Hei!
Har en -04 Saab 9-5 Vector, 2.0 Aut.
Her om dagen traff jeg et stort hull i veien, og det smalt skikkelig.
Nå har jeg fått en ulyd fra hjulopphenget samme sted, venstre fremhjul.
Lyden er en slags hul rakle-lyd når jeg kjører over dumper/hakk/trikkeskinner etc.
Er usikker på hva dette kan være. En mulighet er kanskje at støtdemperen har gått dukken.
Ellers er det vel noe annet i hjulopphenget som er ødelagt?
Lyden har økt litt i omfang de siste dagene, og den sprer seg langt oppover i karosseriet når jeg kjører over dumper.
Noen som har forslag til hva dette kan være?
Ulyd i forstilling
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Ulyd i forstilling
Kyllingbein/kaklestag?
Søk, finnes vel hundrevis av tråder om det.
Søk, finnes vel hundrevis av tråder om det.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Ulyd i forstilling
Ta av dekk å sjekk status. Noe har fått seg en fin kakk virker det som. Sjekk etter slakke i kuler å ledd. Du kan bruke en stokk(2x4) og en kubbe for å rikke/ bevege spindelen på jakt etter slakk. En medhjelper er fint å ha:)
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Ulyd i forstilling
Viste seg at det var en knekt fjær som raklet!
+ at det er litt slakk i krengningsstaget.
Er bytte av fjær og stag en kurant jobb for en hjemmemekaniker tro?
Trenger jeg forstillingskontroll?
+ at det er litt slakk i krengningsstaget.
Er bytte av fjær og stag en kurant jobb for en hjemmemekaniker tro?
Trenger jeg forstillingskontroll?
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Ulyd i forstilling
Spørs hva du mener med "hjemme mekaniker" det.
Men har du skrudd litt før så er det ikke så stort problem.
Nei, du trenger ikke kontroll for å skifte org. fjær til ny org. fjær. Ville dog anbefalt å bytte begge sider om en er knekt....
Edit: Stag er forbruksvare..... Kjøp begge.
Men har du skrudd litt før så er det ikke så stort problem.
Nei, du trenger ikke kontroll for å skifte org. fjær til ny org. fjær. Ville dog anbefalt å bytte begge sider om en er knekt....
Edit: Stag er forbruksvare..... Kjøp begge.
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
Re: Ulyd i forstilling
Ta bildet av hullet og lag en sak mot vegvesenet?volvo944 skrev:Viste seg at det var en knekt fjær som raklet!
+ at det er litt slakk i krengningsstaget.
Er bytte av fjær og stag en kurant jobb for en hjemmemekaniker tro?
Trenger jeg forstillingskontroll?
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ulyd i forstilling
Jeg ville definitivt tatt en forstillingskontroll når ny fjær er på plass, etter en slik smell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 63
- Registrert: 08 nov 2010, 15:04
- Medlemsnummer: N2386
- Navn: Arild Olsen
- Bil: 1995 Ng900 se
- Sted: Mo i rana
Re: Ulyd i forstilling
hei... har nettopp vært gjennom akkurat samme sak med min ng900http://forum.saabturboclub.net/posting.php?mode=reply&f=12&t=33988#
merkeverkstedet her "fant" ut at det var tannstanga og topplagerene som var for mye slakke i..... merkelige grieier siden alt var satt i nytt av dem 2 uker tidligere...posting.php?mode=reply&f=12&t=33988#
har selv byttet ut det meste som går ann å bytte i ettertid untatt fjærene og lyden er fremdeles der.... bytter fjærene i helgen så får vi se hva som skjer....... ganske lei av et verksted som bare finner feil med nye deler og ikke gidder å høre etter når jeg viser dem kvitteringer på alt som er byttet
merkeverkstedet her "fant" ut at det var tannstanga og topplagerene som var for mye slakke i..... merkelige grieier siden alt var satt i nytt av dem 2 uker tidligere...posting.php?mode=reply&f=12&t=33988#
har selv byttet ut det meste som går ann å bytte i ettertid untatt fjærene og lyden er fremdeles der.... bytter fjærene i helgen så får vi se hva som skjer....... ganske lei av et verksted som bare finner feil med nye deler og ikke gidder å høre etter når jeg viser dem kvitteringer på alt som er byttet