Side 1 av 2
Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 14 jun 2011, 18:45
av Macisen85
Hey er det noen som har peilling på om det er mulig å bygge om luftinntaket sån at det er mulig å få montert et powerfilter på bilen oppe i motorromet?
Har tenkt på dette en del siden det irriterte meg ganske mye at de har plassert det underbilen
For å ha et åpent powerfilter der nede vile ikke vært særlig lurt.
Og jeg går utifra at det powerfilteret de har på speedparts kan du vel montere på en måtte sån at du ikke må ha det på innsiden av luftfilterboksen.
Jeg føler hvertfall at bilen ikke får nok luft når du trakker litt til.(kan hende det er bare meg) men føler vis jeg drar den godt i 2 gir så slenger den i 3 så tar det laaaang tid før den kommer igjen.
Noen som har noen info å komme med?
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 14 jun 2011, 19:12
av Aleks-ander_N948
Tror du klarer deg lenge med org filter så lenge du ikke har noe ekstrem trim på bilen din
Hvis du absolutt må ha powerfilter så kan du vel bare kjøpe et innstatsfilter fra JR etc ?
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 14 jun 2011, 19:45
av Macisen85
Daniel N683 skrev:Hvilken bilmodell er det snakk om?
Edit: er det 9-5'en fra den andre tråden du nettopp postet? I såfall, glem åpent filter med mindre du har satt av en egen sparekonto til ny motor.
Ja det er en 9-5 2004 mod 2,0t Vector.
Er powerfilteret bedre en orginalt?
pluss får jeg bedre effekt av å sette det på i stedenfor?
Vis ikke hva som gjør at responsen er så tregh når jeg girer til 3 giret da?
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 14 jun 2011, 20:03
av Paradigm N558
Slitt turbo?
Open Air på Saab 9-5 = motorhavari over tid.
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 14 jun 2011, 20:59
av Macisen85
Paradigm N558 skrev:Slitt turbo?
Open Air på Saab 9-5 = motorhavari over tid.
Lett å sjekke turboen på bilen?
Er vel bare til å kjenne på slark på turbinen? eller om det er skadde på skovlene?
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 14 jun 2011, 21:55
av Ingvar N629
Får ikke nok luft nei, hva med å kjøre uten luftfilter? Slike kreative krumspring burde vel heller vært prøvd ut på en gammel 9000 turbo pre Trionic, evt 240 TIC, biler som er bånn enkle. Å endre forutsetningen for avanserte motorstyresystem som man ikke forstår, ender ofte med en brattere læringskurve enn man har råd til.
Mer inngående om åpent filter:
viewtopic.php?f=29&t=25632
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 14 jun 2011, 23:07
av Paradigm N558
Macisen85 skrev:Paradigm N558 skrev:Slitt turbo?
Open Air på Saab 9-5 = motorhavari over tid.
Lett å sjekke turboen på bilen?
Er vel bare til å kjenne på slark på turbinen? eller om det er skadde på skovlene?
Prøv akkurat det først ja.
Ta av downpipe og sjekk etter slark i akslingen.
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 15 jun 2011, 15:31
av EdHunter N815
Det er ikke bare turbolag du føler på da? Det tar en gitt tid fra man tråkker ned gassen på en turbobil til turboen rekker å spinne seg opp og begynne å dytte luft inn i motoren. Dette er enkle fysiske lover, en turbobil vil aldri kunne få samme gassresponstid som en suger eller kompressormatet motor. Du har en turbo som har en viss mekanisk treghet, samtidig som det tar tid å fylle innsug og trykkrør med luft.
På 9-5 er det merkbar turbolag, dette vil ikke forbedres ved å bytte filter.
Ellers kan jeg i alle fall forsikre deg om det samme som de andre sier, du har ingenting å hente på å montere powerfilter. Det gir for det første null og niks effektøkning. Trionic 7 vil ikke la seg trimme med slike typer jallatrim, til det er motorstyringen rett og slett for avansert. Det er uansett bevist gang på gang at slike filter ikke gir noen som helst effektøkning, og i en del tilfeller gir det tap av effekt. Hvis du vurderer å modifisere noe på motoren for å øke prestada vil jeg på det sterkeste anbefale å gjøre dette i samråd med ett av de kjente trimfirmaene. Dette er ikke noe man gjør selv med mindre man har god kunnskap om emnet. Jeg har selv skrudd veldig mye bil og gjør det aller meste selv, men trimming av T7 lar jeg andre ta seg av.

Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 15 jun 2011, 16:15
av Macisen85
EdHunter N815 skrev:Det er ikke bare turbolag du føler på da? Det tar en gitt tid fra man tråkker ned gassen på en turbobil til turboen rekker å spinne seg opp og begynne å dytte luft inn i motoren. Dette er enkle fysiske lover, en turbobil vil aldri kunne få samme gassresponstid som en suger eller kompressormatet motor. Du har en turbo som har en viss mekanisk treghet, samtidig som det tar tid å fylle innsug og trykkrør med luft.
På 9-5 er det merkbar turbolag, dette vil ikke forbedres ved å bytte filter.
Ellers kan jeg i alle fall forsikre deg om det samme som de andre sier, du har ingenting å hente på å montere powerfilter. Det gir for det første null og niks effektøkning. Trionic 7 vil ikke la seg trimme med slike typer jallatrim, til det er motorstyringen rett og slett for avansert. Det er uansett bevist gang på gang at slike filter ikke gir noen som helst effektøkning, og i en del tilfeller gir det tap av effekt. Hvis du vurderer å modifisere noe på motoren for å øke prestada vil jeg på det sterkeste anbefale å gjøre dette i samråd med ett av de kjente trimfirmaene. Dette er ikke noe man gjør selv med mindre man har god kunnskap om emnet. Jeg har selv skrudd veldig mye bil og gjør det aller meste selv, men trimming av T7 lar jeg andre ta seg av.

Ok.
Takker for utrolig bra svar.
Da fikk jeg svar på det jeg vile.
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 16 jun 2011, 19:00
av Paradigm N558
EdHunter N815 skrev:
Ellers kan jeg i alle fall forsikre deg om det samme som de andre sier, du har ingenting å hente på å montere powerfilter. Det gir for det første null og niks effektøkning.
Ikke _helt_ sant da, Utengen fikk vel 24 Nm ekstra med Open Air på T8 da...
Men fortsatt, styr greit unna, det koster 1000 ganger mer enn det smaker

Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 16 jun 2011, 19:46
av Paradigm N558
Korrekt.
Derav min kommentar, styr unna

Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 17 jun 2011, 06:31
av Ronny_N169
Macisen85 skrev:Daniel N683 skrev:Hvilken bilmodell er det snakk om?
Edit: er det 9-5'en fra den andre tråden du nettopp postet? I såfall, glem åpent filter med mindre du har satt av en egen sparekonto til ny motor.
Ja det er en 9-5 2004 mod 2,0t Vector.
Er powerfilteret bedre en orginalt?
pluss får jeg bedre effekt av å sette det på i stedenfor?
Vis ikke hva som gjør at responsen er så tregh når jeg girer til 3 giret da?
Om bilen er orginal er jo ikke 9-5 med 150hk noen rakett akkurat. Hvorfor kjøper du ikke et trimprogram istedet?. Dette er jo eneste vei å gå for mere futt i disse modellene. Orginalt luftfilter vil ikke begrense noe under 300hk ihvertfall.
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 23 jun 2011, 21:29
av Macisen85
Ronny_N169 skrev:Macisen85 skrev:Daniel N683 skrev:Hvilken bilmodell er det snakk om?
Edit: er det 9-5'en fra den andre tråden du nettopp postet? I såfall, glem åpent filter med mindre du har satt av en egen sparekonto til ny motor.
Ja det er en 9-5 2004 mod 2,0t Vector.
Er powerfilteret bedre en orginalt?
pluss får jeg bedre effekt av å sette det på i stedenfor?
Vis ikke hva som gjør at responsen er så tregh når jeg girer til 3 giret da?
Om bilen er orginal er jo ikke 9-5 med 150hk noen rakett akkurat. Hvorfor kjøper du ikke et trimprogram istedet?. Dette er jo eneste vei å gå for mere futt i disse modellene. Orginalt luftfilter vil ikke begrense noe under 300hk ihvertfall.
Det er installert BSR program vare. 220 HK 360NM
Så derfor bare lurte jeg.
Pluss er det nå sån ca km som indikerer at Turboen holder på å ryke?
Vis jeg skifter turbo til en støre vil dette hjelpe meg eller gjøre ting verre?
Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 23 jun 2011, 21:46
av Macisen85
Daniel N683 skrev:Vi mappet over 450 hk på min 9000 i helga. På orginalt Saab luftfilter.. Så noe åpent filter/powerfilter som slipper inn fint støv i motoren har du ikke bruk for.. Tro meg på det
Det finnes vel ikke noe oppskrift på hvor lenge en turbo holder. Det slites ved bruk, og jo mer du bruker den, jo kortere går det før du må bytte.. Du merker fort om den har dårlige lager og brenner olje.. Da ryker det godt av eksosen.
Ok takker for infoen.
Er bare redd de rykker har hørtom mangen adre modeler som sier at ca 200.000 så pleier de å være klar for rådalen

og min er kjørt 196.000
så var bare litt redd

Re: Ombyggning av Luftfilter/Powerfilter.
Lagt inn: 23 jun 2011, 22:46
av Paradigm N558
Er ikke dermed sagt at den varer 10.000 km til.
Enkleste om du starter å bekymre deg, er å ta av f.eks. downpipe fra eksosen, er bare tre bolter, og kjenne på akslingen om den kjennes tight og fin ut.
Har du noe nevneverdig bevegelse i uansett retning er den slitt, og vil dø innen "ei stund"
