Side 1 av 1

9000 Brekk på bak eller forhjul?

Lagt inn: 05 aug 2011, 00:38
av TurboSaabben
jeg vurderer og kjøpe meg en saab 9000 2.0 t 1997 mod til førstegangs bil og lurer på om den har brekk framme eller bak? Har hørt noen rykter om at saab liker å plassere brekk på forhjul?? og er 200.000 km langt for denne bilen?klarer den 50.000 km til uten noe mye skruing?

Hei, dette var min første post på saab forumet!

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Lagt inn: 05 aug 2011, 00:47
av 99Turbo
Hei og velkommen hit :)
Saab har ikke hatt brekket på framhjulene siden 1987 på 900, og 9000 hadde brekket på bakhjulene da sen kom i 85.
Ellers er ikke 200 000 spesielt mye på de , heller ikke de fleste andre Sabber, men alt kommer an på vedlikehold og bruk gjennom hele livet dens. Det gjelder også om den går 50 000 uten mye skruing :wink:

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Lagt inn: 05 aug 2011, 00:53
av TurboSaabben
Ok takker for kjapt og godt svar! gleder meg til å kjøpe saab nå!!

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Lagt inn: 05 aug 2011, 00:59
av Atzz
TurboSaabben skrev:Har hørt noen rykter om at saab liker å plassere brekk på forhjul??
Er nok ikke bare Saab, Citron Xantia har dem på forrhjulene #-o

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Lagt inn: 05 aug 2011, 14:53
av To-Takt-Trond
lærte at saab hadde brekk på framhjula den tungvinne måten, det bar rett i ei snøfonn #-o

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Lagt inn: 05 aug 2011, 18:29
av Rambraut N1491
Hei

200.000km er ikke mye for en 9000, men sjekk for rust rundt dører, skjermer, dempertårn bak, bakluke og rundt frontrute.. Er de stedene jeg kommer på sånn i farten.

Du kan også kjenne etter slakke i turboen, det gjør du ved og ta av røret på innsugssiden av turboen. Litt slakke opp-ned er tillatt, men inn-ut bør det ikke være noe av. Men regner med det er en 150hk (lavtrykker) du skal kjøpe, da er det nok ingen fare uansett, min 2.3t (lavtrykker - 170hk) gikk 290.000km før den tok kveld, men fra 272.000km og opp til 290.000 så gikk den som fulltrykker (200hk), var nok det som tok livet av den.

Se om motoren er forholdsvis tørr og fin for olje på utsiden, det er ikke noe uvanlig at en 9000 motor er noe fuktig heller, så lenge den ikke lekker olje.

Er mye man bør sjekke ved kjøp av bil, men det nevnte her skal dekke litt av det som gjelder for 9000 i allefall. :)

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Lagt inn: 09 aug 2011, 10:46
av TurboSaabben
Rambraut N1491 skrev:Hei

200.000km er ikke mye for en 9000, men sjekk for rust rundt dører, skjermer, dempertårn bak, bakluke og rundt frontrute.. Er de stedene jeg kommer på sånn i farten.

Du kan også kjenne etter slakke i turboen, det gjør du ved og ta av røret på innsugssiden av turboen. Litt slakke opp-ned er tillatt, men inn-ut bør det ikke være noe av. Men regner med det er en 150hk (lavtrykker) du skal kjøpe, da er det nok ingen fare uansett, min 2.3t (lavtrykker - 170hk) gikk 290.000km før den tok kveld, men fra 272.000km og opp til 290.000 så gikk den som fulltrykker (200hk), var nok det som tok livet av den.

Se om motoren er forholdsvis tørr og fin for olje på utsiden, det er ikke noe uvanlig at en 9000 motor er noe fuktig heller, så lenge den ikke lekker olje.

Er mye man bør sjekke ved kjøp av bil, men det nevnte her skal dekke litt av det som gjelder for 9000 i allefall. :)
Ok den er grei