Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 14 apr 2011, 18:13
Noen som har erfaring med lukket system? altså å plugge igjen resirk på begge sider for å få lyd i sportsfilter.
Er dette bra for bilen egentlig? eller sliter det veldig på turboen?
Har hørt mange som gjør det, lyden blir fin da

men er det verdt det..?
Mvh
Christian
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 14 apr 2011, 18:27
Plugge igjen resirk?? Altså som om man fjerner funksjonen til den helt? Eller tenker du på åpen dump..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 14 apr 2011, 19:15
Jeg tenker på at du fjerner resirk og plugger igjen åpningen for luft som går tilbake i turboen, altså ingen returluft i det hele tatt, heller ikke dumpluft
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
-
Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
-
Kontakt:
Legg inn
av Andrew N1328 » 14 apr 2011, 19:39
Da vil jo det gjenværende trykket slå tilbake i turboen = veldig usunt for turbo
Så er jo motorstyringa laget for å ha resirk-ventil, så da blir det noe feil der også.
Men hvor mye dette faktisk sliter på turboen skal jeg ikke si noe om...
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 14 apr 2011, 19:42
Over tid sliter det mer.
Ja, chatterlyden man får fra turbo når man slipper gass er søt den, men ikke sunn!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 14 apr 2011, 19:53
Hei.
Anbefales absolutt IKKE!
/ Pål
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 14 apr 2011, 22:19
Det var jo uten resirk på OG900 frem til og med 85-86 ca. også med turbo, ihvertfall på 8v motorene. Kan si det slik, det er en god grunn til at resirken kom året etter..!
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Marius N1698
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Legg inn
av Marius N1698 » 15 apr 2011, 11:03
Uten å kverulere alt for mye:
Noen som kan komme med konkrete BEVIS på at det faktisk er skadelig?

1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 15 apr 2011, 11:14
http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Marius N1698
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Legg inn
av Marius N1698 » 15 apr 2011, 13:14
Paradigm N558 skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
Wikipedia anser jeg som ubrukelig, gi meg konkrete bevis på at det er en reèll slitasje så skal jeg si meg fornøyd

1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 15 apr 2011, 14:25
Marius N1698 skrev:Paradigm N558 skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
Wikipedia anser jeg som ubrukelig, gi meg konkrete bevis på at det er en reèll slitasje så skal jeg si meg fornøyd

Det må vel bli det med at det blir noe turbulent luft i turboen. det fører da til at luften presser på bladene og akslingen på annen måte slik at lagrene blir slitene over lang tid.
//Johan
-
Marius N1698
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Legg inn
av Marius N1698 » 15 apr 2011, 14:29
Johan N828 skrev:Marius N1698 skrev:Paradigm N558 skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
Wikipedia anser jeg som ubrukelig, gi meg konkrete bevis på at det er en reèll slitasje så skal jeg si meg fornøyd

Det må vel bli det med at det blir noe turbulent luft i turboen. det fører da til at luften presser på bladene og akslingen på annen måte slik at lagrene blir slitene over lang tid.
//Johan
Teorien er forsåvidt helt grei den.
Når gass-spjeldet lukkes har ikke luften noen steder å dra, utenom tilbake der den kom ifra som da er gjennom turboen.
Dette
KAN vel være skadelig over lengre tid, men jeg har enda ikke sett noen bevis på at dette faktisk er skadelig for turboen, noe jeg gjerne vil se.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 apr 2011, 14:31
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Marius N1698
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Legg inn
av Marius N1698 » 15 apr 2011, 14:38
Den er lest gjennom flere ganger og inneholder mye god informasjon, men ingenting om eventuell skade

1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 15 apr 2011, 15:46
Det jeg har hørt folk si som gjør dette, er at det ikke er noe særlig bra for turboen og at det gir slitasje etter lengre tid med bruk av lukket system, men når de sier lengre tid har de ikke noe konkret svar på hva de mener med "lengre" tid, en dag, to dager mnd år osv?
Tror jeg dropper lukket system, vil helst ha bilen så lenge som mulig

men ingenting og si på lyden, for den er fin!
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !