Sludge topplokk - rengjøring
Lagt inn: 12 apr 2011, 20:43
Hei, og takk for et svært nyttig forum, som foreløpig har berget min 9-5 2,0 t 2001 fra havari (snart gått 200000 km).
For snart ett år siden rengjorde jeg silen i bunnpanna, som viste seg å være fullstendig gjenkokset. Dette var etter en tid med ulelyd ifm kaldstart og etter bytte av turbo.
For noen uker siden hadde jeg av toppdekselet ifm at jeg etterdro topplokksboltene (pga kaldstartfusk og forbruk av kjølevsæke - noe som er helt borte etter behandlingen) og ble vitne til et forferdelig syn. Kammer, ventiltrykkere og det hele er fullstendig innleiret i oil sludge. Toppdekselet sørget jeg for å gjøre gullende rent med diesel og oppvaskbørste.
Mitt spm er: vil det ha noe for seg å ta av toppen og rengjøre den på de innvendige overflatene, uten å pelle den fullstendig fra hverandre, med feks diesel, samt ned med bunnpanna igjen, pluss sjekk av register og regjøre/reåpne veivhusvent (som er modifisert i '06)? Eller er det nok å kjøre på med hyppig innvendig motorrens og olje-og filterskift?
Det er til nå ingen symptomer som kan relateres til feil i topplokksfunksjon og ingen ulyder feks fra reg kjede.
Mvh Pål Jørgensen
For snart ett år siden rengjorde jeg silen i bunnpanna, som viste seg å være fullstendig gjenkokset. Dette var etter en tid med ulelyd ifm kaldstart og etter bytte av turbo.
For noen uker siden hadde jeg av toppdekselet ifm at jeg etterdro topplokksboltene (pga kaldstartfusk og forbruk av kjølevsæke - noe som er helt borte etter behandlingen) og ble vitne til et forferdelig syn. Kammer, ventiltrykkere og det hele er fullstendig innleiret i oil sludge. Toppdekselet sørget jeg for å gjøre gullende rent med diesel og oppvaskbørste.
Mitt spm er: vil det ha noe for seg å ta av toppen og rengjøre den på de innvendige overflatene, uten å pelle den fullstendig fra hverandre, med feks diesel, samt ned med bunnpanna igjen, pluss sjekk av register og regjøre/reåpne veivhusvent (som er modifisert i '06)? Eller er det nok å kjøre på med hyppig innvendig motorrens og olje-og filterskift?
Det er til nå ingen symptomer som kan relateres til feil i topplokksfunksjon og ingen ulyder feks fra reg kjede.
Mvh Pål Jørgensen