Ng900 som fjusker!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Ng900 som fjusker!

Legg inn av Talker » 12 apr 2011, 10:07

Nå har altså min ng900 2.0 turbo begynt å fjuske skikkelig. Den kan starte og gå helt fint, men plutselig så høres det ut som den går på 3 sylindre (uten at jeg heelt vet hvordan det høres ut..) og gassresponsen er veldig redusert. Motoren får også tendenser til å ville stoppe på tomgang.
Om jeg holder den litt på turtall en stund så går det sakte men sikkert over, også virker alt helt normalt igjen. Også kommer det tilbake, med samme regla med varierende mellomrom. Alt fra timer (før) til minutter (nå). Om motoren stopper for meg mens den fjusker, så vil jeg mest sannsynlig ikke klare å starte den igjen før batteriet er tømt. Metoden jeg bruker da er somregel startkabler fra en annen bil jeg har. Når jeg da kjører på starteren så hører jeg at den tar litt ibland, og etterhvert så tar den mer og mer og tilslutt starter den. Da går den ikke rent og høres ut som gressklipper, og er helt avhengig av høt turtall for å gå. Høres _akkurat_ ut som en gressklipper også faktisk! :p Dette går da over etterhvert som forklart tidligere, og hele prosessen går om og om igjen.

Jeg lurer da på hva dette kan være, og trenger tips til feilsøkingsmetoder. Det eneste jeg har gjort til nå er å prøve en annens tennkassett, og han fikk ikke problemer, og mine forsvant ikke. Den var riktig nok ikke ny da. Også har jeg prøvd noen brukte plugger jeg hadde liggende. Hadde ikke noen problemer med disse når de var i bruk, og gapet er fint.

Ting jeg har lyst å sjekke nå, men ikke vet helt hvordan: bensintilførsel, og gnist. Men ikke peiling på hvordan. :p

Ellers er det bare å komme med innspill :) Ganske plagsomt at bilen stoppet 3-4 ganger når jeg skulle flytte den 200 meter i går, kan en si...

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Haaka » 12 apr 2011, 12:21

Er for all del ikke feil å begynne med gnist og bensin. Og gnist har du jo allerede sjekket (når du prøvebyttet tennkassett). Men start heller med å sjekke feilkoder: Tenning i trinn 2 (uten å starte), og se hva som kommer av blinkekoder fra CE-lampa. :wink:

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Talker » 12 apr 2011, 16:41

Er ingen feilkoder å lese fra check engine lampa nå som jeg husker. Bruker å legge merke til dette.

Men har fått en misstanke om bensinpumpa. Om det skulle føre til at det høres ut som bilen går på 3 sylindre vet jeg ikke, men har en liten misstanke like vell.

Går det bra å tvangskjøre bensinpumpa når bilen ikke går? Bensinen går vel bare i retur som vanlig eller? Hadde likt å få sjekket bensintrykket også egentlig. Mye styr det eller?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2011, 07:50

Hvis den fusker og går på tre selv om tennkassetten er ok, så kan det være toppakninga. Du skal vel bytte register uansett så da passer det jo "bra" :wink:

Ellers kan du jo sjekke at jordingspunktene i motorledningsnettet er skrudd til, at det ikke er dårlig kontakt til en dysekontakt eller skade på lendningene til tennkassetten, at slangen til MAP-sensoren ikke har sprukket eller hoppet av og slike småfeil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Talker » 13 apr 2011, 10:04

Sant at det passer "bra". :) Men skulle bare fått bilen til å gå såpass at jeg får kjørt den til der jeg kan begynne å skru. Sånn det er nå, så får jeg ikke flyttet den mange meterne på en parkeringsplass engang. Har som sagt fått for meg at det kan være bensinpumpa, så har du noen tips til å sjekke bensintrykket? Går det greit å bare ordne seg en "T" på bensinslangen inn til fuel railen? Eller er slangen av en type som det ikke er noe særlig å begynne å kutte og styre med?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2011, 10:50

Høres rart ut om en sylinder skulle falle bort pga dårlig bensinpumpe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Talker » 13 apr 2011, 15:50

Men vet ikke om det er det som skjer. Men høres sånn ut.
Har hvertfall fått tak i noe deler for måling av bensintrykk nå, så da får jeg vel utelukket pumpe og bensintrykkregulator om trykket stemmer. :)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Talker » 14 apr 2011, 10:42

Et lite spørsmål:

Hvordan vil en brebåndslambda reagere på uforbrent bensin? Vil jeg kunne lese kunstig mager eller fet blanding da? Eller vil det ikke bli forskjell?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Pål N526 » 15 apr 2011, 02:04

Hei

Kan det være at det er en dyse som henger seg? Da vil den jo stå konstant åpen og sprøyte inn bensin noe som gjør at den blir en smule feit på den spesifikke sylindra og ikke tenner.. Bare en tanke som slo meg 8)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Talker » 15 apr 2011, 07:16

Tanken har streifet meg, men feilen er veldig periodisk. KAN være noe som blir triggret av varme også. Siden bilen som regel rekker å gå på tomgang til den blir varm, og vel så det. Tørr rett å slett ikke å kjøre rundt for å teste så mye av frykt for at den skal stoppe en ugunstig plass :p

Har nye dyser liggende, men tør egentlig ikke å sette de på tilfelle det er vann eller skitt i bensinen som gjør dette.

Lekte meg litt med et manometer på bensinslangen som går inn på fuel-railen. Der kunne jeg se at noen ganger så holdt trykket seg på 3bar etter at jeg slo av pumpa, og noen gang bare falt det en plass mellom 0-1bar. Dette kan vel være både bensintrykksregulator og en sånn enveisventil ved pumpa?
Forøvrig så målte jeg 3.2 bar trykk uten motoren igang, og 2.8 bar med motoren på tomgang noe som er litt rart siden trykket skal være 3 bar +/- trykket i manifoil. Vet ikke hva som er vanlig vakum ved tomgang jeg?
Stoler ikke på måleren min som sier -0.7-0.8bar. :/

Så heller ikke noe mistenkelig ved trykket når bilen begynte å fjuske... :?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Pål N526 » 15 apr 2011, 09:05

Hei

Kan være jo fusk i ledningsnettet. Om jeg husker rett, så står det 12v over dysene og når de skal trigges så jordes den spesifikke dysa. Om det er feil i ledningsnettet så kan det jo være at noe jordes i ny og ne siden det er helt random..

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2011, 10:06

Talker skrev:Et lite spørsmål:

Hvordan vil en brebåndslambda reagere på uforbrent bensin? Vil jeg kunne lese kunstig mager eller fet blanding da? Eller vil det ikke bli forskjell?
Kommer jo an på om det er skjer forbrenning på alle syl eller ikke, skjer det ikke forbrenning på en sylinder så vil jo også oksygenet bli med ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2011, 10:14

Talker skrev: Lekte meg litt med et manometer på bensinslangen som går inn på fuel-railen. Der kunne jeg se at noen ganger så holdt trykket seg på 3bar etter at jeg slo av pumpa, og noen gang bare falt det en plass mellom 0-1bar. Dette kan vel være både bensintrykksregulator og en sånn enveisventil ved pumpa?
Forøvrig så målte jeg 3.2 bar trykk uten motoren igang, og 2.8 bar med motoren på tomgang noe som er litt rart siden trykket skal være 3 bar +/- trykket i manifoil. Vet ikke hva som er vanlig vakum ved tomgang jeg?
Stoler ikke på måleren min som sier -0.7-0.8bar. :/
Jeg ser ikke at dette skal ha noen relevans til ditt problem, men... 2,8 med motoren på tomgang er for høyt, sikker på at du har tett vakuumslange mellom manifold og BTR? Skal du sjekke pumpa så må du måle trykket når motoren går på full last.

Sjekket toppakninga? Bruker den noe vann? Skru ut pluggene og lys ned i sylindrene gjennom plugghullene, vann i sylinder bruker å gi en (eller flere) sylinder som er renere enn de andre, med kald motor så kan du kanskje til og med se dråper nedi der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ng900 som fjusker!

Legg inn av Talker » 15 apr 2011, 19:09

Har en liten misstanke om at toppakningen er gått ja, for den har hatt et bittelite forbruk av vann. Men likevel ikke hatt denne fjuskingen som nå, så har liten tru på at det evt. er dét som gjør dette.

Men skulle starte bilen igjen i dag, og da var det ikke reaksjon i det hele tatt. Så bestemte meg for å fylle et pulverkaffe glass med bensin fra der jeg har koblet manometeret innpå. Og fikk faktisk over 1cm med vann i bunnen av dette glasset. Tømte dette glasset over i noe annet å repeterte et par ganger, og det kom ut tilsynelatende ren bensin til slutt. Da fikk jeg start på bilen, men fjusker jo fortsatt da. Så det som KAN ha skjedd er jo at både BTR og dyser og kanskje pumpe har tatt skade av vannet over tid.
Men det er hvertfall vann i tanken som jeg må få ut..

Skal sjekke om det er gnist på alle plugger litt senere i kveld :)

EDIT: Det er gnist på alle plugger ja :)

Svar