Side 1 av 1

Bytte av indre drivaksling mansjett?

Lagt inn: 12 mar 2011, 15:15
av joggvald
Fikk påpekt hull/sår i den indre drivaksling mansjetten.

Skal bytte denne selv, noe spesielt og tenke på?

Vil girkasse olje renne ut når jeg kopler akslingen i fra, må akslingen "kløyves" for å få på mansjette, evnt hvordan gjøres dette. ?

Takker på forhånd! :)

Re: Bytte av indre drivaksling mansjett?

Lagt inn: 12 mar 2011, 19:44
av Atzz
Girolje vil ikke renne ut nei, og du må nok av med tripoden på enden av akslingen, denne sitter vel fast med en låsering...

Re: Bytte av indre drivaksling mansjett?

Lagt inn: 12 mar 2011, 23:32
av Tor N12
Atzz N1868 skrev:Girolje vil ikke renne ut nei, og du må nok av med tripoden på enden av akslingen, denne sitter vel fast med en låsering...

Kremt.... jo om det er snakk om signaturbilen så vil den nok det ;)
På ng900, og9-3, ng9-3 samt 9-5 så kommer det olje ut av kassa om man tar ut drivakslingen...

Re: Bytte av indre drivaksling mansjett?

Lagt inn: 13 mar 2011, 12:37
av joggvald
Takker for svar!

Går ut ifra at det er relativt lenge siden giroljen er skiftet, jeg har lest meg blå og grønn på metoder for å bytte olje.

Dette gjelder en AUT kasse.

Hvis jeg fyller olje på mens bilen går vil da oljen kun gå gjennom røret til peilepinnen å så ut av bunnpluggen? Hva må jeg gjøre for å få oljen ut av kjøler og converter?

Jeg er ikke redd for å bruke mye olje, heller 1500kr i spillolje enn havarert kasse, har ingen anelse om hvilken olje som er på kassa nå men vil hive på saab atf olje.

Re: Bytte av indre drivaksling mansjett?

Lagt inn: 13 mar 2011, 13:44
av Hjelle, N6
Det enkelte gjer ved "flushing" av kassa er å kople ifrå oljereturen på kassa, og la botnpluggen stå i. Der fordrar sjølvsagt at motoren må gå og kassa i gir. So det er sjølvsagt ikkje noko en vil anbefale folk å gjere om en ikkje har tilgong på løftebukk. Det en ellers må passe på er å fylle på olje i same tempo som den gamle oljen går ut, slik at nivået vert opprettheldt.