Hadde bilen min inne på saab verksted for å bytte av neutral safety switch på automatkassa i dag.
Etter at den var ferdig fikk jeg problem med at motoren ikke hadde skikkelig drag mellom 2500 og 4000 opm.
I det turtallsregisteret så gikk det i rykk og napp mellom drag og ikke drag og når den passerte 4000 så var det plutselig fullt drag.
Etter en del feilsøking og avlesing med tech II kom dei fram til at der var ingen feil men at slikt kunne skje etter at batteriet var frakoblet over lengre tid (1 time)
og dei antok at dette ville ordne seg selv når bilen hadde "fått kjørt seg inn igjen".
Er dei heilt på bærtur eller er dette noe som faktisk vil rette seg selv?
Bilen girer normalt og turbotrykket er normalt men når jeg holdere jevnt gasspådrag på rundt 3000 opm så går det veldig i rykk og napp.
hører ikke noe fjuskelyd av motoren, er bare krafta som kommer og går. Motoren virka fint før bytte av bryteren.
Fjusking etter utkobling av batteri 9-5 aero 2000
Moderator: Moderatorer
-
- Bil: saab 9-5 aero estate 2000
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Fjusking etter utkobling av batteri 9-5 aero 2000
De har delvis rett, og om de ikke vet bedre så har de ikke mye peiling på Saab 
Når du tar av batteripolen, resetter du ECUen og da må den kjøre en ny adapsjon på alt.
Den skal kjøre adapsjon etter kjørestil og på brennstoff om jeg ikke tar helt feil.
Så ja, det kan ordne seg, men det skal ikke ta lange tiden. I all hovedsak bør den gå som normalt etter bare 5 minutter om du har gitt flat pedal et par ganger så den får kjenne etter hva den har å rutte med.

Når du tar av batteripolen, resetter du ECUen og da må den kjøre en ny adapsjon på alt.
Den skal kjøre adapsjon etter kjørestil og på brennstoff om jeg ikke tar helt feil.
Så ja, det kan ordne seg, men det skal ikke ta lange tiden. I all hovedsak bør den gå som normalt etter bare 5 minutter om du har gitt flat pedal et par ganger så den får kjenne etter hva den har å rutte med.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Har kjørt rundt i noen timer og mye med flat pedal men den har ikke gått seg til ennå
måtte kjøpe nss bryteren fra USA pga tomt i sverige og saab fabrikken ikke klare å levere. men det skal jo ikke ha noe betydning
delenummeret stemte overens.

måtte kjøpe nss bryteren fra USA pga tomt i sverige og saab fabrikken ikke klare å levere. men det skal jo ikke ha noe betydning
delenummeret stemte overens.
-
Har en mistanke om at de kan være bensinpumpa som ikke er heilt med.
Har hørt den tydelig før men no hører jeg den ikke. Hverken når jeg slår på tenninga eller med motor i gang.
Men viss den er død, hvorfor går den som ei kule over 4000 opm?
Hvilken pumpe bør jeg eventuellt velge? noen tips?
Bilen har nordic uhr steg 2 tuning
Har hørt den tydelig før men no hører jeg den ikke. Hverken når jeg slår på tenninga eller med motor i gang.
Men viss den er død, hvorfor går den som ei kule over 4000 opm?
Hvilken pumpe bør jeg eventuellt velge? noen tips?
Bilen har nordic uhr steg 2 tuning
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mye kjøring med flat pedal når bilen går slik, høres ikke lurt ut!
Adapsjon av fuel skal gå på noen få km hvis alt funker som det skal. Deretter kan du dra på for å adaptere boost, men det skal heller ikke ta lang tid, holder med et par pådrag gjennom registeret.
Jeg antar det er mer enn en feil på bilen, pumpa tipper du selv fordi den har begynt å lage lyd, i tillegg vil jeg tippe at den drar falskluft et sted. Går den bedre lenger opp på turtall kan det være fordi den da er utenfor lambdaregulert område ( betyr ikke feil på lambda).
Nordic Luhr trim på en 9-5 Aero høres heller ikke så Lurt ut!
Adapsjon av fuel skal gå på noen få km hvis alt funker som det skal. Deretter kan du dra på for å adaptere boost, men det skal heller ikke ta lang tid, holder med et par pådrag gjennom registeret.
Jeg antar det er mer enn en feil på bilen, pumpa tipper du selv fordi den har begynt å lage lyd, i tillegg vil jeg tippe at den drar falskluft et sted. Går den bedre lenger opp på turtall kan det være fordi den da er utenfor lambdaregulert område ( betyr ikke feil på lambda).
Nordic Luhr trim på en 9-5 Aero høres heller ikke så Lurt ut!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan