9-5 med lite olje og kakling fra motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
turbolise
Innlegg: 2
Registrert: 31 mar 2011, 19:53
Bil: Saab 9-5 2,0t

9-5 med lite olje og kakling fra motor

Legg inn av turbolise » 31 mar 2011, 20:16

Hei alle Saab entusiaster!

I oktober i fjor ble jeg den stolte eier av en 2002 9-5 2,0t estate, etter et langvarig forhold til Volvo bestemte jeg meg for å gå fra kloss til design, men svenskbil skulle jeg ha.

Er særdeles godt fornøyd med bilen, antagelig beste bilen jeg har kjørt. Hørt mye godt om Saab og kvaliteten, men i dag skjedde det dessverre noe skremmende. Etter å ha kjørt en lengre tur kommer jeg hjem og skal parkere i garasjen. Da bilen står på tomgang høres den nesten ut som en diesel, med en unormal kakling fra motoren. Under kjøring var det ingen ting som indikerte til noe som helst form for problemer. Bestemte meg for å peile oljen og det var nesten ikke noe igjen på pinnen. Vi fylte på olje, og da ble det litt svakere ulyd, men lyden er fremdeles der.

Før jeg fikk bilen fra forhandler hadde de tatt service på bilen. Tok den så på NAF test for sikkerhet skyld noen mnd etter og de fant ingenting galt med motoren annet en at den svettet litt olje. Tok det opp med forhandler, men de mente det var normalt siden bilen ikke er ny og har gått ”langt”.

Det jeg lurer på, før jeg drar til forhandleren i morgen er om dere kunne gi meg noen indikasjoner på hva som kan være galt. Og hva som kanskje er årsaken til det høye oljeforbruket. Det er vel ikke normalt at bilen skal bruke opp all oljen på 5mnd!?!?

Takker på forhånd for alle svar og innspill. Har søkt en del på forumet her etter symptomene men blir ikke helt klok.

Vennelig hilsen en svært fortivlet Lise som har blitt veldig glad i saaben sin.. :heart:


(glemte å nevne at ingen varsellamper har lyst)
Saab 9-5 Eastate 2,0t Arc

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 med lite olje og kakling fra motor

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mar 2011, 21:25

Hei!

Søk på oilsludge på forumet, så finner du litt!

Peil olje hver gang du fyller bensin! Disse motorene har en konstruksjonsfeil som du finner mye om her på forumet hvis du søker.

Skal du bli kvitt/redusere oljeforbruket kan du forsøke ventilrens eller WD-40 i sylindrene over natta etterfulgt av oljeskift, det hjelper av og til. Sjekk også at motoren har siste oppdatering av veivhusventilasjonen. Oppdatert veivhusventilasjon har blitt gjort på kampanje fra Saab og er ikke en løsning, men et plaster på et brekt bein.

Skal du bli kvitt problemet helt må motoren byttes til en som er ombygd med andre stempel, evt en motor fra 2004 eller nyere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 med lite olje og kakling fra motor

Legg inn av Paradigm N558 » 31 mar 2011, 22:00

Sist min bil hørtes ut som en diesel var bare pga. at tennkassetten var løs :lol:
Men oljeforbruket var litt ekstremt, se hva Ingvar skriver og gjør som han sier, 5-56 eller WD-40 over natta kan gjøre underverker, bare se til å ha ei god pumpe som kan suge opp restrerende, Biltema selger ei for 300 kr. som er helt dugelig.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5 med lite olje og kakling fra motor

Legg inn av ToreN1246 » 31 mar 2011, 23:08

Synes dette høres ut som tomme ventilløftere.... Spesielt siden lyden blir merkart mindre med mere olje.
Når du har bilen på service/kjenner noen som kan demontrere bunnpannen og ta en sjekk på oljesila. Er den tett, ta en GOD titt på innlegg nr to ang. stempel osv....
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

turbolise
Innlegg: 2
Registrert: 31 mar 2011, 19:53
Bil: Saab 9-5 2,0t

Re: 9-5 med lite olje og kakling fra motor

Legg inn av turbolise » 01 apr 2011, 00:12

Takker for gode svar så langt!

Begynne å skru og fikse selv er nok dessverre utenfor mitt område. Men det er veldig nyttig og høre hva dere mener skal til.
Er denne ”ulyden” noe som kan i bestefall fikses med og ”rense” motor, bunnpanne oljesil osv?
Kan det også være at vitale deler i motoren kan/har fått skade så hele motoren må plukkes fra hverandre eller byttes?

Mulig jeg formulerer meg dårlig og spør mye, det må dere ha meg unnskyldt. Men kan ikke så veldig mye om dette, vil gjerne få mest mulig kunnskap inn, så jeg slipper å føle meg lurt når verkstedet sier at jeg må bytte fustasjopphengsforkobblingene etc. :oops:
Saab 9-5 Eastate 2,0t Arc

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 med lite olje og kakling fra motor

Legg inn av Ingvar N629 » 01 apr 2011, 10:13

Lyden kommer fra ventiltrykkerne og bør bli helt borte når motoren får nok olje. Kjør rens av bunnpanne og oljesil, + ventilrens i sylindrene som beskrevet over, poenget med det er at stempelringene sannsynligvis har kokset fast og da vil oljeforbruket bli høyt.

Har du i tillegg fått lagerlyd så er det best å bytte hele motoren. Da vil jeg ikke anbefale å få montert brukt original, da kan det hende du får samme problemet på nytt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar