Side 1 av 2

Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 14:53
av themarius
Hei

Har nå gjort det store med Min Saab 9,5 2,3t 2001 modell.

Begynte med at imorges når jeg starta opp så kom det en klakke lyd fra motorrommet som var veldig høy. Jeg trodde først det var eksosanlegget som hadde løsnet, ettersom det er veldig dårlig veier her. Men etter nærmere undersøkelser så fant jeg ut at det kom fra multireim området. Da prøvde jeg med litt WD-40 på alle hjulene som reima drar rundt. Lyden forsvant ikke. Leste i noen tidligere innlegg at det muligens kunne være lite servo-olje så jeg sjekket den og kom fram til at det kanskje kunne være litt lite, så jeg rygga bilen ut for å få vridd litt på rattet for å sjekke om lyden ble verre. Det ble den ikke. Men når jeg skulle kjøre inn i garasjen igjen så stoppa plutselig lyden og hørte et lite dunk(såvidt) også stoppa motoren. Nå når jeg vrir om nøkkelen klarer starteren såvidt å dra motoren. Mistanken er da nå at det er hjul som har et gåent lager eller noe i den dur. Planen er nå og ta av reima for og fysisk vri på alle hjulene for og se hvem som eventuelt er gåen eller har et gåent lager.

Mitt spørsmål er som følger. Hvordan er den letteste måten og ta av multireima på ? Er det og ta av plast dekselet under dynamoen å løsne på den? Eller er det en lettere metode. Bilen må uansett på verksted tenker jeg ettersom det er pokkers så trangt vist det må byttes noe. Så er greit og finne hva/hvor feilen er.


Noen som har opplevd noe lignende eller har noen idèer?
Mvh Marius

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 15:42
av Tor N12
Høres vel ut som at det er noe værre enn multireim som plager bilen din..
Skal MYE til for at den skal stoppe om noe skulle skjære seg med reima så jeg tror nok desverre heller at registeret på bilen din har røket.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 18:00
av oddi N108
Tor N12 skrev:Høres vel ut som at det er noe værre enn multireim som plager bilen din..
Skal MYE til for at den skal stoppe om noe skulle skjære seg med reima så jeg tror nok desverre heller at registeret på bilen din har røket.
registerkjedet er bytta for under et halvt år siden, ca november hvis jeg ikke tar feil, av en velkjent herremann her på forumet:) Da ble også stempler, lager og pakninger byttet, + ny turbo og andre remedier, så jeg tviler sterkt på at det kan være registeret allerede.. Bilen har sågar ikke gått langt nok til at den har fått ny olje etter overhalingen engang:)

mvh oddi

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 19:00
av Ingvar N629
Jeg synes også det høres ut som noe verre enn multireim, men løsne reima og prøv å starte da, så finner du jo enkelt ut av det.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 19:30
av themarius
Ingvar N629 skrev:Jeg synes også det høres ut som noe verre enn multireim, men løsne reima og prøv å starte da, så finner du jo enkelt ut av det.
hvordan løsner man den? f.eks. løsne dynamoen? er det greit å komme til?

mvh oddi

edit: sitter på bror sin pc, glemte visst det..:)
Jaja, viser det seg at det likevel er regkjedet blir det vel uansett en garantisak, får ta en telefon imorra/mandag tenker jeg:)

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 19:52
av Ingvar N629
Stikk en forlenger ned i det firkantede hullet i strammeren, og vipp den forover så har du avlastet den. Ta reima helt av, vipp den av servopumpa så er den løs og du kan lirke den ut. Hvis starteren fortsatt ikke klarer å dra rundt, så er du sikker på at deg ikke har med reima å gjøre. Hvis alt er i orden så er det bare å kjenne på del for del, men normalt så ville nok motoren gått selv om reima sto fast.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 19:54
av themarius
okei, mange takk. Kan forøvrig nevne at den ikke har hatt noe check engine-lampe eller andre symptomer utenom selve feilen. Hvis det hadde vært noe alvorlige greier med f.eks. regkjedet ville det vel lyst en lampe for oljetrykk eller check engine sånn rett før ting gikk virkelig åt skogen?

mvh oddi
fremdeles på bror sin pc:)

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 19:56
av Ingvar N629
Nei den ville ikke ha lyst.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 19 mar 2011, 20:44
av themarius
Ingvar N629 skrev:Stikk en forlenger ned i det firkantede hullet i strammeren, og vipp den forover så har du avlastet den. Ta reima helt av, vipp den av servopumpa så er den løs og du kan lirke den ut. Hvis starteren fortsatt ikke klarer å dra rundt, så er du sikker på at deg ikke har med reima å gjøre. Hvis alt er i orden så er det bare å kjenne på del for del, men normalt så ville nok motoren gått selv om reima sto fast.
Okei, takk for det. Da skal jeg prøve det imorra så lar jeg høre fra meg om motoren starter eller ei!

Mvh Marius

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 20 mar 2011, 10:38
av themarius
Da har jeg vært ute og rota litt i motorrommet. Etter at mye jobb og banning var lagt ned, klarte jeg omsider og få multireima løs. Og jaggu meg starta motoren som ingenting skulle ha skjedd.

Så nå har jeg prøvd og bevege på alle hjulene som jeg kom til. Alle som jeg klarte og få pølsefingrene mine borti roterte som de skulle. Eneste som jeg ikke fikk sjekka var hjul nummer seks ( se link) siden det satt så kronglete til. Så egentlig ingen fornuftig måte å komme til.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... n-4cyl-98/

Noen som har noe idèer om hvor mye jobb det er å komme til å få bytta det hjulet?

Mvh Marius

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 20 mar 2011, 10:54
av Ingvar N629
Du har skjønt at nr 6 er vibrasjonsdemperen/reimhjulet som sitter på veiva? Dvs det snurrer enten reima er på eller av. Når det er sagt, så har jeg en gang vært borti at naglene på innsiden av dette hjelet, som holder reimsporet til vibrasjonsdemperen, har løsnet og gravd seg inn i oljepumpehuset. Det var et vanvittig leven. Men det skulle vel ikke være noen stor forskjell med/uten reim, så om du har funnet feilkilden din er jeg tvilende til. Vil du ta av hjulet for å sjekke, så må du ta vekk plasten som sitter under bilen og også går opp i hjulhuset og dekker for det hjulet. Må løsnes med muttertrekker, evt må du låse av motoren da reimhjulet er skrudd i enden av veiva.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 20 mar 2011, 11:30
av themarius
Ingvar N629 skrev:Du har skjønt at nr 6 er vibrasjonsdemperen/reimhjulet som sitter på veiva? Dvs det snurrer enten reima er på eller av. Når det er sagt, så har jeg en gang vært borti at naglene på innsiden av dette hjelet, som holder reimsporet til vibrasjonsdemperen, har løsnet og gravd seg inn i oljepumpehuset. Det var et vanvittig leven. Men det skulle vel ikke være noen stor forskjell med/uten reim, så om du har funnet feilkilden din er jeg tvilende til. Vil du ta av hjulet for å sjekke, så må du ta vekk plasten som sitter under bilen og også går opp i hjulhuset og dekker for det hjulet. Må løsnes med muttertrekker, evt må du låse av motoren da reimhjulet er skrudd i enden av veiva.

Gikk ut og tok en titt til. Alle hjulene kunne jeg snurre på. Men når jeg starta motoren så hørtes den helt greit ut men etter et par sekunder så kom det en skrape lyd så jeg bare kutta tenninga. Kan det være det du beskriver ?

Edit: Skal få bror til å kikke oppi motorrommet når jeg starter for og se om han kan lokalisere lyden.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 20 mar 2011, 11:34
av Ingvar N629
Kanskje, skru vekk plasten i hjulhuset så du kommer til, er naglene løse så er også den delen som reima løper i løs fra resten. For å være helt sikker kan du skru av hjulet og se på baksiden.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 20 mar 2011, 14:20
av themarius
Funnet fram til hjulet nå.... Det var fullt av spon rundt det så er nesten sikker på at det gåent. Men det og løsne det var ikke bare bare. Noen som har en formening om hvor mye kraft det er skrudd til med? Kompressoren som jeg har er ikke sterk nok i det hele tatt til og løsne på den.... :( Må se på biltema imorra om de har noe king size momentnøkkel eller noe latmannsarm.

Re: Multireim/hjul problem

Lagt inn: 20 mar 2011, 14:23
av oddi N108
themarius skrev:Funnet fram til hjulet nå.... Det var fullt av spon rundt det så er nesten sikker på at det gåent. Men det og løsne det var ikke bare bare. Noen som har en formening om hvor mye kraft det er skrudd til med? Kompressoren som jeg har er ikke sterk nok i det hele tatt til og løsne på den.... :( Må se på biltema imorra om de har noe king size momentnøkkel eller noe latmannsarm.

Fullt av spon er nå og overdrive.. men ja, kan se ut som det har vært kontakt med en nagle eller lignende bak hjulet..:)
Kan også legge til at bilen starter og går helt greit en liten stund før det som sannsynligvis skjer er at naglen beveger seg inn mot blokka...

mvh oddi