Prime oljepumpe etter nybygd motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Prime oljepumpe etter nybygd motor

Legg inn av Talker » 25 aug 2011, 22:04

Hvordan bør man gå fram for å sørge for at oljepumpen pumper olje tidligst mulig når man sviver rundt motoren på starteren? Regner med at pumpen kan ha vanskelig for å suge til seg olje når den ikke har olje på sugesiden, og ikke minst er tørr ellers. Har hørt noe om vaselin (petroleum jelly) men er usikker på hvordan man går frem.
For min del så vil det gå en god del tid fra motoren er ferdig sammensatt til den blir satt i bil.

Motoren det gjelder er en b234 turbo.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Prime oljepumpe etter nybygd motor

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2011, 22:52

Jeg bruker å olje den godt ved montering, og hvis motoren står lenge før oppstart så sviver jeg den noen runder på starteren, uten sikring til bensinpumpa samt uten plugger. Har jeg nettopp satt sammen motoren slik at det nettopp er fylt på olje til turboen, så fyrer jeg bare rett opp. Oljetrykket kommer fort. Bruker godt med olje i alle lager og i toppen ved montering, kan også være greit å slå en dæsj i oljefilteret så det ikke trenger å fylles helt opp av oljepumpa før trykket kommer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Prime oljepumpe etter nybygd motor

Legg inn av Pål N526 » 26 aug 2011, 08:23

Jeg kjører alltid på starter uten plugger og sikring på pumpa. Bare å følge med i dash om det bygges trykk. Husk å olje drevene til pumpa ved montering, samt alt annet som ingvar nevner:)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Prime oljepumpe etter nybygd motor

Legg inn av wanvik » 26 aug 2011, 10:44

Jeg kjenner ikke Saabmotorene noe særlig enda, så jeg vet ikke om denne fremgangsmåten funker, men jeg har brukt å skru ut oljetrykksføleren og pumpe inn litt olje der.
På de motorene jeg har gjort det på, havner en somregel rett inn i pumpa da ;)
Har også brukt å koble av oljeslange til turbo, kjøre på starter uten plugger eller coil til jeg ser det kommer olje ut av slangen, så en er 100% sikker på at turbo får olje med en gang.

Sikkert ikke viktig, men om du bruker litt kamfett på løfterne, høres det ihvertfall mer behagelig ut med en gang :)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Prime oljepumpe etter nybygd motor

Legg inn av Talker » 27 aug 2011, 12:22

Ja har hørt om dette med å svive på starteren uten bensin og plugger, men har lest om endel som må svive så lenge før de får trykk. Tenkte å minimere perioden jeg trenger å svive uten trykk.

Ja har tenkt litt på dette med å pumpe olje inn der oljetrykksbryteren sitter. Men det er så vanskelig å komme til. Er det noen plass det er veldig lett å pumpe/helle olje som går rett til pumpa? Tenker mens motoren er montert og klar for oppstart.

Svar