Side 1 av 1
Bytte blokk og900
Lagt inn: 25 mai 2011, 08:26
av HansWF N416
Jeg har kommet over ei blokk med stempler fra en 1991 900 i16, som kun har gått 300 mil. Jeg vurderer å ta denne blokka, å sette over turbostemplene jeg har fra en annen T16motor .
Hva bør man gjøre i forbindelse med dette? Bør man hone opp sylinderene? Kan man ta stempelringene fra i innsprøytningblokka å sette over på turbostemplene?
Re: Bytte blokk og900
Lagt inn: 25 mai 2011, 08:31
av Ingvar N629
Hon med børste og bytt ringer, det koster da ikke mye. Ser virkelig ikke poenget med å la være å gjøre det ordentlig når alt likevel skal i smådeler, pass også på å måle klaringa mellom stempel og sylinderløp.
Re: Bytte blokk og900
Lagt inn: 25 mai 2011, 08:46
av HansWF N416
Ja, like greit å gjøre det skikkelig. Tenkte bare at så lenge blokk og stempelringer bare hadde gått noen få mil, så hadde man slippet en honing da ringene å blokka "passet" sammen.
Angående klaring mellom stempel og sylinderløp, kan man risikere at det er så stor forskjell at turbostemplene ikke vil passe?
Re: Bytte blokk og900
Lagt inn: 25 mai 2011, 09:08
av Ingvar N629
Så ikke "300 mil", så ja... det går vel greit å flytte over ringene.
Kan være forskjellig klassing på blokkene, så klaringa bør du måle. Mener også å huske det er forskjellig klaring på turbo og suger, på grunn av at turbostemplene blir varmere og at de da må ha mer plass til varmeutvidelse. Men den forskjellen kan like gjerne ligge i stemplene.
Re: Bytte blokk og900
Lagt inn: 25 mai 2011, 10:46
av HansWF N416
Takk for svar. Da får jeg måle litt før det settes sammen.
Re: Bytte blokk og900
Lagt inn: 25 mai 2011, 13:10
av Johan N828
Mener også at nye rådelagre, bærelagte og aksiallagre er et must
//Johan