Feilkoder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 19 apr 2011, 14:35

Har fått OBDII leseren min til å fungere.

Fikk disse feilmeldingene:

P1181 - <Unknown DTC>
(01) - Present

P1171 - <Unknown DTC>
(01) - Not present
Fant ut ved å søke på forumet her at P1181 hadde med mager/fet blanding m.m.
men finner ikke noe på P1171 - og hva menes med "not present"?

Regner med at det har noe med hverandre å gjøre i og med at de ligger innen for P11xx katergorien?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Feilkoder

Legg inn av Paul N1176 » 19 apr 2011, 16:41

p1171 -lambdaregulering. max värde luft/bränsle for mager.

p1181 - bränsleadaption additiv. maxvärde, luft/bränsle for mager. på denne skal du få check enging også..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feilkoder

Legg inn av Pål N526 » 19 apr 2011, 19:36

Hei.

Har du tilgang på tech2?

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 19 apr 2011, 20:28

Check engine lyser ja. Går av innemellom og kommer tilbake etter en tid. Spes. dersom bilen blir stående på tomgang.
Skal få sjekket alt av vakumslanger. Spjeldhuset er nytt.
Har ikke tilgang på techII, dessverre.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Feilkoder

Legg inn av Paul N1176 » 19 apr 2011, 20:40

utklipp fra Wis med diagnosehjelp, men er sikkert enklere med en tech2..
Bilde
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkoder

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2011, 20:42

Prøv trykksetting av innsugssystem for å se at alt er tett. Hvis ok, er vanligvis LMM problemet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feilkoder

Legg inn av Pål N526 » 19 apr 2011, 21:05

Hei.

Siden feilen kommer ved mye tomgangskjøring, så er min teori at lekasjen sitter etter spjeld(om det er noen lekkasje), men kan være andre steder også(før spjeld).
Innsuget drar inn falsk luft som ikke er målt av LMM, og da blir blandinga veldig lean/tynn. Sjekk alle slangene som går inn på innsuget og sjekk de litt tykkere slangene som går til bremsekraft forsterkeren.

Husk at du kan som regel høre om det er noen falskluft om du har litt gehør 8)

Om alt er tett(trykksetting å anbefale), så prøvebytt med en annen LMM som du vet virker(husk å ta av polen på batteriet i noen sekunder etter bytte; for å resette adapsjonen)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 20 apr 2011, 17:31

Takk for tips. Har sett over slangene, og lyttet uten å se / høre noe. Har også sprayet startgass uten at turtallet øker.
Skal se om jeg kan få lånt meg en LMM.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 17 mai 2011, 14:22

Har mulighet for å få kjøpt LMM og kat. med lamda fra en 2.0t 2005 modell som har gått ca 70.000 km.
Er disse delene like som på min 2.0t 2002?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkoder

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2011, 16:59

jepp
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feilkoder

Legg inn av Pål N526 » 13 jun 2011, 20:34

Hei.

Hva ble resultatet her Morten?

For andre som evt. får lignende feilkoder, så er det fint om du poster løsningen 8)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 13 jun 2011, 20:56

Jeg har ikke fått snakket med mekanikeren etter at jeg hentet bilen sist torsdag.
De har i all fal byttet både LMM og katalysator med følere.
Oppdaterer når jeg har fått vite noe mere.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 15 jun 2011, 19:30

.......og da lyser CE lampen igjen. Har kjørt på jobb i 2 dager - og når jeg ble stående en drøye 5 minutter på tomgang ved jernebanbommen kom lampen på igjen. Skal kjøre ned på verkstedet å å lest av kodene på nytt. Var så optimist at jeg lånte bort min leser :mrgreen:
Merket at den lugget litt ved godt pådrag. (bilen gikk merkbart bedre etter bytte av LMM og kat.)

Oppdatering følger.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feilkoder

Legg inn av Pål N526 » 15 jun 2011, 20:22

Morten S. skrev:.......og da lyser CE lampen igjen. Har kjørt på jobb i 2 dager - og når jeg ble stående en drøye 5 minutter på tomgang ved jernebanbommen kom lampen på igjen. Skal kjøre ned på verkstedet å å lest av kodene på nytt. Var så optimist at jeg lånte bort min leser :mrgreen:
Merket at den lugget litt ved godt pådrag. (bilen gikk merkbart bedre etter bytte av LMM og kat.)

Oppdatering følger.
Feilkode på tomgang kan være at adapsjonen på tomgang er utenfor norm. Dette kan tyde på leak en plass.

Gi tilbakemld med PXXXX koden

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av ToreN1246 » 15 jun 2011, 20:25

Morten S. skrev:De har i all fal byttet både LMM og katalysator med følere.
Hva mener du med følere? Lambda sensorer?
Er bilen trimmet? Byttet plugger og tennkasett?
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Svar