Side 1 av 1
Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 19 mar 2011, 01:17
av Rambraut N1491
Hei
Henta meg en 9000CSE 2.0t med en vrang automatkasse i kveld..
Greia er at jeg må ''gire selv'', alts 1 - 2- 3- D, når jeg først kommer i D så går det fint helt til jeg må stoppe eller at kassen egentlig skal ha giret ned til 2. eller 1. gir. Noen ganger går den ikke i revers heller, må sette den i N eller P noen sekunder, så går det fint.
Er i all hovedsak forberedt på og bytte kasse, men om det er noe jeg unngår så er det ingenting som er bedre.
Noen formeninger om hva dette kan komme av? Helt utslitt kasse, gammel olje, (kranglete styreenhet?)?
Km.stand er ca. 250.000km, årsmodell er 1995.
Martin
Re: Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 19 mar 2011, 14:02
av Tor N12
Er ingen styreenhet på de kassene der
Høres ut som at det er ventilhuset som krangler men det er ikke godt å si. Du kan jo starte med å ta en service på kassa, olje/filterskift, justering av bremsebånd samt justering av kd-wire. Aller helst burde du ha flushet kassa men da må du ha spesialverkstøy fra Saab, det må du forresten også for å juster kd-wire'n
Re: Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 19 mar 2011, 14:38
av Rambraut N1491
Okei, takk.
Sånn du har vel ikke tilfeldigvis verktøy for flushing og justering liggende du vel, Tor?

Re: Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 19 mar 2011, 15:38
av Tor N12
Rambraut N1491 skrev:Okei, takk.
Sånn du har vel ikke tilfeldigvis verktøy for flushing og justering liggende du vel, Tor?

Ikke lett tilgjengelig nå desverre, ligger hos en kjenning i sverige
Re: Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 01 apr 2011, 09:09
av erik skjelvik
Hei
Jeg har en 88 9000 t som hadde automatkasse med de symptomene i forfjor.
Det er i hovedsak Guvernøren som er skyld i disse symptomene, da kassa ikke får hastighetsinformasjon/belastningsinformasjon og dermed girer tidlig( opp i 4 i ca 35).
Den kan byttes inn gjennom luka i innerskjermen i venstre hjulhus.
Jeg endte også med å totaloverhale kassa mi, det var pga at ventilhuset hang litt og brente lameller.
Disse kassene bør ha oljeskift minst annet hvert år eller 40000 km(gjelder også kassene i 9-3 og 95 av nyere alder, ble det sagt av spesialist på autokasser.
MVh Erik
Re: Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 01 apr 2011, 15:32
av Rambraut N1491
erik skjelvik skrev:Hei
Jeg har en 88 9000 t som hadde automatkasse med de symptomene i forfjor.
Det er i hovedsak Guvernøren som er skyld i disse symptomene, da kassa ikke får hastighetsinformasjon/belastningsinformasjon og dermed girer tidlig( opp i 4 i ca 35).
Den kan byttes inn gjennom luka i innerskjermen i venstre hjulhus.
Jeg endte også med å totaloverhale kassa mi, det var pga at ventilhuset hang litt og brente lameller.
Disse kassene bør ha oljeskift minst annet hvert år eller 40000 km(gjelder også kassene i 9-3 og 95 av nyere alder, ble det sagt av spesialist på autokasser.
MVh Erik
Hei!
Noen formening om hvor jeg eventuelt kan skaffe Guvernøren?
Martin
Re: Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 01 apr 2011, 19:30
av erik skjelvik
Guvernøren er såvidt jeg vet et paknings/simmering-sett som jeg tror lagerføres av ZF. Kan hende at saab forhandler har det, eller så må du gå via et av automatkassefirmaene, eks de som er i trøkstad. Tror du kan søke opp prosedyren for skifte hos svenske saabturboklubben.
MVH Erik
Re: Vrien automatkasse, 9000CSE
Lagt inn: 01 apr 2011, 20:09
av Rambraut N1491
erik skjelvik skrev:Guvernøren er såvidt jeg vet et paknings/simmering-sett som jeg tror lagerføres av ZF. Kan hende at saab forhandler har det, eller så må du gå via et av automatkassefirmaene, eks de som er i trøkstad. Tror du kan søke opp prosedyren for skifte hos svenske saabturboklubben.
MVH Erik
Okei, takk
