B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av little_e » 11 jun 2011, 06:14

Om man har en motor nevnt i topic som grunnet for lange skifteinvervaller på oljen har fått slitt registerkjede, vil det jo legge seg "dritt" i oljekanalene. Dette fører til at oljetrykket går ned noe som sliter registerkjede og turbo.

Mitt spørsmål er da; Vil det være godt nok å kjøre gjennom et par kurer med CRC Motorflush for så å skifte registerkjeden og evnt turboen om den er gåen, eller må rett og slett hele motoren skiftes?
Jeg brukte CRC Motorflush på en 1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv rett etter et olje-/filterskifte og det som kom ut var svart som bekk. Resultatet ble noe høyere oljetrykk, samt at oljen nå omtrent aldri blir skitten lenger.

Har noen erfaring med slikt på Saab-motorene?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Paul N1176 » 11 jun 2011, 11:23

Er vel ett ganske vanskelig spørsmål å svare på da ingen vet hvor mye det er snakk om, og hvor ille det ser ut.. men er flere her inne som hvertfall har utsatt døden på motorene sine med flushing/ tette oljeskift og bytting av registersats. du kan være heldig og du kan være uheldig...
det som er viktig er att du tar ned bunnpanna å gjør den og oljesilen ren.. og bytte olje ofte..

personlig så har jeg en 9-5 som er sludge utsatt, der har jeg nettopp byttet reg.sats og ny veivhhusvent ligger å venter i posten... så får vi se hvor lenge det varer...

Men vil du ha det 110% så er det vel bare ny/overhalt motor med nye stempler som gjelder....
Sist redigert av Paul N1176 den 11 jun 2011, 11:26, redigert 1 gang totalt.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2011, 11:23

Ja det der er vel eneste "luriumet" som kan fungere, har brukt det selv i en stygg motor en gang, og det fikk løsnet mye drit. Men så var det stempelringene da, de sitter nok like fastkokset, får man løsnet dem med ventilrens, WD40 eller andre sleggetekniske metoder, så setter de seg igjen før eller senere. Alt for mye forbrenningsgass passerer ringene og skal så evakueres fra veivhuset, men først etter å ha kondensert ut litt skit i oljen. Da er man jo i gang igjen.

Bruker man lurium for å løsne koks før oljeskift, så bør man ta ned bunnpanna og rengjøre sila før ny olje helles i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av little_e » 11 jun 2011, 15:42

Jeg har ingen 9-5 med dårlig motor, men jeg er jo stadig på jakt etter en 9-5.
...uheldigvis later det fremdeles til at valget faller på en 3,0 V6 bensin. Det er for mange fallgruver med bensinfirer...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2011, 17:58

little_e skrev:Jeg har ingen 9-5 med dårlig motor, men jeg er jo stadig på jakt etter en 9-5.
...uheldigvis later det fremdeles til at valget faller på en 3,0 V6 bensin. Det er for mange fallgruver med bensinfirer...
Det beste må da være å kjøpe en billig bil med dårlig/rast motor, og kjøpe eller bygge en ny motor med andre stempel. Da vet man at det er bra, motoren er ny og det er mulig å forberede litt trim når man først holder på :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Pål N526 » 11 jun 2011, 22:48

+1 på den:)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Ecopower N_221
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 136
Registrert: 23 jan 2005, 01:00
Bil: Saab 9-5
Sted: Harestua

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Ecopower N_221 » 11 jun 2011, 23:14

Jeg gjorde det med min. Brukte en 9000 kortblokk med stempler og resten av delene fra 9-5 motoren. Har fungert fjell enda. Og da har jeg behandlet den som om jeg har stjålet den :P
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!

meanmacine
Innlegg: 3
Registrert: 22 nov 2011, 22:59
Navn: Eilif Rasmusssen
Bil: MB220CDI, Pathfinder, Saab 95
Sted: Randaberg

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av meanmacine » 22 nov 2011, 23:17

Hei! Har handla en 95 med havarert B205 motor. Hva blokk/bånndel passer til denne? Hva anbefaler dere? :worship:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Paradigm N558 » 22 nov 2011, 23:25

Ecopower N_221 skrev:Jeg gjorde det med min. Brukte en 9000 kortblokk med stempler og resten av delene fra 9-5 motoren. Har fungert fjell enda. Og da har jeg behandlet den som om jeg har stjålet den :P
Du kjører med stempler fra 9-5 på en 9000-motor? :wierdface:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Atzz » 22 nov 2011, 23:32

Slik jeg tolker det, så bruker han 9000-blokk med stempel, og så kommer resten fra 9-5.

meanmacine
Innlegg: 3
Registrert: 22 nov 2011, 22:59
Navn: Eilif Rasmusssen
Bil: MB220CDI, Pathfinder, Saab 95
Sted: Randaberg

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av meanmacine » 22 nov 2011, 23:40

Jeg skulle gjerne visst hva som passet. :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Ingvar N629 » 22 nov 2011, 23:54

Du kan bruke stempel, råder og toppakning fra 9000 med kortmotoren og putte det i 9-5-motoren, det er minst jobb. Best blir det å dreie ned stemplene 1,1 mm fra kant og bruke også toppakning til 9-5. Husk at stempel- og stempelringsklaringer skal måles etter data fra 9000.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

meanmacine
Innlegg: 3
Registrert: 22 nov 2011, 22:59
Navn: Eilif Rasmusssen
Bil: MB220CDI, Pathfinder, Saab 95
Sted: Randaberg

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av meanmacine » 23 nov 2011, 23:35

OK, shortblokk fra 9000, dreie ned stemplene 1,1mm og montere sammen med toppakning og topp fra 95, dette lar seg gjøre uten andre store mods? Noe i veien for å sette inn en b235 eller b235r? Kunne tenkt meg et oppsett som lar seg oppgradere "underveis" uten at jeg må rive ned motoren igjen. :reading:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B205/B235 oil sludge og alt som følger med...

Legg inn av Ingvar N629 » 23 nov 2011, 23:58

meanmacine skrev:OK, shortblokk fra 9000, dreie ned stemplene 1,1mm og montere sammen med toppakning og topp fra 95, dette lar seg gjøre uten andre store mods? Noe i veien for å sette inn en b235 eller b235r? Kunne tenkt meg et oppsett som lar seg oppgradere "underveis" uten at jeg må rive ned motoren igjen. :reading:
Bruk blokka fra 9-5en, like greit det. HUSK at du også må bruke rådene fra samme type motor som du tar stemplene fra! Ingenting i veien for å sette inn en 2,3-liter, men du må bytte (eller programmere om) motorstyreenhet og dersom du har autolat så vær klar over at det er forskjell på kassene til 205E og 235R holdbarhetsmessig. Har du manuell og skal ha en 235R motor så må du også gå opp på clutch-diameter. For å bygge om en 2-liter til 2,3 så bytter du bare stempel, råder og veiv, samt toppen da det er andre eksosventiler på 235-motorene fra 2001 og nyere (vil anbefale disse hvis du har tenkt å ha mer enn de 170 hestene som de tidligste 2,3 hadde).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar