Side 1 av 1
Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 10:41
av Dame-1964
Trenger litt tips og råd (?) da jeg tenker kjøpe en Aero Cab.
Det er automatkasse på den, og den har gått i underkant av 170000km. Hva skal, bør og må jeg "se etter" ?
Tips og råd mottas med takk !!!

Re: Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 10:54
av Ingvar N629
Få sjekket motoren mtp oilsludge og slitasje på registerkjedet.
Re: Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 11:48
av Dame-1964
Du mener om kjedet-er-byttet ?
Er det slik at det skal byttes på 120'-service f.eks. eller er det noe en bytter om det "rakler" og er slitt ?
Takk for tips - appreciate it !!!

Re: Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 11:55
av Ingvar N629
Det byttes når det er slitt, og på motoren som sitter i bilen du spør om så slites det fortere enn det bør pga smøreproblem. Søker du på oilsludge her på forumet, så finner du mye å lese på.
Re: Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 12:05
av Dame-1964
Akkurat ...
Ja; jeg har lest og leser om oilsludge.
Tips er bra, og ja; det aner meg at en AERO er kjørt hardere enn enn "flat motor". Hmm... det er kanskje ikke så lurt dette da; ønsket om å handle - iom. at jeg ikke vet noe om hvor ofte det har blitt byttet olje og filter tidligere

Re: Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 12:27
av Ingvar N629
At Aeroen evt er hardere kjørt ville jeg ikke brydd meg om, det er da ikke så voldsomt effektuttak i dem. Få den sjekket grundig for oilsludge av noen som kan dette, er den bra mtp sludge så er det bare å handle.
Re: Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 12:31
av Dame-1964
Okay; BRA ! - så vet jeg det
Noen som "kan dette" skriver du... NAF-test før kjøp ? Kan NAF nok om dette eller må jeg ha bilen til/hos en Saab ekspert ?
PS: Står massemye om olisludge; leser og leser og leser ...
Re: Vurd. kjøpe 9-3 AERO Cab. 2001mod. Aut.
Lagt inn: 12 jul 2011, 12:57
av Ingvar N629
Om NAF-test er dekkende nok kommer nok veldig an på hvem som tar kontrollen, det som spesifikt bør sjekkes, og som du kan be om å få undersøkt, er hvor langt ute kamkjedestrammeren er. Denne skal avlastes og skrus ut, for så å måles. Overstiger den 15mm så er det tid for å bytte regkjedesats, dette er kostbart. Dersom dette ikke tidligere er utført og bilen har gått litt, så kan man ta det som et tegn på at motoren har klart seg bra for sludge.
Skal man gå veldig grundig (og paranoid) til verks så kan man ta ned bunnpanna og sjekke for koksavsetninger og oppsamling/tiltetning av koks i oljesila, samtidig så er det fort gjort å sjekke tilstanden på lager. Dette er strengt tatt i overkant før man har kjøpt bilen, og bør i så fall gjøres i samråd med selger, men dersom dette gjøres og det viser seg at det er lite koksavsetninger, oljesila er ren og lagrene er bra, så vet man at motoren er bra.
I tillegg bør det sjekkes om det er utført oppgradering av veivhusventilasjonen, dette er en sats som Saab har tatt fram for å plastre det brukne benet... dvs å bytte satsen etter at motoren har kokset innvendig har liten hensikt, men er det gjort tidlig så er det bra.
Hyppige oljeskift er viktig på disse, dvs hver 10 000 km. Sjekk servicehistorikken, og spør selger om motoren bruker olje.
Er motoren dårlig så kan det likevel være et bra kjøp dersom prisen er riktig, dvs at kostnaden med et motorbytte er kalkulert i prisen på bilen.
Tips; vil du ha den grundig sjekket av en som garantert kan dette, så kan jeg anbefale Tommy Dørmænen ved Saab service senter (Enebakk). Koster nok litt å få tatt en fullstendig sjekk, så det bør være siste sjekkpunkt hvis alt annet taler for kjøp. -Og en så grundig sjekk som beskrevet ovenfor er ikke normalt når folk kjøper bil, så det bør gjøres i samråd med selger.