Side 1 av 2

Magnetventil og turbo

Lagt inn: 12 jun 2011, 12:46
av xeonze
Hei alle sammen.
turboen på min saab 9000 2.0 turbo 96 model tok kvelden, så jeg bestemte meg for å kjøpe ny. Det jeg ser nå er at den nye turboen bare har en slangeinngang på turboen fra APC, mens den gamle går det 2 slanger inn. Den nye har altså bare inngang til wastegaten. Hva er den andre slangen til? I alt går det altså 3 slanger fra apc. Kan noen hjelpe meg med dette? Turboen er en universal type, det kreves vel ikke spesialturbo for APC systemet vel?

Mvh

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 12 jun 2011, 14:01
av Tor N12
xeonze skrev: Turboen er en universal type, det kreves vel ikke spesialturbo for APC systemet vel?
Selve apc eller rettere sagt Trionicsystemet krever i seg selv ingen spesialturbo nei men du må jo ha en turbo som har samme karakteristikk som den orginale, hvis ikke så må du mappe bilen din på nytt eller evt kjøpe et ferdig trimprogram som passer den snurra du har kjøpt.

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 12 jun 2011, 14:38
av xeonze
Bilen er chippet med steg 2 fra Nordic Tuning, og turboen er i samme klasse som den som stod i fra før. Tydligvis så er ikke denne nippelen på kompressorhuset tilstede på den nye turboen, som forøvrig er en T25 china turbo, billig sak jeg kjøpte på ebay. Er det mulig å gjøre noe modifisering slik at denne slangen kan kobles på?

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 12 jun 2011, 14:59
av xeonze
Skjønner, ut i fra erfaring fra en kompis så holder disse turboene hvertfall 3 år med blandet kjøring, så for en tusenlapp synes jeg det var verdt forsøket ;)
Hvor viktig er det egentlig at denne slangen kommer på plass? det er ikke noen mulighet å lure systemet på en måte, hvis boring av kompressorhus skulle by på problemer?

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 12 jun 2011, 15:08
av Tor N12
Altså... en T25-turbo er ikke nødvendigvis lik en annen t25-turbo... T25 er bare monteringsflensen.
Den snurra du nå har kjøpt kan ha en helt annen karakteristikk enn den du hadde fra før og som softwaren var beregnet for, da kan det gå ILLE!!
Om kompressormappen er lik så bør den kunne fungere men da må du først virkelig sjekke at dataene er lik.

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 12 jun 2011, 15:34
av xeonze
Setter pris på alle svar :)

Gravde frem litt specs fra turboen jeg har gått til innkjøp av, så får dere kjennere tolke dette videre :D
Compressor Specs:

Compressor Trim: 40
.42 A. R.
Inducer: 37.8
Exducer 59.7
Inlet: 2"
Turbine Specs:

Turbine Housing Flange: T25
5 bolt downpipe flange
Turbine= .86 A.R.
Turbine wheel: 52.9 mm / 45.47 mm

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 13 jun 2011, 08:05
av john n04
Her er garret infoen:


Garrett T25 (TB2569) specifications
Weight: 7,5kg
Compressor diameter: 60mm
Turbine diameter: 65mm and 59mm
Bearing span: 37,8mm
Moment of inertia: 5,4x10-5 kg/m2
Oil flow: 1,7L/min / SAE30 / 90C / 2,75bar
Compressor wheel: 54mm 60 trim, A/R 48
Turbine wheel: 53mm 62 trim, A/R 49


ikke gå for turboen din!

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 13 jun 2011, 15:55
av xeonze
Turboen passet ikke uansett, er en kina turbo, så alt var omvendt, og wategateklokken tok borti motorblokka... pluss den manglet denne ene nippelen på turbohuset.
Har Biltema en turbo som kan være egnet? Tenker å ta turen bort dit i morra, prisene var ikke så gale heller. I følge speedparts sin side så heter turboen min Garret TB2532!

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 13 jun 2011, 19:12
av xeonze
Bump bump, trenger svar asap hvor jeg kan få tak i en turbo kvikt, den står på verksted nå, så timene går :P Er Biltema noe alternativ? isåfall kan jeg jo kjøpe over disk der

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 13 jun 2011, 19:38
av Rambraut N1491
xeonze skrev:Bump bump, trenger svar asap hvor jeg kan få tak i en turbo kvikt, den står på verksted nå, så timene går :P Er Biltema noe alternativ? isåfall kan jeg jo kjøpe over disk der
Har de turbo som er ment for din bil så kan du det, hvis ikke så får du høre med Speedparts om de har på lager i Norge. Biltema sine turboer er vel Garret kopier såvidt jeg vet..

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 14 jun 2011, 08:56
av Ingvar N629
Både Speedparts og Biltema har kopier, men de skal passe din bil begge to.

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 14 jun 2011, 08:59
av xeonze
Tok en telefon til biltema i dag, de sa de hadde til 9-3 og 9-5, men ante ikke om denne passet til 9000. Noen som vet?

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 14 jun 2011, 09:03
av Ingvar N629
Beklager, hadde det for meg at det var 9-5 du hadde. Da passer ikke turboene til Biltema.

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 14 jun 2011, 10:15
av xeonze
Det går fint, hvor anbefaler du å få tak i en grei turbo for en billig penge? Og dette med størrelse, er det veldig viktig at mål/data på turbo er lik den orginale for å unngå ny software/mapping?

Re: Magnetventil og turbo

Lagt inn: 14 jun 2011, 10:20
av Ingvar N629
Målene i seg selv sier ikke all verden, du må ha et kompressormap for å se hva den leverer. Kjøp en som er lik den du har, for å unngå å måtte endre i sw. Ta en telefon til GIK turbo 32 76 70 00, www.gikturbo.no. De kan helt sikkert levere en ny turbo til deg, evt bytteturbo. Da må du levere inn den havarerte.