Side 1 av 1

M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Lagt inn: 16 mai 2011, 20:22
av PerH N1870
Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk en 2-er på rust på bremserør, bak.
Mekanikeren sa at måten de pleide å reparere dette på var å kappe røret ved punktet hvor rusten er og så legge ny rørbit bakover til slangen.
Verkstedet skal ha 2000,- for jobben

Så spørsmålet: Er det overkommelig å skjøte inn en bit bremserør selv ? Ser at Biltema selger rør og verktøy. Selv om det også koster penger, så kan det være greit å ha dette verktøyet til senere, så jeg har lyst til å prøve .... :D

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Lagt inn: 16 mai 2011, 21:45
av Eirik N396
Det er enkelt å få til, og det blir billigere enn 2000,- selv om en må kjøpe litt utstyr :) Jeg har gjort dette selv, og skrev litt om dette for en liten stund siden. Jeg kjøpte verktøy, rør, og skjøtestykke med nipler fra Biltema. Ta en titt i følgende tråd, der skrev jeg hva jeg brukte:

viewtopic.php?f=12&t=32604

Kort oppsummert er svaret ja, dette er en overkommelig jobb. Til slutt vil jeg gjerne legge til at jeg (klok av skade) har lovet meg selv å alltid ha nye luftenipler for calipperne liggende når jeg skal skru på bremsene. Bremsene må luftes etterpå. Om jeg var deg ville jeg nok fått tak i et sett luftenipler, selv om en ofte kan klare seg uten også :)

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Lagt inn: 17 mai 2011, 11:02
av PerH N1870
Takk for svar og oppmuntring til at dette skal la seg gjøre for en hobbymekaniker :-)
Skjønner i ettertid at jeg kunne ha tatt et søk på forumet og funnet innlegget som du nå har henvist til.
Takk skal du ha Eirik :wink:

Da blir det handletur til Biltema en av dagene, og så håper jeg at jeg får det til.
Lurer bare på hvordan jeg best håndterer bremsevæsken under denne prosessen #-o
Når jeg kutter bremserøret så vil det jo dryppe bremsevæske hvis jeg ikke tapper systemet i forkant.
Hvordan pleier dere å takle det ?
Tapper dere på forhånd eller lar dere det bare dryppe mens en lager ny flens ?
:xd:

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Lagt inn: 17 mai 2011, 13:28
av Rambraut N1491
Ta en planke eller lignende og tråkk bremepedalen så langt inn du bare kan og lås den av der, før du kapper noen av rørene. Det vil komme en liten sprut når du først kapper røret, men det vil ikke dryppe noe når du flenser og legger nytt rør. :)

M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Lagt inn: 17 mai 2011, 18:37
av Eirik N396
Jeg tappet av bremsevæsken før jeg kappet, for å slippe søl. Samtidig får du byttet bremsevæsken :) Det er ihvertfall håpløst å jobbe med røret om det drypper hele tiden. Jeg har ikke prøvd Martins metode, men det fungerer nok også bra.

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Lagt inn: 17 mai 2011, 21:38
av Rambraut N1491
Eirik N396 skrev:Jeg tappet av bremsevæsken før jeg kappet, for å slippe søl. Samtidig får du byttet bremsevæsken :) Det er ihvertfall håpløst å jobbe med røret om det drypper hele tiden. Jeg har ikke prøvd Martins metode, men det fungerer nok også bra.
Det fine med metoden vi bruker på jobb er at man slipper og lufte hele systemet igjen etterpå, så det er jo litt for kunden sin skyld også. Mindre bremsevæske og mindre arbeid. :)