Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 21 mar 2011, 21:03
Hei
Har tenkt og montere meg en turbotrykksmåler i Aeroen for og kunne følge mere med på ladetrykket osv... den orginale trykkmåleren blir bare bunnet uansett og er til liten nytte nå som bilen er trimmet
Hat kjøpt en mekanisk måler fra speedparts
Men lurer på hvor jeg skall koble meg inn ser det er en kabelgjennomføring nedenfor bremsekraftforstereren inni motorommet men hvor kan eg koble meg inn på turboen?
Noen som har noen ide om dette?
Takker for svar
Sist redigert av
Naits den 01 apr 2011, 22:26, redigert 1 gang totalt.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 mar 2011, 21:34
Hvor har du tenkt til å plassere holderen?
i A-stolpen er det vel noe air-bag-tjafs, så der kan du i allfall ikke ha den.
Og dessuten så er det ikke på turboen du skal kople deg inn på, men innsugsmanifolden.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 21 mar 2011, 21:41
tenkte egentlig og sitte den på dasjbordet en plass
Men det må jo gå noe vakumslanger inn til den orginale måleren? eg kan vell bare sette på en T splitt der og koble meg videre til den nye måleren?
Eg aner egentlig ikke men vet at flere 9-3 ss har målere som funker

-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 mar 2011, 21:43
på min er det elektrisk i allfall, det må det være mtp. night panel..
Men det går nok noen vakumslanger på innsuget ditt, du kan vel stort sett kople deg på hvemenn av de.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 21 mar 2011, 21:49
Inssuget mener du slagene oppå wastegaten da? eller slanger fra innsuget på turboen?
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 mar 2011, 21:53
Innsuget til motoren, den store metalldingsen som står på toppen av motoren med masse rør og tjafs på

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 21 mar 2011, 21:57
Hvor ca mener du? vist du ser på bildet?

-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 mar 2011, 22:02
Naits skrev:Hvor ca mener du? vist du ser på bildet?
Bilde

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 mar 2011, 22:02
Men seriøst, under det svarte plastdekselet ditt, midt på motoren, der er vakumslangene du er på jakt etter.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 21 mar 2011, 22:04
oki
Takker
Er vall bare og begynne og kappe og sette in t-stykket å se hvor eg får trykk

-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 mar 2011, 22:07
Naits skrev:oki
Takker
Er vall bare og begynne og kappe og sette in t-stykket å se hvor eg får trykk

Japp, er nok flere her som kan si mer presist, men i grove trekk, alle vakumslangene som går på innsuget vil være innsugstrykk = det trykket du er på jakt etter.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 22 mar 2011, 19:19
Tror eg fant et bra bilde på nett som viser vilken slange eg kan bruke

den slangen mes det rødek rysset til høyre?
Noen som kan bekrefte dette

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 22 mar 2011, 19:28
Ja den går til bensintrykksregulatoren, og den kan du bruke.
Men du er klar over at Trionic 8 ikke er ladetrykksregulert? Trykket vil være forskjellig avhengig av høyde over havet, værforhold og temperatur på innsugsluft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 22 mar 2011, 19:34
oki skjønner
men trykket skall vell ikke variere ekstremt mye? er vell snakk omm variasjoner i 0.1 klassen vell?
-
Naits
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Legg inn
av Naits » 29 mar 2011, 15:53
Noen som har noen ide om hvor jeg kan finne noen hull inn i cupeen fra torpedoveggen?
Ser ett potensielt hull til vacumslangene igjennom der med wiren til panserlokket... under viskerene
Og noen som har peiling på en fin plass og koble styringa til lysene? hvor eg kan dra ledningen?
Takker for hjelp
