Side 1 av 1
Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh
Lagt inn: 16 aug 2011, 15:19
av mrgbee900i
slitasje begge fremdekk på insiden, har sjekke at det ikke subber mot noe ved rattutslag/belastning.heller ingen "renpolerte flater" som kunne tydi på subbing.
Ratte rister litt ved kjøring i 80-87kmh. Men ved deakselerasjon på gire kan ristinga ikke være tilstede ved nvnte hastighet.
rett og slett.. what could it be?
Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh
Lagt inn: 16 aug 2011, 15:42
av Eirik N396
Om du har dekkslitasje som ikke kommer av subbing, tyder vel det på at bilen din trenger en hjulstillingskontroll

Høres ut til at hjulstillingen foran må justeres. Før du begir deg ut på det kan det være lurt å sjekke at det ikke er noen foringer eller annet som er modent for utskiftning i hjulopphenget foran.
Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh
Lagt inn: 16 aug 2011, 17:48
av Rambraut N1491
Dekkslitasjen kommer fra skjev hjulstilling.
Risting kommer mest sannsynlig fra et eller flere hjul som har kommet i ubalanse eller møkk inne i felgen(e).
Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh
Lagt inn: 19 aug 2011, 13:39
av mrgbee900i
Fikk lagt om gummi'en på fordekka i dag, risting er borte,
ser og ut som hele dekke står mer riktig på veien, område som var slitt er ikke i nærheten av og treffe veien nå..
Karn som la om dekka mente at om slitasjen var godt igang allerede før forstillingskontrollen/demper og bærearm bytte i fjor høst så kan dekka fortsette og gnage /slite selv om stillinga er bra. noen mening om den saken?
Et par foringer som sitter "mot lyktene" var det en del sprekker i. har ikke kamra for bilde men alt så jo helt ut.
Hvor mye og på hvem foringer kan slitasje "#¤%!#-opp styringa?
Edit: kan se ut som det er foringene til stabilisatorstaget, som sitter fast i bærearmen, derav at bilen krenger en del i svinger?
Re: Dekkslitasje og risting i rattet ved 80-86kmh
Lagt inn: 19 aug 2011, 15:22
av Rambraut N1491
mrgbee900i skrev:Fikk lagt om gummi'en på fordekka i dag, risting er borte,
ser og ut som hele dekke står mer riktig på veien, område som var slitt er ikke i nærheten av og treffe veien nå..
Karn som la om dekka mente at om slitasjen var godt igang allerede før forstillingskontrollen/demper og bærearm bytte i fjor høst så kan dekka fortsette og gnage /slite selv om stillinga er bra. noen mening om den saken?
Et par foringer som sitter "mot lyktene" var det en del sprekker i. har ikke kamra for bilde men alt så jo helt ut.
Hvor mye og på hvem foringer kan slitasje "#¤%!#-opp styringa?
Edit: kan se ut som det er foringene til stabilisatorstaget, som sitter fast i bærearmen, derav at bilen krenger en del i svinger?
Foringer i bærearm/bærebru kan forårsake dekkslitasje. Slakke foringer i subframe/traversj kan også det, men da skal de være alvorlig dårlige.
Slitte stabstagforinger og lenkearmforinger gjør bilen myk i svinger ja.