ikke gnist p? tennpluggene

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

ikke gnist på tennpluggene

Legg inn av Anders N95 » 07 jul 2003, 12:58

Ettersom bilen har nektet å starte i det siste så har jeg klurt litt rundt nede i bilen der, og nå har jeg funnet ut at det ikke kommer strøm ut fra fordeleren skikkelig. (ikke gnist)Men den er jo nettopp skiftet.. Kan rotoren være så gåen at bilen ikke vil starte? Høres litt utrolig ut, ut fra det jeg kan om rotor.. Noen som har opplevd det samme?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 07 jul 2003, 13:51

Du kan jo sjekke om tennpluggene har vært våte slik at de må skiftes. Har vært borti at det har skjedd med helt nye plugger og som vi alle vet er Saab turbo litt følsom på den måten

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 07 jul 2003, 14:05

Det kan være effektsteget som har tatt kvelden. Sjekk om du har gnist fra coilen. Har du ikke det, få tak i et nytt effekt steg og test. Pass på at jordinga til steget blir bra! :shock:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 07 jul 2003, 22:40

Det er nok ikke effektsteget (??), for det er gnist fra coilen og ut. Har tenkt på det med å skifte pluggene, for kjerra har blitt litt sur og sånn av og til. Hvilke plugger er bra? som sagt er det jo følsomt på disse bilene, og da er jo bare det beste godt nok! :!:
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 08 jul 2003, 07:53

Har alltid hatt god erfaring med NGK-plugger og vil nok anbefale det. Husker ikke nummeret på pluggene men det har de lister på der de selges. Du bør vel også muligens få målt motstanden i pluggledningene dine for å se om det kan være feil på dem.

Gjest

Legg inn av Gjest » 08 jul 2003, 11:32

White skrev:Har alltid hatt god erfaring med NGK-plugger og vil nok anbefale det. Husker ikke nummeret på pluggene men det har de lister på der de selges. Du bør vel også muligens få målt motstanden i pluggledningene dine for å se om det kan være feil på dem.
Ok. Pluggleninger er nettopp skiftet og det var faktisk 15 ohm(!) motstand i den ene. Men har skiftet og det er akkurat likt for det. Får prøve med nye plugger og se hvordan det går.

Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 28 feb 2003, 01:00
Sted: batnfjordsøra

Legg inn av roar » 08 jul 2003, 22:07

se på ledninga som går inn på strømfordeleren ho er hvit bak den pølsa som er tredd på ho.
det kan være brudd i den ledninga det er 3 eller4 ledninger inne i ho igjen de ledningene er til at hallgiveren skal få bekjed om når han skal sende ut strømm til rotoren, fungerer akkurat som en stift.
prøv å kappe ledninga å dra i alle de små deretter få ho sammen igjen.
litt vanskelig å forklare dette med små ord.
var borti akkurat det samme som ta der i vinter forhørte meg med en litt erfaren mann og han fann ut det på 3 min. 8)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 jul 2003, 22:50

Hvis det er gnist fra coilen, så er vel hallgiveren i orden..? Den er jo bare en elektronisk erstatning for stiften...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

!!

Legg inn av Anders N95 » 09 jul 2003, 09:37

roar skrev:se på ledninga som går inn på strømfordeleren ho er hvit bak den pølsa som er tredd på ho.
det kan være brudd i den ledninga det er 3 eller4 ledninger inne i ho igjen de ledningene er til at hallgiveren skal få bekjed om når han skal sende ut strømm til rotoren, fungerer akkurat som en stift.
prøv å kappe ledninga å dra i alle de små deretter få ho sammen igjen.
litt vanskelig å forklare dette med små ord.
var borti akkurat det samme som ta der i vinter forhørte meg med en litt erfaren mann og han fann ut det på 3 min. 8)
ok...ja det er jo en mulighet, men prøver med tennplugger først. Det er noe dritt for å si det mildt! og det er nå mye dill med disse saabene våre og!! :evil:
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 09 jul 2003, 13:02

ja....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 09 jul 2003, 22:18

Nå skifta jeg tennplugger og den starta som skot! Men den har lyst til å bli sur enda når jeg starter... Har mistanke om at luftfilteret er tett. Men hvor er det SAAb har plassert det da!!???? er det virkelig helt under der til venstre for inntaket? noe så fåkkings tungvint...
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 10 jul 2003, 01:04

De pluggene som eldre turbo saaber skal ha heter NGK BP7 EV
De har platina spisser og koster sinnsykt mye.

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 10 jul 2003, 09:28

9-3 Turbo skrev:De pluggene som eldre turbo saaber skal ha heter NGK BP7 EV
De har platina spisser og koster sinnsykt mye.
Hva skjer om man bruker NGK BP7 es da? Noen som visste hvor det luftfilteret ligger?
Vørterøl og svisker!!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 10 jul 2003, 09:41

Luftfilteret sitter under luftmengdemålerern til venstre i motorrommet sett i kjøreretningen. Skru opp de 6 skruene, så kan du vippe toppen unna.
Og ja, det er idiotisk plassert...

Mener at du kan bruke ikke-platina plugg på 8V, men 16V må ha for å gå rent. Sjekk instr. boka, der står hvilke som kan brukes, evt ring et Saab verksted.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jul 2003, 11:30

Børre N17 skrev:Mener at du kan bruke ikke-platina plugg på 8V, men 16V må ha for å gå rent. Sjekk instr. boka, der står hvilke som kan brukes, evt ring et Saab verksted.
Hm, eg kjøpte BCP7 ES på anbefaling frå Speedparts...
SKulle eg ha heve heile skiten og kjøpt platinapluggar på min?

Svar