Hei!
Har en 2004 modell Saab 9-5 hvor jeg har knekt ene fjæra fremme.
Denne må altså byttes. Skal også bytte krengestagene (kyllingbein) mens jeg er i gang.
Spørsmålet er om jeg også burde byttet hele fjærbenet, med demper og det hele.
Bilen har gått 175000, og har aldri byttet dempere før.
Noen gode tips/råd. Må jeg også bytte fjærbenslager også?
Er det noe problemer å få ut fjærbenet? Hva med skruen på toppen som holder fjæra?
Bytte fjærbein 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Re: Bytte fjærbein 9-5
Om bilen din har godt 175 000km så kan det være lurt å bytte alt når en er først i gang. Da også lageret på toppen.Tips å triks kan kansje noen andre svare på. Har ikke skiftet dempere/fjærer mere en en gang så er ikke så kjent med sånt. Men kan no si at fjærklemmer må du ha å crc eller lignende rustløser samt en muttertrekker letter jobben mye. 

- panelovn
- 1.2 bar
- Innlegg: 200
- Registrert: 26 nov 2010, 19:54
- Medlemsnummer: 2084
- Navn: Bjørn Gynnild Haugland
- Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
- Sted: Tromsø
Re: Bytte fjærbein 9-5
Jeg skiftet dempere på min når den var gått 160 000km, og bra var det.
La om til bilstein sport dempere(orginale fjærer) og bilen gir nå en HELT annen kjøreopplevelse.
Den er mye bedre over både små og store humper, styreresponsen er en helt annen og bilen føles ikke ut som et duvende slagskip som den gjorde før.
Du må ha fjærklemmer for å klemme sammen fjærene før du skrur løs festebolten i toppen av fjærbeinet(etter du har tatt fjærbeinet ut).
Ellers er det 3 bolter som fester fjærebeinet til karosseriet og 2 gjennomgående bolter med muttre på andre siden som fester demperen i spindelen. Utenom det var det vel et feste til bremseslangen og hjulsensoren som du bare tar av for hånd om jeg ikke husker feil.
Jeg brukte 20 min på å skifte begge framdemperene, dog med løftebukk, luftverktøy og gulvstående luftfjærklemme.
Har seff også skiftet bak
La om til bilstein sport dempere(orginale fjærer) og bilen gir nå en HELT annen kjøreopplevelse.
Den er mye bedre over både små og store humper, styreresponsen er en helt annen og bilen føles ikke ut som et duvende slagskip som den gjorde før.
Du må ha fjærklemmer for å klemme sammen fjærene før du skrur løs festebolten i toppen av fjærbeinet(etter du har tatt fjærbeinet ut).
Ellers er det 3 bolter som fester fjærebeinet til karosseriet og 2 gjennomgående bolter med muttre på andre siden som fester demperen i spindelen. Utenom det var det vel et feste til bremseslangen og hjulsensoren som du bare tar av for hånd om jeg ikke husker feil.
Jeg brukte 20 min på å skifte begge framdemperene, dog med løftebukk, luftverktøy og gulvstående luftfjærklemme.
Har seff også skiftet bak
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Bytte fjærbein 9-5
Vær forsiktig med de tre skruene som fester fjerbeinet til karoseriet inne i motorrommet... de satt som fy på min, med det resultatet att to knakk
blir litt mere jobb da, men ingen krise da...

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo