Vrien automatkasse, 9000CSE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 mar 2011, 01:17

Hei

Henta meg en 9000CSE 2.0t med en vrang automatkasse i kveld..

Greia er at jeg må ''gire selv'', alts 1 - 2- 3- D, når jeg først kommer i D så går det fint helt til jeg må stoppe eller at kassen egentlig skal ha giret ned til 2. eller 1. gir. Noen ganger går den ikke i revers heller, må sette den i N eller P noen sekunder, så går det fint.

Er i all hovedsak forberedt på og bytte kasse, men om det er noe jeg unngår så er det ingenting som er bedre. :mrgreen:

Noen formeninger om hva dette kan komme av? Helt utslitt kasse, gammel olje, (kranglete styreenhet?)?

Km.stand er ca. 250.000km, årsmodell er 1995.

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av Tor N12 » 19 mar 2011, 14:02

Er ingen styreenhet på de kassene der ;)

Høres ut som at det er ventilhuset som krangler men det er ikke godt å si. Du kan jo starte med å ta en service på kassa, olje/filterskift, justering av bremsebånd samt justering av kd-wire. Aller helst burde du ha flushet kassa men da må du ha spesialverkstøy fra Saab, det må du forresten også for å juster kd-wire'n
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 mar 2011, 14:38

Okei, takk. :)

Sånn du har vel ikke tilfeldigvis verktøy for flushing og justering liggende du vel, Tor? :P
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av Tor N12 » 19 mar 2011, 15:38

Rambraut N1491 skrev:Okei, takk. :)

Sånn du har vel ikke tilfeldigvis verktøy for flushing og justering liggende du vel, Tor? :P
Ikke lett tilgjengelig nå desverre, ligger hos en kjenning i sverige
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

erik skjelvik
Innlegg: 2
Registrert: 01 apr 2011, 08:57

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av erik skjelvik » 01 apr 2011, 09:09

Hei

Jeg har en 88 9000 t som hadde automatkasse med de symptomene i forfjor.
Det er i hovedsak Guvernøren som er skyld i disse symptomene, da kassa ikke får hastighetsinformasjon/belastningsinformasjon og dermed girer tidlig( opp i 4 i ca 35).
Den kan byttes inn gjennom luka i innerskjermen i venstre hjulhus.
Jeg endte også med å totaloverhale kassa mi, det var pga at ventilhuset hang litt og brente lameller.
Disse kassene bør ha oljeskift minst annet hvert år eller 40000 km(gjelder også kassene i 9-3 og 95 av nyere alder, ble det sagt av spesialist på autokasser.

MVh Erik

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 apr 2011, 15:32

erik skjelvik skrev:Hei

Jeg har en 88 9000 t som hadde automatkasse med de symptomene i forfjor.
Det er i hovedsak Guvernøren som er skyld i disse symptomene, da kassa ikke får hastighetsinformasjon/belastningsinformasjon og dermed girer tidlig( opp i 4 i ca 35).
Den kan byttes inn gjennom luka i innerskjermen i venstre hjulhus.
Jeg endte også med å totaloverhale kassa mi, det var pga at ventilhuset hang litt og brente lameller.
Disse kassene bør ha oljeskift minst annet hvert år eller 40000 km(gjelder også kassene i 9-3 og 95 av nyere alder, ble det sagt av spesialist på autokasser.

MVh Erik
Hei!

Noen formening om hvor jeg eventuelt kan skaffe Guvernøren?

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

erik skjelvik
Innlegg: 2
Registrert: 01 apr 2011, 08:57

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av erik skjelvik » 01 apr 2011, 19:30

Guvernøren er såvidt jeg vet et paknings/simmering-sett som jeg tror lagerføres av ZF. Kan hende at saab forhandler har det, eller så må du gå via et av automatkassefirmaene, eks de som er i trøkstad. Tror du kan søke opp prosedyren for skifte hos svenske saabturboklubben.

MVH Erik

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 apr 2011, 20:09

erik skjelvik skrev:Guvernøren er såvidt jeg vet et paknings/simmering-sett som jeg tror lagerføres av ZF. Kan hende at saab forhandler har det, eller så må du gå via et av automatkassefirmaene, eks de som er i trøkstad. Tror du kan søke opp prosedyren for skifte hos svenske saabturboklubben.

MVH Erik
Okei, takk :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar