Side 1 av 1

Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 05 mai 2011, 21:00
av Jørgen
Hei! Har rakling i registeret på Aero'n, og nå er det snart på tide å ta tak i problemet :)
Er det noen som vet hvilke deler som byttes? Byttes kun kjedene og ei skinne? Eller byttes de hydrauliske strammerene også?
Cylmo i Trondheim hadde register og balansekjede samt ei skinne på lager, dette hadde de solgt en del av.
Er det som regel bare ei skinne som ryker?
Fint om noen har ei liste over hva som trengs :)

Gjelder forresten en 2001 9-5 Aero Estate.

Mvh Jørgen

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 05 mai 2011, 21:15
av Ingvar N629
Stikk på Din Bil og kjøp komplett sats, den inneholder alt du trenger. Koster ikke stort og du får STCN-rabatt.

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 16 mai 2011, 19:24
av little_e
Et spørsmål som bare har surret rundt i hodet mitt...
Registerkjedet blir jo ofte utslitt fordi man har skiftet oljen for sent, kanskje ikke i forhold til oppgitt intervall av fabrikant, men i forhold til at kjøremønsteret man har gjør at man burde kortet inn intervallen.

Dersom man bare skifter registerkjedet, vil den ikke feile forholdsvis fort igjen da årsaken til at den feiler er fordi oljekanalene i blokken er delvis tette av gammel olje (sludge), noe som igjen fører til at kjedet ikke får oljemengden som er tiltenkt?

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 16 mai 2011, 22:44
av Ingvar N629
Helt korrekt. Tidlig registerskift er et faresignal for resten av motoren, uten at det er noen garanti for at den er på tur ut. i forbindelse med registerskift så er det jo også vanlig at man tar ned bunnpanna og rengjør den samt oljesila, så det kan jo være nok til å redde resten.

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 16 mai 2011, 23:55
av little_e
Som jeg tenkte. Hvor lenge bør et slikt kjede vare?

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 17 mai 2011, 08:42
av Ingvar N629
Det kommer vel an på hvordan bilen brukes, mye langkjøring er bra, småkjøring der motoren aldri når arbeidstemperatur er selvsagt mindre bra. Jeg har også inntrykk av at kjedene slites raskere på biler med automat, mer turtallsvariasjon kan kanskje være grunnen?

200 000 bør vel kjedene holde dersom man passer på oljeskiftene, men holder man seg til oljeskiftintervallene i serviceheftet så er jo det langt fra virkeligheten på motorene med oilsludgeproblem. Mellom 100 og 150k km er nok desverre ganske vanlig. Men har også sett slike motorer hvor kjedet ikke har vært nødvendig å bytte før nærmere 300k.

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 18 mai 2011, 06:49
av Paul N1176
Min sedan gikk over 250 k før jeg byttet register,men da var det bare ett hakk igjen på strammeren så skulle nok vært gjort litt før:) den hadde også gammel veivhusvent frem til litt over 200k, uten att det har blitt sludge av den grunn..
På estasten min ser det desverre anderledes ut, bilen er gått ca 170, og registeret skulle vært byttet for en stund siden, det er også ny veivhus vent på den.. og masse gris inni motoren :oops:

så det er stor forskjell på hvordan motorene klarer seg desverre..

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 18 mai 2011, 15:38
av little_e
Hvor ofte har du skiftet olje? Jeg demonterte jo toppdekselet på bilen til moren min i forbindelse med en annen feil (se tråd om oljelekkasje på 2002 9-5 automat), og jeg la ut bilder av hvordan det så ut etter 205k km. Jeg syntes det så veldig rent og pent ut.

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Lagt inn: 19 mai 2011, 06:05
av Paul N1176
little_e skrev:Hvor ofte har du skiftet olje? Jeg demonterte jo toppdekselet på bilen til moren min i forbindelse med en annen feil (se tråd om oljelekkasje på 2002 9-5 automat), og jeg la ut bilder av hvordan det så ut etter 205k km. Jeg syntes det så veldig rent og pent ut.
jeg kjører MAKS 10k på olja, men skadene som er estaten har ikke skjedd i mitt eie, kjøpte bilen i januar..
sedanen har gått mye langkjøring før jeg kjøpte den...