Side 1 av 1

9-5, problemer med trekkraft og start etter stopp

Lagt inn: 02 aug 2011, 21:11
av SteinarH
Hei!

På min 9-5 2,3t, 2001 har jeg nå fått enda et problem, eller rettere sagt to. Disse kan imidlertid ha sammenheng. Det er ingen lamper som lyser og heller ingen feilkoder (fått avlest hos Stensgård, Lillehammer).

Problem 1: Ved varm motor, og et lite stopp (eks. fylling av bensin, rask kjøp av pølse e.l.), vil bilen ikke starte. Startmotor går fint rundt, men ingen tegn til liv i motor. Står bilen i ca 10 min, starter bilen fint.

Problem 2: Har ikke god trekkraft i motor. Ved gasspådrag øker turbotrykket opp for så å legge seg ned igjen i bunnen av det gule feltet. Det er dårlig trekkraft ved lavere turtall og lite kraft ved normale turtall. Bilen har ujevn trekkraft oppover i turtallsregisteret.

Kan det være bensinpumpen? Stensgård mente det ikke var veivakselgiver.

Noen med gode forslag?

Steinar

Re: 9-5, problemer med trekkraft og start etter stopp

Lagt inn: 03 aug 2011, 08:06
av Paradigm N558
1 er jo nesten sikkert som banken at det er veivakselgiver. Se på turtallsnåla om den hopper litt mens du prøver å starte.
OG SØK! Vi har maaange evner om VAG / Veivakselgiver her på forumet.

2) Sett over alle vakumslanger?
Og om de er orginale, påkost bilen en 200-lapp og bytt alle til silikonslanger. Ikke fra Biltema.

Re: 9-5, problemer med trekkraft og start etter stopp

Lagt inn: 03 aug 2011, 08:49
av Ingvar N629
1) er nok veivakselgiver, ja.

2) falskluftlekkasjer, bytt vakuumslanger som nevnt over her, trykksett gjerne innsugssystemet for å se om det er tett. Det er f eks vanlig at det lekker mellom turboen og innsugsrøret i aluminium, der sitter det en o-ring. Det er også svært vanlig med lekkasje i en eller begge av de blå enveisventilene som er til utlufting av bensindamp fra tanken, disse sitter på høyre side i motorrommet (venstre sett forfra), og slangene fra disse går til hhv et t-kors på ene slangen fra magnetventilen som regulerer ladetrykket til turboen, og til baksiden av spjeldhuset mot torpedoveggen. Disse ventilene skal du ikke kunne blåse gjennom når du demonterer slangestussene bak spjeldhus og på t-korset til magnetventil. Ved lekkasje her så mister du ladetrykk, men det blir ikke falskluftlekkasje. Søk på "blå enveisventil" i forumets søkefelt, så finner du mer info.

Det kan også være bensinpumpe.