Side 1 av 2

9000 starter ikke LØST

Lagt inn: 26 jul 2011, 19:36
av balab
For litt under en uke siden ble jeg den lykkelige eier av en 96 modell 9000 2.0 turbo (150hk). Siden da har jeg bare blitt mer og mer ulykkelig...

Når jeg kom hjem til garasjen lempet jeg ut dekkene fra bakluka og når jeg kom tilbake til bilen så ville den ikke starte. Etter mye om og men så fant jeg til slutt ut at bilen har en litt morsom startsperre.

Så oppdaget jeg at girkassefestet (klammen rundt foringen) holdt på å falle av. En ny inspeksjon av de øverste motorfestene gjorde at disse også ble bestilt opp. Deretter så hørte jeg en liten uling fra girkassen i første og andre gir under svak belastning, og etter litt mer lytting så kunne jeg konstatere at et hjullager foran også trolig er gåent. Som om ikke det var nok så oppdaget jeg litt grums i kjølevæsken og bestemte meg for å bytte den ut. Når jeg tappet den av så oppdaget jeg til min store forskrekkelse at kjølevæsken var grå/sort! Toppakning/topp var min første tanke, men jeg har enda ikke oppdaget noen andre symptomer på dette så jeg velger å tro(håper på) at det bare er veldig gammel og skitten kjølevæske som har stått på bilen.

Så over til det som virkelig er problemet: I går stoppet bilen når jeg skulle ta av i et lyskryss. Den nektet å starte og viste ingen tegn til at den ville tenne. Heller ikke noe antydning til liv når jeg prøvde igjen i dag.

Det jeg har testet til nå er følgende:
  • Sikringer er ok.
    Bensinpumpe lager lyd og sprutet ut fint mye bensin når jeg tvangskjørte den med slangen koblet av ved pumpen.
    Tennplugger lukter bensin og er litt fuktige.
    Rele til bensinpumpe har 8-9ish volt når jeg måler, men antar at det fungerer siden jeg har hørt pumpen gå når jeg prøver å starte motoren.
    Tennkassett lukter ikke svidd og ingen tegn til at den er brent.
    Positiv til tenkassett er ok, men pinne 2-5 har ikke 12v når tenningen står på og det er bare støy (~0.5v når jeg prøver å dra rundt motoren) (målt med scop, men ikke med pluggen koblet i tennkasett)
    Ingen blinkende "Check engine" feilkoder som jeg kan se
Tankene går nå mot CPS sensoren, men jeg klarer ikke å finne pluggen til denne. Har forstått det slik at den skal ligge under innsuget, men jeg er enten svært dårlig til å lete eller så har jeg for store hender.


Har du noen forslag til hva som kan være feil med bilen?

Jeg begynner å bli frustrert og har liten erfaring med så moderne saker (har til nå kjørt en gammel Range Rover med forgasser V8, litt mer primitiv teknikk...)

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 20:14
av henrik
Men den går rundt på starteren når du vrir om nøkkel jah?

Kan være en juksende startsperre, eller det kan være VAG'en som du sier.
Når du Står forann bilen ligger den på fremsiden av motoren litt til høyre, det går en ledning ut av sensoren som snor seg rundt motoren på bilens venstreside eller din høyre når du står fremfor bilen, så der kan du ikke ta feil.

Ellers er det nok smart å prøvelåne en tennkassett om du kjenner noen som har en T5-DI liggende eller har bil med T5-styring

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 20:29
av balab
Bilen går rundt på starteren, ja :wink:

Har funnet sensoren, men klarer ikke å følge kabelen bak innsuget til kontakten slik at jeg kan koble den fra og måle signalet. Vurderer å demontere innsuget, men det er litt mye jobb for å løsne en kontakt :P

Å prøve en tennkasset hadde vært deilig, men jeg kjenner dessverre ikke noen med en slik jeg kan låne. Det blir litt for dyrt å handle en ny bare for å prøve også.

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 20:35
av Paradigm N558
Hvor hen i landet bor du? :)

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 20:39
av balab
Bor i Trondheim

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 20:43
av Paradigm N558
Finnes folk i Trondheim her på forumet med hva jeg vil kalle for "Usedvanlig mye kunnskap om Saab 9000" (Ja Tor, sikter til deg :lol: )
Er sikker på at om du trenger en hjelpende hånd eller kan gi mer utfyllende svar, så finner du det fortere enn du tror ;)

Dessuten er VAGen bare en giver, vet ikke helt hva du egentlig skal måle fra den. Men om du måler noe som helst fra den, når du prøver å starte motoren, så er vel det greit.
Beveger turtallsnåla seg når du prøver å starte?

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 20:48
av balab
Har nå fått beskjed om at det trolig sitter en pullup i DI slik at målingene jeg gjorde ikke er så merkelige likevel. Må ut med scopet en tur til og lage en manuell pullup for å se om signalet inn på DI (trolig) er som det skal.

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 20:53
av balab
Turtallsnåla beveger seg litt, så det er ikke veldig trolig at det e den som er synderen, men ser at det er input til ECU på to pinner en for veivakselsensor og en for rpm (pinne 41 og 58 på ECU). Skal måle en sinus med topper på minst 1.4v ut fra giveren hvis den fungerer.

Liker godt folk med "usedvanlig mye kunnskap om Saab 9000", har ikke noe i mot hjelp eller utfyllende svar :wink:

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 21:48
av Paradigm N558
Da fungerer nok VAGen din.
Da setter jeg ei aldri så lita pølse på Shell på at det er tennkassetten.

Du har sjekka sikringene sånn forøvrig? Henrik her hadde en artig seanse med at sikringen som styrte el-antennen bak hadde gått og da fikk han også start-problemer :lol:
Mener jeg bestemt på :p

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 22:19
av Ingvar N629
Husker en seanse der jeg, Morten N88 og Tor N12 skulle hente en 9000 Aero i England som Tor hadde kjøpt og som ikke startet, der tennkassetten visstnok var defekt, dette var forøvrig på vei for å hente en 9-5 Aero som jeg hadde kjøpt der det også ble litt fortausmekk, men det er en digresjon... Det endte med å programmere ny boks uten VSS (startsperre) gitt. Så det kan godt være det som er problemet. Send en pm til Tor N12 du, har han tid så hjelper han deg sikkert med problemet, vet at han er temmelig opptatt om dagen, men det er jo forsøket verdt.

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 23:11
av balab
Takk for masse svar så langt!

Tok en kjapp LED test av signalet inn til tennkasetten. Negativ på LED koblet til pinne 2-5 og positiv til pinne 10. Det blinket fint når jeg prøvde å starte. I tillegg skrudde jeg ut en plugg og satte den i tennkassetten for å se etter gnist. Ikke antydning en gang. Pluggen var godt dynket i bensin også denne gangen...

Tror nok du kan beholde den pølsa fra shell, paradigm. :wink:

Hva er forresten symptomene på defekt startsperre? Antar at det skal komme gnist på pluggene hvis det kommer signal inn til tennkassett? Fisker litt her etter alternative løsninger siden tennkassett er så dyrt :P
Det kan forresten uansett være aktuelt å fjerne startsperren. Litt irriterende den der. Er det mye jobb/dyrt?

Noen som har en brukt tennkasett tilsalgs eller utlån slik at jeg kan bekrefte at dette er feilen uten å måtte handle en kliss ny?

Må forresten si at jeg er mektig imponert over aktivitet og kunnskap på dette forumet!

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 23:13
av Ingvar N629
Da du testet pluggen i kassetten for å se etter gnist, så regner jeg med at du jordet pluggen?

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 26 jul 2011, 23:17
av balab
La den mot løfteringen på motoren/mot skruhullene til DI. Regner med at blokka er jorda godt nok.

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 27 jul 2011, 07:02
av Paradigm N558
Korrekt!
Ser du har sendt ut ønske om å kjøpe ny DI (Tennkassett) her på forumet, du får sikkert den hjelpen du trenger.
Om du virkelig har hastverk, har kanskje Din Bil (?) i Trondheim en DI du kan få låne en for å prøve, men kan hende du må legge igjen litt penger for det.

Forøvrig; Om du melder deg inn i klubben så får du tilgang til en del lukkede deler av forumet, blandt annet med en veldig god FAQ, Trimdel og prosjektsidene ;)
Om du ikke kan avse 300 kr i året. Så kan du vel ikke det :lol:

Re: 9000 starter ikke

Lagt inn: 28 jul 2011, 11:16
av balab
Med hjelp fra Tor og kameraten hans jeg traff på verkstedet deres fikk jeg handlet en ny tennkassett og når jeg satte den inn startet bilen med en gang.

Nå går bilen fint med unntak av at den av og til stopper på tomgang. Jeg har koblet fra batteriet slik at jeg trolig må ha en innkjøringsperiode for ECU(tror jeg), eller så er det de nye pluggene jeg satte inn som er problemet da disse er et merke som bilxtra fører og ikke NGK(husker ikke merket, men har forstått at NGK er tingen). Alternativt så er det noe galt med tomgangsveltil/motor(?), men det er ikke noe som er umulig å fikse.

Takk for all hjelp!