Side 1 av 1

Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 15:22
av Leif3n
Hei. Har ein Saab 9-3 2.0t 2001 modell. Sist veke fikk eg opp melding om lite olje når eg kjørte gjennom skarpe venstre-svingar og dermed fylte eg opp til omtrent maks. I dag kom det igjen opp melding om lite olje, og når eg målte var det nede på minus! Noken som har hatt samme problemet eller kjenne til kva det kan vere?

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 15:37
av Terra N837
Har du sett nede i motorrommet? Er det olje rundt motoren, da tenker jeg på større lekkasje enn bare litt svetting.
Er det olje på bakken under motoren etter å ha latt bilen stå en stund. Evt. legg noe under bilen så du ser om noe kommer ned.
Kanskje turboen din lekker. Har du blårøyk under oppstart?
Sjekk om det er slakk i rotoren ved å ta av eksosrøret ut av turboen eller innsugsslangen. Vet ikke hvor trangt det er på 9-3`en. Er det mye slakk kan det være turboen din som er på tur å ta kveld.
Turboen kan å ha en indre lekkasje, det hadde jeg på 9-5`en.
Eksosventilene dine kan være utslitt, skrapering(er) på stempel kan være fastbrent slik at olje kommer inn i forbrenningskammeret, men med disse symptomene vil du få en del blårøyk i eksosen.

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 18:04
av Leif3n
Verken olje rundt motor eller på bakken.
Ingen blå røyk heller.
I bilens bok står det at oljen skal målast 2-5 min etter bilen er kjørt, altså bilen må vere varm. Er dette rett? Eg har erfaring med å gjer det på en bil som er kald.

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 18:54
av Terra N837
Olja vil utvide seg når den er varm, da blir nivået korrekt. Grunnen til at du må vente 2-5 min er at olja skal få tid til å renne tilbake i bunnpanna.

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 20:33
av Leif3n
I boka til bilen står det 5-30 eller 5-40, men det virker som om det er for lett olje.
No er der fylt opp til at det viser ca midt på måleren. Skal sjekke korleis det utvikler seg dei neste dagane ogso ta bilen med til eit Saab-godkjent verksted og få dei til å ta oljeskift og skift av oljefilter ogso la dei avgjere om eg bør gå over til enten 10-40 eller 10-60.
Er det nokon god plan?

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 21:01
av Paradigm N558
10W40 er vel det Saab kjører på fra fabrikk, troor jeg.
At det står 5W40 kan godt tenkes...

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 21:08
av Ingvar N629
Du skal IKKE bruke tykkere olje enn 10w40! Jeg vil anbefale 0w40! Oljetrykket vil øke med tykkere olje, men flowen vil gå ned og det er ikke bra. Et slikt oljeforbruk tyder på defekt turbo eller fastkoksede ringer, hvis du ikke har en tydelig lekkasje. Lekkende turbo gir HVIT røyk, hvis den ikke ryker synlig så tipper jeg stempelringene er problemet. Løsningen er da å overhale eller bytte motor. Å bytte til en brukt motor med ukjent tilstand er ikke lurt, søk på oilsludge her på forumet, så får du litt bakgrunnsinformasjon.

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 21:25
av RonnyKay
Hadde samme problem med bilen for 2 år sida. Fekk verkstadet til å skifte til siste veivhusventilasjon og eit nytt olje og filter skift, så brukte den normalt med olje igjen. Påkost deg iallefall siste versjonen av veivhusventilasjon å sjekk oljen etterpå. 5w 40 blir brukt på min.

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 22:03
av Ingvar N629
Plaster på brukket ben... men kan jo være en økonomiløsning hvis det funker. Men kanskje ikke det mest langsiktige, med mindre veihusventilasjonen var tett. Uansett er oppgradert ventilasjonssats mer å behandle symptomet enn problemet.

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 28 jun 2011, 22:23
av Leif3n
Kva ville du gjort i min situasjon då?

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 30 jun 2011, 13:31
av Ingvar N629
Leif3n skrev:Kva ville du gjort i min situasjon då?
Jeg ville ha tatt ut motoren og overhalt den, hvis det hadde vist seg at turboen er i orden, men sånt kommer jo veldig an på hvilke muligheter man har for å få slikt gjort selv. Du kan jo begynne med å sjekke turboen og bytte veivhusventilasjonssats, fåes kjøpt hos Saab og det koster ikke skjorta. Hjelper ikke det så er det bare å bytte motor, det mest økonomiske i lengden er å få tak i en som er ny (ikke billig) eller totalrenovert (innebærer en god del og er ikke billig det heller). En brukt motor er det ikke godt å si hvordan er før den er åpnet og gått igjennom, og da er man egentlig tilbake ved å overhale i arbeidsmengde og kompetansekrav.

Re: Oljeproblem (9-3 2.0t 2001)

Lagt inn: 03 jul 2011, 20:53
av Leif3n
Etter å ha hatt bilen en tur på verksted viste det seg å vere veivhuset som hadde takka for seg. Har bestilt eit nytt sett frå Speedparts, så blir å få byttet det + ta et oljeskift og skift av filter på bilen ettersom det ikkje finst dokumentasjon på at dette har blitt gjort tidlegare. Takker for gode råd!! :D