Side 1 av 2
2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 02 mai 2011, 15:05
av little_e
Min mor har en 2002 9-5 2,0t automat som hun har hatt siden ny. Kmstand er nå ca 205 500 km. Oljeskift har blitt gjort konsekvent på hver 10 000 km, og absolutt alt har blitt gjort på samme merkeverksted.
Den har aldri hatt turbohavari og ei heller er det ulyder fra registeret.
Bilen har nyeste veivhusventilasjon.
Forleden hadde det oppstått oljelekkasje, noe hun ba meg se på. Det var olje i hele høyre hjulbrønn.
Heldigvis hadde ikke nivået blitt for lavt. Etter verkstedtime på et par timer, hadde verkstedet
skiftet o-ringer ved oljepumpen og strammeren til registerkjedet. Tetningene ved veivakselen
er skiftet før, og der var det tett. De føyde også til at dersom det ikke var tett nå, måtte de skifte
toppakning...??
Kan noen forklare meg logikken bak dette...? (=
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 02 mai 2011, 15:39
av Skaten N671
Logikken med dette er vel at dersom det fortsatt er lekksasje, må dei skifte toppakningen, på grunn av at det lekker olje ut der.
Ved oljelekkasjer, renn ofte olja utover eit stort område, og det samler støv og skit som gjer at det kan vera vanskeleg å lokalisere lekkasjen. Så dei har nok skifta det dei antok var feilen, men tar forbehold om at det kan vera lekkasje også ved toppakninge. Det er forøvrig ikkje unormalt at det svetter litt olje ved toppakningen.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 02 mai 2011, 16:03
av little_e
Ja, det er jo det som som er poenget her; jeg har ikke fått med meg at det er "vanlig" med oljelekkasje/svetting fra toppakningen
...men takk (=
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 10 mai 2011, 17:06
av Karl N1641
Å bytte tetningane på oljepumpa var nok fornuftig stad å starte, registerkjedestrammaren var dog neppe nødvendig å bytte.
Følg med på dette vidare, i tilfelle det fortsatt er lekkasje.
Mvh. Karl
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 11 mai 2011, 18:05
av Mats900R
Karl N1641 skrev:Å bytte tetningane på oljepumpa var nok fornuftig stad å starte, registerkjedestrammaren var dog neppe nødvendig å bytte.
Følg med på dette vidare, i tilfelle det fortsatt er lekkasje.
Mvh. Karl
De har nokk bare byttet tetningen og ikke selve strammeren
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 13 mai 2011, 17:30
av little_e
Og fulgt med har jeg gjort. Lekkasje fra toppakningen er nå konstatert.
Det lekker altså fra den siden av motoren hvor drivremmen sitter, i bakkant.
Vil det være nok å kjøpe nye topplokksbolter og bytte ut de gamle, eller må toppakningen skiftes?
Verkstedet vil jo selvfølgelig skifte toppakningen.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 13 mai 2011, 17:54
av Ingvar N629
Du kan prøve å ettertrekke først, dersom det lekker mellom topp og aludekselet på enden av blokka så er det to skruer der på utsiden av motoren som du kan sjekke at sitter med korrekt moment.
Funker ikke det, så må du nok bytte pakninga.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 13 mai 2011, 18:11
av little_e
Må jeg slakke boltene først, eller skal de bare trekkes etter? I såfall hvor mye?
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 13 mai 2011, 20:21
av Ingvar N629
Først slipper du ut trykket i ekspansjonstanken, deretter løsner og drar du til en og en bolt i samme rekkefølge som ved toppakningsbytte. Boltene dras 40 nm, 60 nm og 90 grader til slutt.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 14 mai 2011, 20:42
av little_e
Kan boltene brukes på nytt?
2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 14 mai 2011, 20:51
av doo-kie
Jepp det kan de;) er ikke strekk bolter.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 14 mai 2011, 21:54
av little_e
Er du sikker? Bruker Saab virkelig ikke strekkbolter?

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 14 mai 2011, 22:06
av Paul N1176
little_e skrev:Er du sikker? Bruker Saab virkelig ikke strekkbolter?

neida, tut og kjør

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 15 mai 2011, 11:20
av little_e
Ok.
Hvilket moment skal tennkassetten og toppdekselet skrus til med?
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Har skrudd mye bil, sågar avanserte biler som Audi V8, men aldri Saab

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Lagt inn: 15 mai 2011, 12:28
av Tor N12
doo-kie skrev:Jepp det kan de;) er ikke strekk bolter.
Kremt.. JODA!!
Saab bruker strekkbolter så strengt tatt så skal de skiftes.. men de tåler tydeligvis ettertrekking for i WIS/ saabs service-bulletiner så nevnes det ikke at de må byttes når man ettertrekker.