Saab 9-5 AERO bruker olje, her er det snakk om mengder. Veivhusventilasjonen er bygd om. Har snakket med folk rundt omkring og alle anbefaler meg å bytte turbo. Jeg har kjøpt ny turbo og tatt av den gamle, kan ikke skjønne at så lite slark skal kunne føre til et så høyt oljeforbruk. Nå står bilen uten turbo og jeg streamer nettet. Leste et sted at problemet med veivhusventilasjon er en konsekvenns av et annet problem..?
Oilsludge og koks. Er det slik at stempelfjærene kokses fast og dermed slipper igjennom, vil dette løses ved en "dieselrens" Eller må jeg ta dette for seg selv (WD40 metoden har jeg lest om)? Tenker når turboen er av, og oljen skal skiftes kan jeg liksågodt ta resten også. Har funnet mye om det, og lest om både oljesludge og koks, samt dieselrens. Vil denne "dieselrensen" rense sylindere (stempelfjærer), ventilløftere og slike ting også? Og har noen prøvd dieselrens uten turbo på turbobiler?
Noen som kan hjelpe en jente i nød?
9-5 AERO bruker olje
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 AERO bruker olje
Hei, og velkommen hit!
Det stemmer at problemet skriver seg fra lavfriksjonsstemplene, oppgradert veivhusventilasjon er et plaster på et brukket bein. Dersom turboen din er i orden så er nok stempelringene skyld i problemet ditt.
Du har flere muligheter:
1) Det letteste er "WD-40 metoden" som du skriver, men jeg ville heller ha prøvd med ventilrens. Samme framgangsmåte.
2) Dersom det ikke funker, så må du nok bite i det sure eplet og rive motoren. Ta av toppen, ta ned bunnpanna, riv ut stemplene, hon opp sylinderløpene med honingsbørste og monter nye ringer.
3) Vil du være sikker på ikke å få igjen problemet, så gjennomfør pkt 2 men bytt stempel. Du kan bruke stempel fra Saab 9000 2,3t/T M94-M98 dersom du også bruker råder fra samme motor. Stemplene må da dreies ned 1,1 mm fra kant for å kunne bruke original toppakning. Evt kan du montere smidde stempel som passer sammen med originale råder. Ved stempelbytte er du avhengig av å treffe med rett klaring i sylinderløpet!!
Det stemmer at problemet skriver seg fra lavfriksjonsstemplene, oppgradert veivhusventilasjon er et plaster på et brukket bein. Dersom turboen din er i orden så er nok stempelringene skyld i problemet ditt.
Du har flere muligheter:
1) Det letteste er "WD-40 metoden" som du skriver, men jeg ville heller ha prøvd med ventilrens. Samme framgangsmåte.
2) Dersom det ikke funker, så må du nok bite i det sure eplet og rive motoren. Ta av toppen, ta ned bunnpanna, riv ut stemplene, hon opp sylinderløpene med honingsbørste og monter nye ringer.
3) Vil du være sikker på ikke å få igjen problemet, så gjennomfør pkt 2 men bytt stempel. Du kan bruke stempel fra Saab 9000 2,3t/T M94-M98 dersom du også bruker råder fra samme motor. Stemplene må da dreies ned 1,1 mm fra kant for å kunne bruke original toppakning. Evt kan du montere smidde stempel som passer sammen med originale råder. Ved stempelbytte er du avhengig av å treffe med rett klaring i sylinderløpet!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
En sak til også, skal du ta "dieselrens" så bør du ta ned bunnpanna etterpå for å rengjøre oljesila. Du må montere turboen før du tar dieselrens, da det er en fordel å starte den opp litt for å få sirkulert dieselen i systemet.
På Aero er det litt ekstra å ta ned bunnpanna, da det må lages to hull som det sitter bolter innunder, helt mot girkassa. Det er bare å bruke en flattrekker som tappjern og banke litt med en hammer, det er markert i godset hvor det skal tas hull.
På Aero er det litt ekstra å ta ned bunnpanna, da det må lages to hull som det sitter bolter innunder, helt mot girkassa. Det er bare å bruke en flattrekker som tappjern og banke litt med en hammer, det er markert i godset hvor det skal tas hull.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Oooog ett moment til, det sitter en oljefelle inni ventilkåpa, denne har to rør som gjerne tettes med koks dersom motoroen har problem med oilsludge. Kan være verdt å sjekke dette.
EDIT: Om WD-40 metoden på det svenske forumet: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 3&t=214877
EDIT: Om WD-40 metoden på det svenske forumet: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 3&t=214877