Saab 900 GLs - termometer går høyt for så å falle igjen
Lagt inn: 21 mar 2011, 10:48
Hei du.
Det hender fra tid til annen at termometeret i dashbordet går opp til N etter at motoren har blitt varm, noen ganger da skjer det at nåla går faretruende nerme det røde området, for så å falle tilbake til n på ca. 5 sekunder.
I dag gikk det litt verre. Termometer-nåla var i ferd med å stige mens jeg måtte oppover i en ganske bratt bakke på ca. 1 800 m. Nåla var da borti det rødeområdet (har aldri vært så langt oppe før), og datt ned til litt over N midt i bakken ca. Når jeg da stoppet åpnet jeg panseret for å sjekke hvordan det gikk. Det hadde ikke rent ut noe vann fra ekspansjonstanken, men aluminiumsrøret som går fra boksen som fordeler luft til luftfilteret osv og bort til andre siden av blokka hadde begynt å ryke veldig av. Så at det glødet en del fra et sted fra slangen, og fikk slukket dette fort med snø. Var redd for at hele dritten skulle ulme istykker men det så ut som det slutta å ryke.
Er redd for at dette ble ganske så rotete, men er det noen som har en anelse hva som er problemet til at termometeret går så veldig oppover? Ny termostat på gang? Vannpumpe som har gitt seg?
Edit: Vann og kjølevæske var det nok av i tanken (50/50 ca.)...
Sitter 2,0 16v med 1 forgasser i den.
Det hender fra tid til annen at termometeret i dashbordet går opp til N etter at motoren har blitt varm, noen ganger da skjer det at nåla går faretruende nerme det røde området, for så å falle tilbake til n på ca. 5 sekunder.
I dag gikk det litt verre. Termometer-nåla var i ferd med å stige mens jeg måtte oppover i en ganske bratt bakke på ca. 1 800 m. Nåla var da borti det rødeområdet (har aldri vært så langt oppe før), og datt ned til litt over N midt i bakken ca. Når jeg da stoppet åpnet jeg panseret for å sjekke hvordan det gikk. Det hadde ikke rent ut noe vann fra ekspansjonstanken, men aluminiumsrøret som går fra boksen som fordeler luft til luftfilteret osv og bort til andre siden av blokka hadde begynt å ryke veldig av. Så at det glødet en del fra et sted fra slangen, og fikk slukket dette fort med snø. Var redd for at hele dritten skulle ulme istykker men det så ut som det slutta å ryke.
Er redd for at dette ble ganske så rotete, men er det noen som har en anelse hva som er problemet til at termometeret går så veldig oppover? Ny termostat på gang? Vannpumpe som har gitt seg?
Edit: Vann og kjølevæske var det nok av i tanken (50/50 ca.)...
Sitter 2,0 16v med 1 forgasser i den.