ulyd !

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

ulyd !

Legg inn av Chrissen » 17 mar 2011, 23:39

Det har seg sånn at det kommer en svak klakk klakk klakk lyd i motoren min, jeg vet det er med reimen en plass, men aner ikke hva det kan være, kan det være registeret som holder på å si godnatt, evnt løpehjulet til dynamoen? aner ikke hva det kan være men noe gale er det ihvertfall, kjører jeg for lenge med det kan jeg i verste fall si adjø til hele motoren om det skjer noe!
Håper noen kanskje kan hjelpe meg :D
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Brukeravatar
Thomashfh
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 05 nov 2008, 12:58
Medlemsnummer: N1722
Navn: Thomas Haugen Foldal
Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
Sted: Bergen / Hordaland

Re: ulyd !

Legg inn av Thomashfh » 18 mar 2011, 12:57

altså klakk kan bety en million ting, men om du kjøper deg et slikt stetoskop til å lytte på de forskjellige motordelene så hjelper dette en hel del.

ellers så må vi vite om eksos er normal, om motoren var varm, det kan være noe annet enn motoren, så du bør utelukke andre deler av motorrommet, ac kompressor, kjølevifte, kupevifte osv.

du kan også kjøre motoren uten drivreim, for å høre om lyden kommer ifra motoren og ikke løpehjul på dynamo eller lignende

men ta i allefall av reimen, og så drar du bare kompressor til ac anlegg, dynamo, og vannpumpe rundt for hånd så kjenner du på lagrene der, men med stetoskpet kan du finne et enkelt lager også! det følger med en liten pinne som man monterer i stetoskopet

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: ulyd !

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 mar 2011, 16:16

Fordel og oppgi modell og motortype også. :P
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Re: ulyd !

Legg inn av Chrissen » 20 mar 2011, 02:15

ja, det hadde vært en fordel, hehe :D
Men jeg fant ut hva det var, vannpumpen som er røket.. kjipe greier, men det er fikset på mandag :D må bare komme meg på skruingen etter en hard dag med fyllasyke og slapphet!
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Svar