Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 11 mar 2011, 14:40

Hei,

har sett på en Saab 9-5 2.0t 2000 modell automat stasjonsvogn som jeg lurer på å kjøpe. Som de fleste andre er jeg mest engsetelig for oil-sludge problemet på disse modellene. Leste et sted her inne at hvis bilen har skiftet olje ofte(hver 10000 km) og/eller kjørt hovedsaklig på langkjøring burde dette ikke være et stort problem. Bilen har full service historikk fra merkeverksted, men den har kjørt 200000 km dvs ca 20000 km per år. Har derfor antakeligvis ikke skiftet olje for hver 10000 km ettersom oljeskift bare har skjedd på service. Eieren bor i Oslo og jobber i Drammen, og har hovedsaklig brukt bilen frem og tilbake til jobben, ca 50 km hver vei. Er dette langt nok for at det kan regnes som "hovedsaklig langkjøring"?

Er det noe jeg enkelt kan sjekke for å forsikre meg om at motoren er i grei stand?

Mvh
Øvvind

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av Paul N1176 » 11 mar 2011, 16:50

DEt enkleste er vel å plukke av toppdekselet, er det rent og fint der så er nok resten fint også...
hvis det har vært byttet register kan det være ett dårligtegn...



jeg har to 9-5 er, den ene med slugde og den andre uten, den uten sludge byttet jeg reister på når den var gått ca 270000, på den som har sludge må jeg nå bytte før den har gått 170000....

Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 11 mar 2011, 17:41

Takk for svar. Er det noe spesielt jeg burde tenke når jeg tar av og på toppdekselet? Noen som vet hvor jeg kan finne strammeskjema til toppdekselet? Hvor stort moment skal boltene skrus til med?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av Paul N1176 » 11 mar 2011, 20:30

Bilde

kan jo være greit med ny pakning.. 15 Nm..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2011, 08:26

Og mål kjedestrammeren!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 12 mar 2011, 13:13

Takker for bra tips!
Var på prøvetur i dag og alt virket bra, men sjekket servicehistorikken og service var desverre ikke gjort oftere enn hver 15000 - 25000 km. Ingen oljeskift uten om dette. Fikk ikke kjøpt toppdekselpakning i dag så fikk ikke sjekket hvordan motoren så ut. (i tilfelle pakningen skulle ryke)

Har avtalt med bileieren at han skal sette den inn på verksted og at de skal undersøke tilstanden på motoren. Har sagt at jeg skal sende han en mail med info om hva som bør undersøkes. Kan dere gi meg noen tips om dette? Er det slik at bunnpanna bør tas av for å være sikker på at den ikke har et oil-sludge problem? Bør man måle kjedestrammeren for å sjekke om registerkjedet bør byttes?

Takker igjen for all hjelp!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2011, 14:00

Skal det gjøres ordentlig, så ta ned bunnpanna, sjekk oljesila, skru gjerne opp et veiv- og rådelager eller to for inspeksjon og mål kjedestrammer. Gjøres det slik kan toppdekselet sitte, ikke noe å måle der. Og sjekk at veivhusventilasjonen er oppgradert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 12 mar 2011, 16:37

Supert! Får håpe at eier vil koste på seg å sjekke ut dette.

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 14 mar 2011, 12:04

Hei,

har fått eieren til å peile oljen og dryppe litt på et papir. Er det noen her som ut ifra bildene under kan si noe om motorens tilstand? Har den et sludge problem? Forrige oljeskift ble gjort ved 196183 km i oktober og bilen har nå gått 206205 km.

Klikk på bildene for større format:
Bilde

Bilde

Bilde

Mvh
Øyvind

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mar 2011, 12:53

Det der er verdiløst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 14 mar 2011, 13:28

Ok. Bilen blir satt inn på verksted for sjekk av motoren i løpet av de nærmeste dagene.

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 27 mar 2011, 12:47

Hei,
ble ikke kjøp av den forrige bilen, men ser nå på en annen 9-5 2000 aut. Denne bilen har førerkonsoll/dashbord i tre imitasjon. Liker ikke utseendet av dette noe særlig. Er det noen her som vet om det er mulig å bytte dette til foreksempel grå plast, og hva det i tilfelle vil koste? Mulig å gjøre selv?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2011, 14:31

Ja det er enkelt, finnes i forskjellige utførelser, kjedelig grå plast, karbon, alu, svart tre..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av freddy85 » 27 mar 2011, 14:40

er vel ekte tre, men ja f.eks alu ser mere sportselig ut.

satra
Innlegg: 18
Registrert: 11 mar 2011, 14:18
Navn: Øyvind Sætra
Bil: 2000 Saab 9-5 2.0t aut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Legg inn av satra » 27 mar 2011, 16:59

Høres veldig bra ut. Hvor mye koster det og hvor kan jeg få kjøpt det?

Svar