Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mrgbee900i
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 20 jun 2010, 10:42
Bil: NG900S 2.0i
Sted: sandefjord

Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh

Legg inn av mrgbee900i » 16 aug 2011, 15:19

slitasje begge fremdekk på insiden, har sjekke at det ikke subber mot noe ved rattutslag/belastning.heller ingen "renpolerte flater" som kunne tydi på subbing.
Ratte rister litt ved kjøring i 80-87kmh. Men ved deakselerasjon på gire kan ristinga ikke være tilstede ved nvnte hastighet.

rett og slett.. what could it be?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh

Legg inn av Eirik N396 » 16 aug 2011, 15:42

Om du har dekkslitasje som ikke kommer av subbing, tyder vel det på at bilen din trenger en hjulstillingskontroll :) Høres ut til at hjulstillingen foran må justeres. Før du begir deg ut på det kan det være lurt å sjekke at det ikke er noen foringer eller annet som er modent for utskiftning i hjulopphenget foran.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 aug 2011, 17:48

Dekkslitasjen kommer fra skjev hjulstilling.

Risting kommer mest sannsynlig fra et eller flere hjul som har kommet i ubalanse eller møkk inne i felgen(e).
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

mrgbee900i
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 20 jun 2010, 10:42
Bil: NG900S 2.0i
Sted: sandefjord

Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh

Legg inn av mrgbee900i » 19 aug 2011, 13:39

Fikk lagt om gummi'en på fordekka i dag, risting er borte,

ser og ut som hele dekke står mer riktig på veien, område som var slitt er ikke i nærheten av og treffe veien nå..
Karn som la om dekka mente at om slitasjen var godt igang allerede før forstillingskontrollen/demper og bærearm bytte i fjor høst så kan dekka fortsette og gnage /slite selv om stillinga er bra. noen mening om den saken?

Et par foringer som sitter "mot lyktene" var det en del sprekker i. har ikke kamra for bilde men alt så jo helt ut.
Hvor mye og på hvem foringer kan slitasje "#¤%!#-opp styringa?

Edit: kan se ut som det er foringene til stabilisatorstaget, som sitter fast i bærearmen, derav at bilen krenger en del i svinger?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 aug 2011, 15:22

mrgbee900i skrev:Fikk lagt om gummi'en på fordekka i dag, risting er borte,

ser og ut som hele dekke står mer riktig på veien, område som var slitt er ikke i nærheten av og treffe veien nå..
Karn som la om dekka mente at om slitasjen var godt igang allerede før forstillingskontrollen/demper og bærearm bytte i fjor høst så kan dekka fortsette og gnage /slite selv om stillinga er bra. noen mening om den saken?

Et par foringer som sitter "mot lyktene" var det en del sprekker i. har ikke kamra for bilde men alt så jo helt ut.
Hvor mye og på hvem foringer kan slitasje "#¤%!#-opp styringa?

Edit: kan se ut som det er foringene til stabilisatorstaget, som sitter fast i bærearmen, derav at bilen krenger en del i svinger?
Foringer i bærearm/bærebru kan forårsake dekkslitasje. Slakke foringer i subframe/traversj kan også det, men da skal de være alvorlig dårlige.

Slitte stabstagforinger og lenkearmforinger gjør bilen myk i svinger ja.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar