Side 1 av 1
falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 11 mai 2011, 22:46
av Chrissen
Hei
Jeg har snakket med noen som har koblet et lite kobber rør mellom den ene slangen som går inn på turboen og borret et hull i den, dette for å gi turboen "falsk" luft, det skal da øke hk uten noe form for chip osv.
har en kompis som kjører Volvo 940 med dette røret tilkoblet, merket fort at bilen gikk bedre, er dette noe som funker på alle turbobiler, har det noe for seg å gjøre?
han snakket om en ganske stor økning fra en vanlig 940 med vel 120hk? til mellom 185 og 210 etter kobber røret kom på?
Mvh
Christian
Re: falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 11 mai 2011, 23:11
av Hjelle, N6
Det er en måte å gjere det på for bilar med primitiv ladetrykksregulering.
Å bruke denne metoda på SAAB har ingenting for seg spør du meg. Trim på "vanlig" vis, då har du bedre kontroll med ladetrykket og evt. tenningsbank om du skulle kome i situasjonar der du skulle få det.
Re: falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 12 mai 2011, 10:14
av Øyvind J
Chrissen skrev:Hei
Jeg har snakket med noen som har koblet et lite kobber rør mellom den ene slangen som går inn på turboen og borret et hull i den, dette for å gi turboen "falsk" luft, det skal da øke hk uten noe form for chip osv.
har en kompis som kjører Volvo 940 med dette røret tilkoblet, merket fort at bilen gikk bedre, er dette noe som funker på alle turbobiler, har det noe for seg å gjøre?
han snakket om en ganske stor økning fra en vanlig 940 med vel 120hk? til mellom 185 og 210 etter kobber røret kom på?
Mvh
Christian
Hvis ting høres for bra ut til å være sant så er det ofte det. Jeg hadde vel bekymret meg for ufiltrert luft inn i turboen, uten at jeg har sett dette oppsettet. Nesten 100 HK økning med et borr er mye...
Å ta inn luft etter luftmengdemåleren blir vel like mye krøll som å slippe ut overtrykk med feks åpen dumpventil styringsmessing også?
Re: falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 12 mai 2011, 12:56
av na_X
Vet om noen som har gjort dette, det går jo "bra" til en viss grad bare ikke hullet er for stort.

Turbo lader jo på mer luft, så man må jo kompansere med mer bensin igjen på den også..
Blir jo det samme som å bare røske av slangen til wastegaten mer eller mindre, da lader jo turboen det den klarer uten sikkerhetsmekanismer bak..
Re: falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 12 mai 2011, 15:22
av Paul N1176
er vel ikke selve luftslangen fra luftfilter som borres hull i..
er nok en av vakumslangene, bli litt samme prinsippet som blåkran...
Re: falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 12 mai 2011, 16:59
av Chrissen
jeg gikk heller for sikker løsning med chip, men med tanke på de som har lavtryksturbo så er vel dette noe som kan fungere for dem?
å bruke en chip fremfor å skru opp ladetrykk på turboen og kjøre åpen luft er vel litt mer sikkert, for høyt ladetrykk kan jo også skade turboen og ikke minst motoren?
Re: falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 12 mai 2011, 17:26
av na_X
Ja, SAAB har egne systemer for å forhindre skade på motor med elektronikk som styrer ladetrykket.. Med chip/annen programvare så har man fortsatt det samme systemet som passer på, bare den ikke deaktiverer dette..
Man kan jo godt fikse dette mekanisk også da, men da må man få styrt ladetrykk og bensin på en god måte.
Re: falsk luft for mer hk?
Lagt inn: 12 mai 2011, 18:40
av Tor N12
Det er ikke så enkelt.. Det ligger trykksperre i motorstyringa så om Trionicen oppdager at ladetrykket er unormalt høyt så vil den bare kutte

At det også er en fullstendig IDIOTISK måte å "trimme" bilen på kommer vel rimelig godt frem av de tidligere postene..
Til slutt så må jeg nok frem med låseknappen, vi har jo eget trimforum
