Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 14 jun 2011, 18:45
Hey er det noen som har peilling på om det er mulig å bygge om luftinntaket sån at det er mulig å få montert et powerfilter på bilen oppe i motorromet?
Har tenkt på dette en del siden det irriterte meg ganske mye at de har plassert det underbilen
For å ha et åpent powerfilter der nede vile ikke vært særlig lurt.
Og jeg går utifra at det powerfilteret de har på speedparts kan du vel montere på en måtte sån at du ikke må ha det på innsiden av luftfilterboksen.
Jeg føler hvertfall at bilen ikke får nok luft når du trakker litt til.(kan hende det er bare meg) men føler vis jeg drar den godt i 2 gir så slenger den i 3 så tar det laaaang tid før den kommer igjen.
Noen som har noen info å komme med?
Mvh Macisen85
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 14 jun 2011, 19:12
Tror du klarer deg lenge med org filter så lenge du ikke har noe ekstrem trim på bilen din
Hvis du absolutt må ha powerfilter så kan du vel bare kjøpe et innstatsfilter fra JR etc ?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 14 jun 2011, 19:45
Daniel N683 skrev:Hvilken bilmodell er det snakk om?
Edit: er det 9-5'en fra den andre tråden du nettopp postet? I såfall, glem åpent filter med mindre du har satt av en egen sparekonto til ny motor.
Ja det er en 9-5 2004 mod 2,0t Vector.
Er powerfilteret bedre en orginalt?
pluss får jeg bedre effekt av å sette det på i stedenfor?
Vis ikke hva som gjør at responsen er så tregh når jeg girer til 3 giret da?
Mvh Macisen85
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 14 jun 2011, 20:03
Slitt turbo?
Open Air på Saab 9-5 = motorhavari over tid.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 14 jun 2011, 20:59
Paradigm N558 skrev:Slitt turbo?
Open Air på Saab 9-5 = motorhavari over tid.
Lett å sjekke turboen på bilen?
Er vel bare til å kjenne på slark på turbinen? eller om det er skadde på skovlene?
Mvh Macisen85
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 jun 2011, 21:55
Får ikke nok luft nei, hva med å kjøre uten luftfilter? Slike kreative krumspring burde vel heller vært prøvd ut på en gammel 9000 turbo pre Trionic, evt 240 TIC, biler som er bånn enkle. Å endre forutsetningen for avanserte motorstyresystem som man ikke forstår, ender ofte med en brattere læringskurve enn man har råd til.
Mer inngående om åpent filter:
viewtopic.php?f=29&t=25632
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 14 jun 2011, 23:07
Macisen85 skrev:Paradigm N558 skrev:Slitt turbo?
Open Air på Saab 9-5 = motorhavari over tid.
Lett å sjekke turboen på bilen?
Er vel bare til å kjenne på slark på turbinen? eller om det er skadde på skovlene?
Prøv akkurat det først ja.
Ta av downpipe og sjekk etter slark i akslingen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 15 jun 2011, 15:31
Det er ikke bare turbolag du føler på da? Det tar en gitt tid fra man tråkker ned gassen på en turbobil til turboen rekker å spinne seg opp og begynne å dytte luft inn i motoren. Dette er enkle fysiske lover, en turbobil vil aldri kunne få samme gassresponstid som en suger eller kompressormatet motor. Du har en turbo som har en viss mekanisk treghet, samtidig som det tar tid å fylle innsug og trykkrør med luft.
På 9-5 er det merkbar turbolag, dette vil ikke forbedres ved å bytte filter.
Ellers kan jeg i alle fall forsikre deg om det samme som de andre sier, du har ingenting å hente på å montere powerfilter. Det gir for det første null og niks effektøkning. Trionic 7 vil ikke la seg trimme med slike typer jallatrim, til det er motorstyringen rett og slett for avansert. Det er uansett bevist gang på gang at slike filter ikke gir noen som helst effektøkning, og i en del tilfeller gir det tap av effekt. Hvis du vurderer å modifisere noe på motoren for å øke prestada vil jeg på det sterkeste anbefale å gjøre dette i samråd med ett av de kjente trimfirmaene. Dette er ikke noe man gjør selv med mindre man har god kunnskap om emnet. Jeg har selv skrudd veldig mye bil og gjør det aller meste selv, men trimming av T7 lar jeg andre ta seg av.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 15 jun 2011, 16:15
EdHunter N815 skrev:Det er ikke bare turbolag du føler på da? Det tar en gitt tid fra man tråkker ned gassen på en turbobil til turboen rekker å spinne seg opp og begynne å dytte luft inn i motoren. Dette er enkle fysiske lover, en turbobil vil aldri kunne få samme gassresponstid som en suger eller kompressormatet motor. Du har en turbo som har en viss mekanisk treghet, samtidig som det tar tid å fylle innsug og trykkrør med luft.
På 9-5 er det merkbar turbolag, dette vil ikke forbedres ved å bytte filter.
Ellers kan jeg i alle fall forsikre deg om det samme som de andre sier, du har ingenting å hente på å montere powerfilter. Det gir for det første null og niks effektøkning. Trionic 7 vil ikke la seg trimme med slike typer jallatrim, til det er motorstyringen rett og slett for avansert. Det er uansett bevist gang på gang at slike filter ikke gir noen som helst effektøkning, og i en del tilfeller gir det tap av effekt. Hvis du vurderer å modifisere noe på motoren for å øke prestada vil jeg på det sterkeste anbefale å gjøre dette i samråd med ett av de kjente trimfirmaene. Dette er ikke noe man gjør selv med mindre man har god kunnskap om emnet. Jeg har selv skrudd veldig mye bil og gjør det aller meste selv, men trimming av T7 lar jeg andre ta seg av.

Ok.
Takker for utrolig bra svar.
Da fikk jeg svar på det jeg vile.
Mvh Macisen85
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 16 jun 2011, 19:00
EdHunter N815 skrev:
Ellers kan jeg i alle fall forsikre deg om det samme som de andre sier, du har ingenting å hente på å montere powerfilter. Det gir for det første null og niks effektøkning.
Ikke _helt_ sant da, Utengen fikk vel 24 Nm ekstra med Open Air på T8 da...
Men fortsatt, styr greit unna, det koster 1000 ganger mer enn det smaker

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 16 jun 2011, 19:46
Korrekt.
Derav min kommentar, styr unna

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 17 jun 2011, 06:31
Macisen85 skrev:Daniel N683 skrev:Hvilken bilmodell er det snakk om?
Edit: er det 9-5'en fra den andre tråden du nettopp postet? I såfall, glem åpent filter med mindre du har satt av en egen sparekonto til ny motor.
Ja det er en 9-5 2004 mod 2,0t Vector.
Er powerfilteret bedre en orginalt?
pluss får jeg bedre effekt av å sette det på i stedenfor?
Vis ikke hva som gjør at responsen er så tregh når jeg girer til 3 giret da?
Om bilen er orginal er jo ikke 9-5 med 150hk noen rakett akkurat. Hvorfor kjøper du ikke et trimprogram istedet?. Dette er jo eneste vei å gå for mere futt i disse modellene. Orginalt luftfilter vil ikke begrense noe under 300hk ihvertfall.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 23 jun 2011, 21:29
Ronny_N169 skrev:Macisen85 skrev:Daniel N683 skrev:Hvilken bilmodell er det snakk om?
Edit: er det 9-5'en fra den andre tråden du nettopp postet? I såfall, glem åpent filter med mindre du har satt av en egen sparekonto til ny motor.
Ja det er en 9-5 2004 mod 2,0t Vector.
Er powerfilteret bedre en orginalt?
pluss får jeg bedre effekt av å sette det på i stedenfor?
Vis ikke hva som gjør at responsen er så tregh når jeg girer til 3 giret da?
Om bilen er orginal er jo ikke 9-5 med 150hk noen rakett akkurat. Hvorfor kjøper du ikke et trimprogram istedet?. Dette er jo eneste vei å gå for mere futt i disse modellene. Orginalt luftfilter vil ikke begrense noe under 300hk ihvertfall.
Det er installert BSR program vare. 220 HK 360NM
Så derfor bare lurte jeg.
Pluss er det nå sån ca km som indikerer at Turboen holder på å ryke?
Vis jeg skifter turbo til en støre vil dette hjelpe meg eller gjøre ting verre?
Mvh Macisen85
-
Macisen85
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 13 jan 2011, 11:10
- Medlemsnummer: 48956
Legg inn
av Macisen85 » 23 jun 2011, 21:46
Daniel N683 skrev:Vi mappet over 450 hk på min 9000 i helga. På orginalt Saab luftfilter.. Så noe åpent filter/powerfilter som slipper inn fint støv i motoren har du ikke bruk for.. Tro meg på det
Det finnes vel ikke noe oppskrift på hvor lenge en turbo holder. Det slites ved bruk, og jo mer du bruker den, jo kortere går det før du må bytte.. Du merker fort om den har dårlige lager og brenner olje.. Da ryker det godt av eksosen.
Ok takker for infoen.
Er bare redd de rykker har hørtom mangen adre modeler som sier at ca 200.000 så pleier de å være klar for rådalen

og min er kjørt 196.000
så var bare litt redd

Mvh Macisen85
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 23 jun 2011, 22:46
Er ikke dermed sagt at den varer 10.000 km til.
Enkleste om du starter å bekymre deg, er å ta av f.eks. downpipe fra eksosen, er bare tre bolter, og kjenne på akslingen om den kjennes tight og fin ut.
Har du noe nevneverdig bevegelse i uansett retning er den slitt, og vil dø innen "ei stund"

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero