Side 1 av 2

Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 11 mar 2011, 14:40
av satra
Hei,

har sett på en Saab 9-5 2.0t 2000 modell automat stasjonsvogn som jeg lurer på å kjøpe. Som de fleste andre er jeg mest engsetelig for oil-sludge problemet på disse modellene. Leste et sted her inne at hvis bilen har skiftet olje ofte(hver 10000 km) og/eller kjørt hovedsaklig på langkjøring burde dette ikke være et stort problem. Bilen har full service historikk fra merkeverksted, men den har kjørt 200000 km dvs ca 20000 km per år. Har derfor antakeligvis ikke skiftet olje for hver 10000 km ettersom oljeskift bare har skjedd på service. Eieren bor i Oslo og jobber i Drammen, og har hovedsaklig brukt bilen frem og tilbake til jobben, ca 50 km hver vei. Er dette langt nok for at det kan regnes som "hovedsaklig langkjøring"?

Er det noe jeg enkelt kan sjekke for å forsikre meg om at motoren er i grei stand?

Mvh
Øvvind

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 11 mar 2011, 16:50
av Paul N1176
DEt enkleste er vel å plukke av toppdekselet, er det rent og fint der så er nok resten fint også...
hvis det har vært byttet register kan det være ett dårligtegn...



jeg har to 9-5 er, den ene med slugde og den andre uten, den uten sludge byttet jeg reister på når den var gått ca 270000, på den som har sludge må jeg nå bytte før den har gått 170000....

Paul K

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 11 mar 2011, 17:41
av satra
Takk for svar. Er det noe spesielt jeg burde tenke når jeg tar av og på toppdekselet? Noen som vet hvor jeg kan finne strammeskjema til toppdekselet? Hvor stort moment skal boltene skrus til med?

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 11 mar 2011, 20:30
av Paul N1176
Bilde

kan jo være greit med ny pakning.. 15 Nm..

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 12 mar 2011, 08:26
av Ingvar N629
Og mål kjedestrammeren!

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 12 mar 2011, 13:13
av satra
Takker for bra tips!
Var på prøvetur i dag og alt virket bra, men sjekket servicehistorikken og service var desverre ikke gjort oftere enn hver 15000 - 25000 km. Ingen oljeskift uten om dette. Fikk ikke kjøpt toppdekselpakning i dag så fikk ikke sjekket hvordan motoren så ut. (i tilfelle pakningen skulle ryke)

Har avtalt med bileieren at han skal sette den inn på verksted og at de skal undersøke tilstanden på motoren. Har sagt at jeg skal sende han en mail med info om hva som bør undersøkes. Kan dere gi meg noen tips om dette? Er det slik at bunnpanna bør tas av for å være sikker på at den ikke har et oil-sludge problem? Bør man måle kjedestrammeren for å sjekke om registerkjedet bør byttes?

Takker igjen for all hjelp!

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 12 mar 2011, 14:00
av Ingvar N629
Skal det gjøres ordentlig, så ta ned bunnpanna, sjekk oljesila, skru gjerne opp et veiv- og rådelager eller to for inspeksjon og mål kjedestrammer. Gjøres det slik kan toppdekselet sitte, ikke noe å måle der. Og sjekk at veivhusventilasjonen er oppgradert.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 12 mar 2011, 16:37
av satra
Supert! Får håpe at eier vil koste på seg å sjekke ut dette.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 14 mar 2011, 12:04
av satra
Hei,

har fått eieren til å peile oljen og dryppe litt på et papir. Er det noen her som ut ifra bildene under kan si noe om motorens tilstand? Har den et sludge problem? Forrige oljeskift ble gjort ved 196183 km i oktober og bilen har nå gått 206205 km.

Klikk på bildene for større format:
Bilde

Bilde

Bilde

Mvh
Øyvind

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 14 mar 2011, 12:53
av Ingvar N629
Det der er verdiløst.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 14 mar 2011, 13:28
av satra
Ok. Bilen blir satt inn på verksted for sjekk av motoren i løpet av de nærmeste dagene.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 27 mar 2011, 12:47
av satra
Hei,
ble ikke kjøp av den forrige bilen, men ser nå på en annen 9-5 2000 aut. Denne bilen har førerkonsoll/dashbord i tre imitasjon. Liker ikke utseendet av dette noe særlig. Er det noen her som vet om det er mulig å bytte dette til foreksempel grå plast, og hva det i tilfelle vil koste? Mulig å gjøre selv?

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 27 mar 2011, 14:31
av Ingvar N629
Ja det er enkelt, finnes i forskjellige utførelser, kjedelig grå plast, karbon, alu, svart tre..

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 27 mar 2011, 14:40
av freddy85
er vel ekte tre, men ja f.eks alu ser mere sportselig ut.

Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn

Lagt inn: 27 mar 2011, 16:59
av satra
Høres veldig bra ut. Hvor mye koster det og hvor kan jeg få kjøpt det?