Ulyd i drivverk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Ulyd i drivverk

Legg inn av wanvik » 07 aug 2011, 15:27

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men da jeg leste noe om "rep.sett" evt. annen olje etc. ett sted her, velger jeg å spørre før jeg handler deler..

Har akkurat kommet hjem fra lang bilferie (6000km) med en billigbil som ble kjøpt inn til formålet.
Det viste seg etterhvert at forrige eier dessverre hadde holdt flere ting skjult, så jeg mistenker bilen for å ikke være så veldig godt vedlikeholdt likevel :(

På vei hjem fikk jeg en ulyd i drivverket som jeg selv antok kunne være en drivknute, men "heldigvis" fikk jeg så store problemer med tenninga at jeg måtte på verksted.
Var en tur innom "Gasparatos" i Hamburg (veldig reale karer forresten, og masse gromme biler der! :) ), og de så litt på det etter å ha fiksa tenninga.
Det viste seg at girkassen var "tom" for olje... (Jeg kontrollerte ikke nivået selv, og vet ikke hvor mye han etterfylte, men han fylte nok ihvertfall en liter, så om det ikke var 100% tomt, kunne det ikke være så veldig langt unna..)
Før dette var det en forholdsvis hard klakking i drivverket når bilen trillet - altså lyden var borte både under pådrag og oppbremsing, men tilstede uavhengig av hvilket gir den sto i, eller om jeg trykte inn clutchen.
Lyden var sterkest rundt 40-50km/t, nesten ikke tilstede under 20 km/t, og nesten ikke tilstede over 110 km/t.
Etter at de fylte på olje syntes jeg faktisk at lyden ble hardere og var der i flere hastigheter, men gradvis ble den mer dempet og kom helt bort på noen hastigheter.
To dager etter oljepåfyllinga kjørte vi av båten i Oslo, og begynte på hjemturen til Trondheim.
Helt til å begynne med var det litt lyd på motorbrems i ca 40 km/t, men etter det var ikke lyden tilstede før vi hadde kjørt noen timer, og da kun etter litt raskere kjøring.

Det skal nevnes at hverken jeg eller mekanikeren i Hamburg var i stand om å finne noe annet galt med hjullager, drivknuter etc. enn en liten rift i en mansjett slik at det hadde kommet noe grease inn i ene felgen.
Der høyre drivaksel går ut fra girkassen er det en pakning/ring av metall, og jeg innbiller meg at denne ikke satt helt plant. I tillegg var det fuktig av olje der, men det ble ikke sjekket om det var motor- eller girolje. (Motoren svetter også mer enn antatt på forhånd :( )

For ordens skyld; det er snakk om en manuell kasse i en '98 9-5 2.0 turbo, men jeg kjenner ikke modellbetegnelsen på kassen.

Er det noen som aner hva dette kan være for noe? Er det bare å kaste girkassen med en gang (hele bilen kanskje?), eller kan det være et ørlite håp for den i og med at lyden har forsvunnet gradvis etter oljepåfylling av kassen?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Ulyd i drivverk

Legg inn av EdHunter N815 » 07 aug 2011, 16:48

Hvis det kommer klakkelyder fra girkassen så tror jeg du er heldig at du kom deg hjem fra turen... Når den først har begynt å lage lyder så er jo det fordi noe ikke er som det skal være, og en oljepåfylling kan i beste fall utsette det forestående havariet. Det er nok bare et spørsmål om tid før den takker for seg, så det lønner seg nok å handle inn ny og få denne skiftet. Å kaste bilen er vel litt overdrevent, i alle fall om resten av den er sånn noenlunde i grei stand. En pent brukt girkasse koster ikke så allverden mange tusenlappene, i alle fall ikke hvis du har anledning til en tur over til en skraphandler i Sverige.

Du sier ellers at det er hull på en mansjett. Hull på mansjett fører ganske raskt til at drivknuten går tom for fett, og da skal du ikke se bort fra at den begynner å protestere høylydt etter en stund. Hvis du ikke er interessert i å kjøpe ny drivknute bør du få byttet denne mansjetten kjapt i alle fall.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 aug 2011, 08:04

Det er nok bare å bytte kassa. Uten olje så gnager drevene rett på hverandre uten oljefilm, så å renovere med lager og synkringer er liten vits da drevene også har fått juling.

Jossva her på forumet har en kasse til salgs liggende på Stjørdal, den kommer fra en 99-modell og er i topp stand. Send ham en pm.

Jeg ville ha fått noen som kan disse bilene godt til å gå igjennom den grundig før du koster på den noe særlig, spesielt motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Legg inn av wanvik » 08 aug 2011, 12:31

Takker for innspill!

Har ingen intensjoner om å koste på bilen noe mer enn høyst nødvendig.
Denne var kun kjøpt inn for å bruke i ferien, men meninga var jo at den skulle virke fint, og være salgbar når vi kom hjem igjen :roll:

Jossva har allerede sendt meg PM :) Regner med jeg kjøper kassen hans, men skal ta en liten krangel med tidligere eier først, da det begynner å bli en hel del som viste seg å være ganske mye dårligere enn jeg fikk høre før jeg kjøpte bilen.

Svar