Side 1 av 1

HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 19:49
av Emil N2221
Heisann :)
(Skal nevnes at det ikke sitter en GLS motor i den, er vært byttet motor med kun 1 forgasser og 73kw)
Etter at jeg parkerte saaben til fordel for en annen bruksbil vil bilen ikke starte mer. Det startet med at bilen hadde stått stille i ca 1 måned i både kaldt og varmt vær. Når jeg prøvde å starte den, choket jeg maks og bilen startet også. Bilen gikk i ca. 5 sekunder, og da skulle jeg bare gasse litt for å få slukket ladelampa, men så døde bilen. Prøvde å starte igjen, men dette gikk akkurat ikke (startet nesten hele tiden), så gikk batteriet tomt. Rullet bilen inn i varmegarasjen og lot batteriladeren stå på over natta. Prøvde neste dag og da tente ikke motoren i det heletatt og sånn har det vært fram til i går hvor jeg bestemte meg for å ta tak i det.

I går kjøpte jeg ny coil og åpnet forgasseren (zenith-forgasser) og kikket etter synlige feil, fant ikke noe galt. Skal nevnes at jeg ikke er noen mekaniker, så kan godt hende at et trent øye hadde sett en evnt. feil. Prøvde å starte, og motoren gikk da i ca 10. sekunder med bånn gass og full choke, men så døde den igjen og ikke noe videre tenning ved senere forsøk. Skal nevnes at jeg ikke brukte luftfilter eller hadde luftmengdemåleren koblet til (dette skal da ikke ha noe å si?)

Har sjekket at jeg har bensin på tanken, har prøvd kondensfjerner i tanken, har sjekket at bensin kommer fra slangen inn til forgasseren, har sjekket at jeg har gnist på pluggene. Må være feil fra slangen inn til forgasseren og til slutten av forgasseren da? Skjønner ingenting jeg. Aldri hatt noe problemer før, bare etter at den ikke ble kjørt i en periode.

Noen som har noen idéer jeg kan prøve? Trenger gode råd nå som den andre bilen er i ferd med å ta kvelden :(.

Nylig byttet rotor, fordelerlokk, kondensator, stifter og justert tenninga. Bilen gikk som et børseskudd når dette var gjort, så alt på den fronten bør være i orden.
Hilsen Emil

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 19:52
av Morten S.
Sjekket du gummimembranen i forgasseren skikkelig? Ingen hull i den?

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 19:54
av Emil N2221
Morten S. skrev:Sjekket du gummimembranen i forgasseren skikkelig? Ingen hull i den?
Hvilken gummimembran?`Tenker ikke på pakningen mellom motorblokka og forgasser? Så ikke noe membran..hvor skulle denne isåfall vært?

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 20:15
av Hallgeir N74
Har du sjekket vaakumslanger og tettninger?

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 21:13
av Morten S.
Centuss skrev:
Morten S. skrev:Sjekket du gummimembranen i forgasseren skikkelig? Ingen hull i den?
Hvilken gummimembran?`Tenker ikke på pakningen mellom motorblokka og forgasser? Så ikke noe membran..hvor skulle denne isåfall vært?
Sitter under lokket på forgasseren. Ikke uvanlig at den ryker.
Bilde

Fant litt om probl. her ved google-søk
http://www.nvak.no/misc/phorum/read.php ... 33,quote=1
Kan nok stemme det får ikke turtall på motor og den er nesten umulig å få start på


Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 22:03
av Emil N2221
Hallgeir N74 skrev:Har du sjekket vaakumslanger og tettninger?
Nå spør du vanskelig for en som har lite peiling. Hadde jeg vist hva/hvor jeg skulle sjekke, skulle jeg gjerne gjort det, men er ikke helt sikker på hvilke slanger du tenker på.

@Morten.S

Skal sjekke membranen i morgen. Det hørtes logiskt ut det som var skrevet i linken du sendte.

Skal plukke opp originalt luftfilter og få satt inn luftmengdemåleren så skal jeg komme med en oppdatering i morgen.

Sålangt, takk for god veiledning :)

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 22:25
av Eirik N396
Centuss skrev:
Hallgeir N74 skrev:Har du sjekket vaakumslanger og tettninger?
Nå spør du vanskelig for en som har lite peiling. Hadde jeg vist hva/hvor jeg skulle sjekke, skulle jeg gjerne gjort det, men er ikke helt sikker på hvilke slanger du tenker på.
(...)
Skal plukke opp originalt luftfilter og få satt inn luftmengdemåleren så skal jeg komme med en oppdatering i morgen.
Har du forgassermotor og luftmengdemåler? Jeg vet ikke hva du mener, men det er nok ikke en luftmengdemåler :)

Å bytte membran er enkelt og billig. Det er gjort på et par minutter, og koster neppe mer enn 100kr. Du skal ha membran til 175 enkelforgasser, ikke til 150 dobbelforgasser.

Når det gjelder vakuumslanger, er det de tynne gummislangene som går rundt omkring. Det er mange av disse på turbobilene, men nokså få på en forgasserbil. (En slik som går f.eks. fra forgasseren til vakuumklokka på fordeleren)

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 22:49
av Emil N2221
Eirik N396 skrev:
Centuss skrev:
Hallgeir N74 skrev:Har du sjekket vaakumslanger og tettninger?
Nå spør du vanskelig for en som har lite peiling. Hadde jeg vist hva/hvor jeg skulle sjekke, skulle jeg gjerne gjort det, men er ikke helt sikker på hvilke slanger du tenker på.
(...)
Skal plukke opp originalt luftfilter og få satt inn luftmengdemåleren så skal jeg komme med en oppdatering i morgen.
Har du forgassermotor og luftmengdemåler? Jeg vet ikke hva du mener, men det er nok ikke en luftmengdemåler :)

Å bytte membran er enkelt og billig. Det er gjort på et par minutter, og koster neppe mer enn 100kr. Du skal ha membran til 175 enkelforgasser, ikke til 150 dobbelforgasser.

Når det gjelder vakuumslanger, er det de tynne gummislangene som går rundt omkring. Det er mange av disse på turbobilene, men nokså få på en forgasserbil. (En slik som går f.eks. fra forgasseren til vakuumklokka på fordeleren)
Stemmer at jeg har en del slike små bøyelige slanger som går både hit og dit med t-kryss her og der, men er ikke sikker på om disse står på riktig plass (kan være falsk luft som kommer pga. de står feil?).

Det er kanskje ikke luftmengdemåler, men er i allefall en sylinderformet sak som er stukket opp i slangen mellom luftfilteret og forgasseren. Kabelen/vaieren (eller hva det er) går iallefall ned til boksen som fordeler luft til luftfilteret og videre rundt til et eller annet på høyre side av motorblokka.

Får satse på at det er membranen som har tatt kvelden. Sjekker dette så fort jeg er hjemme fra jobb i morgen.

Edit: Lurte på om noen kunne linket til riktig membran og fortalt hvor jeg kan kjøpe dette.

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 17 mar 2011, 23:48
av eiluN506
Finnes hos Meca hvertfall http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
:)
Luftmengdemåleren din er nok bimetall tempføler for forvarmingen.

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 18 mar 2011, 16:57
av turboTruls N263
Da jeg hadde forgasser 900 dauet den slik som beskrevet over, da var det den mekanisk bensinpumpen som tok kvelden.
Høres ut som beskrevne "luftmengdemåler" er forvarming fra eksosen eller EGR.
Lykke til :lol:

Re: HVORFOR får jeg ikke motoren i min 900GLS(80-mod) til å gå?!

Lagt inn: 19 mar 2011, 10:23
av Emil N2221
Hei igjen!

Tok opp forgasseren og sjekket denne, membranen var ok.

Sjekket pluggene en gang til, og det viste seg at gnisten ikke var mellom foten men på en måte litt inn i tennpluggen. Kjøpte nye tennplugger til 29,- stykket så var det i orden. Spørs om han mekanikeren min bytta plugger sist service... :?