Vinterdekk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Hvilken type dekk kj?rer du p? om vinteren?

Piggfritt, selvf?lgelig!
35
66%
Pigg. Finnes det alternativer?
15
28%
Sommerdekk. Jeg har s? store og kule felger!
3
6%
 
Stemmer totalt: 53

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Vinterdekk?

Legg inn av Frode N220 » 23 okt 2004, 15:30

Her er et tema med mange meninger. Vi kjører under forskjellige forhold her i landet. Det varierer ganske kraftig hva slags føre vi for det meste møter i vinterhalvåret, selv om alle vel er i kontakt med frossent vann (s.k. is) i l a vinteren. Noen kjører mye på saltede, bare veger. Andre bor langt inne i inn-landet hvor det er tørt og kaldt og sjelden is. Andre igjen bor nærmere kysten og har null-føre/is hele året.
Som kjent er ikke gummi det beste på is...

Det finnes mange argumenter for og i mot; temaene er stort sett komfort, sikkerhet og miljø.
Miljødiskusjonen er for meg uvesentlig, spesielt vurdert mot sikkerheten. Eller som far min sa: " Hvis piggfritt er like bra som pigg, hvorfor da innføre piggforbud? ER DE LIKE GODE OG GRIPER LIKE GODT, JA DA SLITER DE VEL LIKE MYE PÅ ASFALTEN OG???" :shock:

Jeg bor ved Trondheimsfjorden.
Vår største lokale dekkforhandler, Vianor, uttalte nettopp i media, at piggfritrenden har snudd. Det er fortsatt stor forskjell på pigg og p.fritt at Folk velger denne ekstra sikkerheten.

Jeg har selv kjørt piggfritt i 8 år. I fjor var første sesongen med pigg på alle bilene.
Tidligere hadde vi en med og en uten. For meg er det ingen gevinst med å kjøre piggfritt. Hadde jeg hatt 3-4 mil eller mere til jobb, og kjørt på motorveg el. tilsvarende hadde jeg nok vurdert piggfritt pga komfort. (Dette til tross for at min bil har mindre dekkstøy med 16" HKPL 4 enn den har med 17" sommerdekk :!: !.

For meg blir piggfritt/pigg litt som å kjøre uten/med sikkerhetsbelte:
"Du har sjelden bruk for det - men får du bruk for det, da er det jæ... godt å ha!" :!:
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 23 okt 2004, 17:19

Siden de vintrene vi har nå har et svært vekslende og det snør og regner om hverandre mer enn 4 ganger i uka, er jo ikke piggfrie dekk så veldig egnet. De funker jo tross alt best på godt kaldt vinterføre og barmark.
Hvis en i tillegg tar i betraktning at vinterdekk er blitt ferskvare og funker best den første sesongen kan jo pigger være en løsning for å kunne bruke dem flere sesonger. Jeg trenger minst 5 vintre for å slite ut et sett vinterdekk.
Foretrekker også derfor eldre dekkmodeller som i utgangspunktet har dårligere feste en mer moderne dekk, men som beholder gummiens egenskaper etterhvert som de eldes.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 23 okt 2004, 19:34

Jeg bor i Oslo og kjørte i fjor på pigg. Det støyer jo mer men er jo en sikker het! Det er ikke uten grunn piggdekkene skårer 2-4 poeng høyere i tester.
Men jeg tror jeg kommer til å kjøpe piggfritt nestegang, fordi jeg ikke vil betale avgift på det. Bor jo tross alt i Oslo og man har sjeldent bruk for pigger. Når det gjelder miljø så er det jo dette "svevestøvet" eller sveve-tøvet som har gjort at det er avgift på pigg i Oslo. Hadde de bare vasket gatene før vinteren, slik at det ikke var noe støv som flyr opp i luften når det blir tørrere i luften. Piggene sliter jo på asfalten men det er ikke bare biler med piggdekk som lager svevestøv.
Synes det også er alt for mye salting på veiene i Oslo. Det er vel rett og slett fordi man ikke gidder å måke! Man skal vente med å måke til det slutter å sne :roll:

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 23 okt 2004, 19:49

jeg går god for pigg... for her som jeg bor så er det noe H****** dårlig brøyting... så hver vinter blir det en 5-10cm tykk is kake oppover boligfeltet... å så det aldri noen som strør... så det blir jo en del bilen som blir henta ut med bergningsbil fordi det ikke er nok grep på piggfritt...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 okt 2004, 21:53

Pigg her på våra SAAB-ar.... :) (ikkje på 900:an, dock)
Piggfritt er ubrukelig her, det er mest stålis det går på på mine kantar, snøven ligg aldri meir enn 3 dagar før den har smelta/regna halvveis vekk. Når det er i boks snøvar det litt til, slik at det vert ein bra blonkis under snøven. Og for å sikre at det vert is på veiane lenge etter det har smelta frå markane polerar kommuna snøven slik at det SKIKKILIG glatt, og det ligg lenge... :/

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 21 apr 2003, 01:00
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 23 okt 2004, 23:55

Piggfritt for alle pengene. Ærlig talt; hele vinteren går med til å kjøre med aggressiv kjøring på bare veier. Best da å ikke kjøre med pigger som fjerner gummien fra veidekket. En trenger dekk med gode sommer-egenskaper. Jeg kjører mindre enn 5% av tiden på dekke hvor pigger er bedre enn piggfritt. Når pigger er bedre, er trafikkbildet helt annerledes, da vises det hensyn, en bremser en tidlig og vi vinker endre trafikanter fram......

For meg (Oslo-området) er piggfritt det beste alternativet mtp sikkerhet. Tenker en komfort, er det ikke tvil.......

Til info: Jeg kjørte min GM900 Turbo i pendlingstrafikk Oslo-Årdal en hel vinter på Michelin piggfrie, og det er de beste vinterdekken jeg har hatt, og da under ALLE teneklige føreforhold.

Er interessert i andres erfaringer.
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 24 okt 2004, 09:24

Svevestøv og miljø: kan det tenkes at økning skyldes økt trafikk? Og at en større andel av bilene er dieseldrevet og således spyr ut stor partikler? :shock:

For piggfritilhengerene; hvor lenge er det siden du har hatt et nytt piggdekk på en av bilene dine? Man kan ikke sammenligne et nytt piggfridekk med de Viking Stopp Steel dekkene fra 86 som stod på Asconaen når du kjøpte den i 94... :?

Også piggdekkene har utviklet seg de siste årene. Faktisk ganske mye de aller siste årene. Eksempel på dette er Nokian Hakkapeliitta 4. Et dekk som har en gummiblanding og et dekkmønster som er på høyde med de fleste piggfridekk. I tillegg har det firkantede pigger som sitter uhyre godt fast i både dekket og underlaget. Er det jeg som er dum, eller kan det være at dette er et bedre dekk for snø og is?

Nå skal de sies at piggene har blitt mindre og lettere p g a miljøbestemmelser, men de er nå som oftest spredd utover hele dekkets bredde. De lager derfor flere spor i isen enn tidligere.

Norge er flott. For å sammenlikne med et naboland i øst (som forøvrig tilvirker en hel del gode biler). Alt disse gjør forsøk på, prøver nordmenn flere år etter.
Svenskene hadde også en stor-stilt kampanje for å få folket til å gå over til piggfritt. Men, etter noen år fant de at det totalt sett ikke var mål i seg selv.
De fant at det var tvilsomt om det hadde noen innvirkning på miljøet, og at piggdekk var positivt for sikkerheten. Sverige har derfor liten fokus på dette lenger. Folk for kjøre det de selv vil.

Piggdekkavgift. Kan eg. ikke forstå at denne avgifta er lovlig. Til dømes i Trondheim. En nordlendig på tur til f eks Møre blir påtvunget ei avgift på 15-20 kroner for å passere Rosenborg, i tillegg til bomring og ev bompenger på motorveg. SYKT! :-x

Smaken er som baken, og det er behovet til den enkelte som bør være styrende. For min del blir bilene ofte kjørt av en kvinne!!! :shock:
Og som kjent: "Kvinner i bil - er som hest i stige!" :lol:
For meg er det derfor viktig med optimale dekk på vinteren, så får det heller bli et billigere sommerdekk.
Vi harverdifull last i bilen, og akkurat som de bruker sikringsustyr - i tilfelle; ønsker jeg pigger - i tilfelle!
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 24 okt 2004, 10:35

Kjører Finnmarksvinter med piggfritt alternativ.. da med michelin maxi ice... disse dekka fulgte med bilen jeg kjøpte for knappe 1,5 år siden.. første sesong med piggfritt...

Bare positive erfaringer sålangt. VI har det kaldt om vinteren og kjører på bar asfalt... så dekka fungerer gut gut gut.. men vi har også tider med mildvær og holkeføre... ingen veisalting her nei..

Men vil nok kjøpe inn 4 piggdekk på felg.. kjerringa føler seg ennå ikke helt trygg.. særlig når det er langturer om vinteren og veiene dårlige..

mvh

ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 24 okt 2004, 18:32

Kjører med piggfritt for første gang.

Konkluderte med at langs kysten i Vesterålen er det stort sett midle vintre med bar asfalt. Blir litt holke av og til, men nå kjører ikke jeg så mye da.

Ble så lei den støyen av piggene, derfor prøver jeg piggfritt. Har ikke lang nok erfaring med dem til å si om det er forskjell...vinteren har jo ikke kommet :wink:
Sist redigert av tranceman N366 den 01 nov 2004, 23:24, redigert 1 gang totalt.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Status - resultat?

Legg inn av Frode N220 » 25 okt 2004, 20:28

Da er det vitenskaplig bevist!
2 av 3 Saab-entusiaster kjører piggfritt!
Eller? :?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Status - resultat?

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 okt 2004, 20:36

Frode N220 skrev:Da er det vitenskaplig bevist!
2 av 3 Saab-entusiaster kjører piggfritt!
Eller? :?
Øyh, her i huset er det pigg gonger 2, og sosnart bil. nr 3 kjem til vert det pigg på den også.
Nokian Hakka II, held godt på piggane. :)
Du gløymde foressten alternativ fire, vinterlagring. :)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 25 okt 2004, 20:58

Flere alternativer Hjelle. Knipetak og sommerdekk. Står på bra rett fram men litt dårlig sidelengs. Sliter ut to sett Lillehammer-Oslo T/R. Fått kvantumsrabatt på Torshov.................

Nå litt alvorlig. Kjører piggfritt på begge bilene vi har, bor på Lillehammer og det funker bra. Har kjørt piggfritt siden i 2000 og skal fortsette med det.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 29 okt 2004, 17:38

Hadde piggdekk på 9k'en fra 95-2004, men da vi gikk over til 9-5'en gikk vi for piggfritt pga komforten. Dekkene (Conti Viking 3) støyer så å si ingenting i forhold til 225/45 R17 som står på om sommeren, så deilig å ha et halvår hvor bilen har et lavt støynivå selv om plastkapslene ikke er så utrolig sexye. Fremkommeligheten er ikke noe å si på heller!

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 01 nov 2004, 22:32

Kjører som kjent 9k, på Nordmøre. Kjører en god del på vinteren, Møre og Romsdal, Sogn og fjordane, kanskje over Oppdal til Oslo en gang.. Har kjørt piggfritt på alle tre 9k ene jeg (vi) har hatt.(Neida, kjører slett ikke med hatt, langt derifra!) Har ikke hatt noen dekkrelaterte problemer på vinteren. Har også kjørt brusdalen inn til ÅlesundVigra på j-la nullføre med masse snø. Det var ikke meg som sinka trafikken... :absolute: Min erfaring er at gode piggfrie v.-dekk er et meget sterkt alternativ nesten uansett, og skulle man forville seg sørover må man ha p.-fritt når man entrer Tyskland(er usikker på Danmark). :) Velg selv, men se på dekka om våren ved bytte! :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 01 nov 2004, 22:40

og skulle man forville seg sørover må man ha p.-fritt når man entrer Tyskland(er usikker på Danmark). Velg selv, men se på dekka om våren ved bytte!
I Danmark kan man fint kjøre med pigg om vinteren :wink:
Kjørte med pigg på motorveien i 160, synger utrolig bra fra dekkene! :)

Svar