pulserande turbotrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

pulserande turbotrykk

Legg inn av Halnesen » 12 mai 2011, 20:47

Som sagt i overskrifta so har eg ganske mykje pulsering på turbotrykket når eg gjer full gass. det kjem når turtalet er komt eit stykke opp 3500++.. det gjelder alle girene..
magnetventil er ny, å tennkasetten er ny. finner heller ikkje noken lekasje noken plass.. noken tips til årsak?

på førehand takk :)

det gjelder signaturbilen
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: pulserande turbotrykk

Legg inn av na_X » 12 mai 2011, 21:45

Slakke i registerkjedet eller sliten turbo? Pluggene er i orden, på tide å bytte? Har du orginal effekt, eller kanskje trionic-boksen er defekt?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: pulserande turbotrykk

Legg inn av Tor N12 » 12 mai 2011, 21:58

Det vanligste er slapp wg-klokke eller evt vacumlekkasjer...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: pulserande turbotrykk

Legg inn av Timon » 13 mai 2011, 00:09

Om du har tenningsbank så vil turbotrykket kunne gå litt opp og ned siden sikkerhetssystemet skrur ned trykket.

Skjedde med min en gang, turbotrykkmåleren gikk som en vindusvisker. Sjekka pluggene, og en av pluggene var smeltet (feil plugger). Ble i orden med nye (riktige) plugger.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

Re: pulserande turbotrykk

Legg inn av Halnesen » 13 mai 2011, 06:18

Då trykktester eg wg-klokka?
plugger er nye og rett sort. turboen kan self. vere slitt, den har vert med på 200000 km. kjedet det veit eg ikkje, korleis sjekker eg evt. det?
fekk inn ny programvare rett etter jul, har egentlig bare vert styr men men, finne no litt feil her og der.
Bilen går bra, beire enn orginal.. trykket ligger å pulsera mellom 0,7-0,8-0,9.. legg eg inn 5 gir i 90 kmt, so ligg trykket stabilt på 0,9, heilt til rpm kjem over ca. 3500
skal sjekke wg- klokka, trur eg har ei liggande og, so kan kanskje bare skift.
takk for hjelpa so langt! :) :D

ps: visst det er tenningsbank, kutta ikkje trykket meir då?
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: pulserande turbotrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2011, 06:21

Når du trimmer så viser alle slitne ting seg, mer effekt krever mer av diverse ting.

Registerkjede? Næææ. Bytt wastegateklokka som Tor skriver, veldig typisk oppførsel for en sliten wastegateklokke det der. Tenningsbank gir litt annen oppførsel, reguleringen skal isåfall ikke gi hurtige pulsasjoner. Men det vil regulere ned, gradvis opp og så ned igjen, så om du synes den beskrivelsen stemmer og tanker 95 oktan, så er det bare å fylle 98 med en gang.

Et pluggskift skader vel heller ikke hvis du ikke har gjort det, men prøv som sagt wastegateklokka først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

Re: pulserande turbotrykk

Legg inn av Halnesen » 13 mai 2011, 18:05

då har eg fått bytta wg-klokka, men det vart ikkje noke beire, samme pulsering endå :( . er ikkje noke self. at den wg- klokka som eg bytta med er i orden helller. ( var ei gammal som eg hadde liggande.. går det å trykk teste wg- klokka?

kan dinna pulseringa vere skadlig for motoren?

fyller 98, å pluggane er nesten nye. ( 2000 km sida )
trur ikkje at det er tenningsbank..
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Svar