Side 1 av 1

Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 06 apr 2011, 15:38
av Rambraut N1491
Hei

Monterte 3'' eksos fra turbo og hele veien bak i går kveld på 2.3T'en.. Men nå har jeg alt for høyt ladetrykk, får fuelcut på ca. 1,4-1,5 bar.

Frykter det kan være magnetventilen som har tatt kveld, men den er i underkant av 6mnd gammel, så litt rart om det er den også. (T7 ventil)

Må jeg justere GLT? Større eksos uten kat = mindre motstand i eksosanlegget... Kan det ha noe med saken og gjøre?

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 06 apr 2011, 15:56
av na_X
Man må nok justere GLT etter bytte av eksos ja, er vel spesielt downpipe dette har å si. Men det er kanskje vanligst at GLT går ned litt når man setter på større eksos?

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 06 apr 2011, 18:56
av Rambraut N1491
Fikk justert litt på WG staget nå, men enda ikke ''optimalt''. Fikk bare 1,3bar ved maks pådrag nå, så får justere litt til.

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 06 apr 2011, 18:57
av Tor N12
Har du bare slakket av på det eller har du faktisk justert GLT??

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 06 apr 2011, 19:05
av Rambraut N1491
Tor N12 skrev:Har du bare slakket av på det eller har du faktisk justert GLT??
Løsnet staget på WG og skrudd det litt tilbake fra klokka.

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 06 apr 2011, 22:00
av Tor N12
Stønn..... ;)

For at ladetrykksreguleringen skal fungere som tiltenkt så MÅ du justere GLT!!!
Mao, ta av kontakten på magnetventilen og mål grunnladetrykket, juster deretter så det havner på 0.4 - 0.45 (ved 3000rpm)
Om du da får for høyt ladetrykk når du kobler på ventilen igjen så har du andre feil ;)

Og når det er sagt så har vi vel vært inne på det før... kremt, 3" uten kat ;) Du kan da som sagt risikere at du får for lite mottrykk i eksosen med den følge at eksosen tar letteste vei ut og dermed så vil ikke wg fungere som den skal.
(riktignok så er dette ikke like vanlig med T25 som med TD04 men det kan skje på disse også av og til, spes når wg-klokka begyner å bli litt slapp...)

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 06 apr 2011, 22:12
av Rambraut N1491
Tor N12 skrev:Stønn..... ;)

For at ladetrykksreguleringen skal fungere som tiltenkt så MÅ du justere GLT!!!
Mao, ta av kontakten på magnetventilen og mål grunnladetrykket, juster deretter så det havner på 0.4 - 0.45 (ved 3000rpm)
Om du da får for høyt ladetrykk når du kobler på ventilen igjen så har du andre feil ;)

Og når det er sagt så har vi vel vært inne på det før... kremt, 3" uten kat ;) Du kan da som sagt risikere at du får for lite mottrykk i eksosen med den følge at eksosen tar letteste vei ut og dermed så vil ikke wg fungere som den skal.
(riktignok så er dette ikke like vanlig med T25 som med TD04 men det kan skje på disse også av og til, spes når wg-klokka begyner å bli litt slapp...)

Tok av kontakten på MV.. Målte GLT til nesten 1bar. Skal ta en annen WG som jeg mener er noe strammere, få på den og begynne finjusteringen igjen.

Noen som i grunn er ganske rart, da det ikke er lenge siden jeg justerte til 0.45.

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 07 apr 2011, 07:14
av Tor N12
For å sjekke wg-klokka så tar du da bare å kobler av mv'n for deretter å sette en vacumslange direkte mellom wg-klokka og vacumuttaket på turboen... Får du ikke korrekt glt da så får du bytte klokka eller krype til korset og montere kat ;)

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 08 apr 2011, 18:55
av Rambraut N1491
Ser desverre ut som om at jeg må montere kat. Prøvde en WG klokke jeg vet virker nå nettopp, ingen forskjell... Men mulig den er feil instillt også, så jeg skal prøve og justere den en gang eller to så får jeg se. Gikk rett opp mot 1 bar med slange mellom WG og Vacum på turbo også...

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 08 apr 2011, 21:29
av Ingvar N629
Ikke dumt å montere katalysator, nei!!

Men du kan jo porte wastegatekanalen :wink:

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 08 apr 2011, 21:47
av Rambraut N1491
Ingvar N629 skrev:Ikke dumt å montere katalysator, nei!!

Men du kan jo porte wastegatekanalen :wink:
Tror nok jeg skal gli en elegant tur ut til Trolla i morgen formiddag og hente en sports-kat og prøve, før jeg evt porter wg-kanalen. :lol:

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Lagt inn: 18 apr 2011, 11:26
av Rambraut N1491
En stk. sports-kat og ny wastegate løste problemet. :mrgreen: