Side 1 av 1

og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 29 mar 2011, 23:10
av Frode N073
tenkte å bytte om på medbringerene på og900'en og lurte på om någen kyndige kan gi ein grei beskrivelse på koss det gjørs?

kan det gjørs med motor i bilen?
kan de ta's ut uten oljesøl?
må bakdeselet ut?

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 29 mar 2011, 23:21
av na_X
Er vel indre medbringere da regner jeg med?
Da renner giroljen ut, så du må fylle på ny. Tar du av drivakslingene så kommer du nok til fra under. Bare å ta av hjulspindlene så kommer du nok til, da er det bare å ta ut drivakslingene, så kommer du lettere til indre medbringer også.
Det er også viktig at du får rett mm på shims, slik at diff ikke blir unødvendig slitt. Det er også større medbringere fra 87-88 en gang, så da må man ha større tripod også. Men det vet du sikkert. ;)

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 29 mar 2011, 23:57
av Frode N073
na_X skrev:Er vel indre medbringere da regner jeg med?
Da renner giroljen ut, så du må fylle på ny. Tar du av drivakslingene så kommer du nok til fra under. Bare å ta av hjulspindlene så kommer du nok til, da er det bare å ta ut drivakslingene, så kommer du lettere til indre medbringer også.
Det er også viktig at du får rett mm på shims, slik at diff ikke blir unødvendig slitt. Det er også større medbringere fra 87-88 en gang, så da må man ha større tripod også. Men det vet du sikkert. ;)
eg hadde tenkt å bare bytta om høyre og venstre.
koss e de festa?

har sjekka i Bentley bokå men der står det fint lite

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 30 mar 2011, 05:55
av Eirik N396
De er festet med et antall bolter rundt medbringeren, skru ut disse så er det bare å nappe ut medbringeren, forutsatt at drivakslingene allerede er ute av veien. Som na_X skriver er må du holde styr på shimsene, det riktige blir vel å bytte om på medbringerne uten å flytte shimsene, la disse være på den siden av kassen de er.

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 30 mar 2011, 07:17
av Frode N073
Eirik N396 skrev:De er festet med et antall bolter rundt medbringeren, skru ut disse så er det bare å nappe ut medbringeren, forutsatt at drivakslingene allerede er ute av veien. Som na_X skriver er må du holde styr på shimsene, det riktige blir vel å bytte om på medbringerne uten å flytte shimsene, la disse være på den siden av kassen de er.
ok. det va sånn eg trodde det sko gjørs. men någen fortalte meg at de sko ta's av uten den kransen og då blei eg ein smule forvirra.

tror det ska gå veien då.

thnx

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 30 mar 2011, 07:53
av Pål N526
hei.

Jeg ville ha latt husene stå der de skal stå med shimsene og flytta over kun medbringere. Da blir opplagringa på diffen identisk, selv om du bytter side på medbringerene..


Mvh. Pål

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 30 mar 2011, 17:27
av na_X
Ja, også glemte jeg å nevne at man må ta ut bare en medbringer om gangen, slik at den ene står i. Ellers så har jeg hørt snakk om at at diffen kan falle ut av posisjon, da må man åpne girkassen for å rette litt på den når man putter inn den ene medbringeren igjen. Har tatt ut begge selv samtidig, da gikk det bra.

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 30 mar 2011, 19:08
av Frode N073
var klar øve at eg bare må ta ein av gangen.

pleie disse å sitta godt ellår løsne de lett?

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 30 mar 2011, 19:49
av na_X
Etter å ha skrudd av de muttrene irundt klokkene så kan det hende man må rikke litt på de da det sitter ganske thight, men de sitter ikke så ille nei. :)

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 01 apr 2011, 04:06
av Frode N073
takk for innspel :D

ein aen ting eg lure på e ka gir olja eg ska ha.

har lest meg te at QS Multi-Purpose SAE 75W-90 API GL-4 Gear Lubricant e den besta. men den får eg ikkje tak i her på vestlandet.
ein eg snakka med som hadde QS før hadde et aent merke som eg seff har glømt. ett ellår aent med ......cats.
han sa at 75w 90 oljå hans va syntetisk mens 80w 90 va mineralisk. og eg ska jo ha mineralisk.
vil det gå med 80w 90 ellår e det ubetydelig forskjell?
i følge forhandlar så va visst (hoved)forskjellen at 80w tålte mer før'an skumma.

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 01 apr 2011, 15:04
av eiluN506
Kjøp Royal Purple girolje hos Rettedal Bilkontroll :)

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 01 apr 2011, 15:28
av Frode N073
eiluN506 skrev:Kjøp Royal Purple girolje hos Rettedal Bilkontroll :)
typisk at han stengte 1245 i dag og har steng i mårå #-o

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 02 apr 2011, 10:14
av Edward N812
Jeg tok ut begge medbringerne samtidig på bilen min en gang, mens jeg hadde kassa i bilen, OG selvsagt så ramla diffen ut av posisjon. Fikk lirka ting på plass ved hjelp av å stikke inn begge medbringerne samtidig, "fiska" den opp omtrent som man spiser kinamat med spisepinner :D

Liten unødvendig historie der, men da vet man hvertfall at det går an :)

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 02 apr 2011, 10:27
av Ronny_N169
Du kan jo ta av baklokket på kassa også da. Da har du kontroll på diffen. Og siden du skal bytte olja, så renner jo den ut der bak da. Det bruker å gå bra å bruke pakningen der bak på nytt+ litt pakning på tube, da pakningen bak er stålforsterket.

Re: og900 bytte av medbringere

Lagt inn: 02 apr 2011, 16:05
av Frode N073
Ronny_N169 skrev:Du kan jo ta av baklokket på kassa også da. Da har du kontroll på diffen. Og siden du skal bytte olja, så renner jo den ut der bak da. Det bruker å gå bra å bruke pakningen der bak på nytt+ litt pakning på tube, da pakningen bak er stålforsterket.
det blei ikkje bytte av medbringera då det blir alt for knotete å ligga onna bilen på et garasjegolv.
tar det hellår når motoren ein gang ska ut.
har fått bytta mansjetta + tripod på eina siå då de va ødelagt. den andra siå fekk eg ikkje opp sentermutteren te drivknuten. men der va mansjettane fine.