(Skal nevnes at det ikke sitter en GLS motor i den, er vært byttet motor med kun 1 forgasser og 73kw)
Etter at jeg parkerte saaben til fordel for en annen bruksbil vil bilen ikke starte mer. Det startet med at bilen hadde stått stille i ca 1 måned i både kaldt og varmt vær. Når jeg prøvde å starte den, choket jeg maks og bilen startet også. Bilen gikk i ca. 5 sekunder, og da skulle jeg bare gasse litt for å få slukket ladelampa, men så døde bilen. Prøvde å starte igjen, men dette gikk akkurat ikke (startet nesten hele tiden), så gikk batteriet tomt. Rullet bilen inn i varmegarasjen og lot batteriladeren stå på over natta. Prøvde neste dag og da tente ikke motoren i det heletatt og sånn har det vært fram til i går hvor jeg bestemte meg for å ta tak i det.
I går kjøpte jeg ny coil og åpnet forgasseren (zenith-forgasser) og kikket etter synlige feil, fant ikke noe galt. Skal nevnes at jeg ikke er noen mekaniker, så kan godt hende at et trent øye hadde sett en evnt. feil. Prøvde å starte, og motoren gikk da i ca 10. sekunder med bånn gass og full choke, men så døde den igjen og ikke noe videre tenning ved senere forsøk. Skal nevnes at jeg ikke brukte luftfilter eller hadde luftmengdemåleren koblet til (dette skal da ikke ha noe å si?)
Har sjekket at jeg har bensin på tanken, har prøvd kondensfjerner i tanken, har sjekket at bensin kommer fra slangen inn til forgasseren, har sjekket at jeg har gnist på pluggene. Må være feil fra slangen inn til forgasseren og til slutten av forgasseren da? Skjønner ingenting jeg. Aldri hatt noe problemer før, bare etter at den ikke ble kjørt i en periode.
Noen som har noen idéer jeg kan prøve? Trenger gode råd nå som den andre bilen er i ferd med å ta kvelden

Nylig byttet rotor, fordelerlokk, kondensator, stifter og justert tenninga. Bilen gikk som et børseskudd når dette var gjort, så alt på den fronten bør være i orden.
Hilsen Emil