Tecneco OL-40 oljefilter
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Tecneco OL-40 oljefilter
Jeg har lest tråden om oljefilter (oljefiltertesten), og Tecneco OL 40 skal være et bra oljefilter. Jeg klarte å få tak i et slikt, men uansett hva jeg gjør passer det ikke!
Jeg kjøpte en slik oljetrykkadapter på Biltema og forsøkte først uten. En eller annen støpekant tar borti filteret, og jeg skrur så fast denne oljetrykkadapteren.
Da blir det for dårlig plass, fordi opphenger til downpipen/katalysatoren tar borti filteret.
Er jeg virkelig dømt til å kjøre med kaffekoppfilteret fra Saab?
Jeg kjøpte en slik oljetrykkadapter på Biltema og forsøkte først uten. En eller annen støpekant tar borti filteret, og jeg skrur så fast denne oljetrykkadapteren.
Da blir det for dårlig plass, fordi opphenger til downpipen/katalysatoren tar borti filteret.
Er jeg virkelig dømt til å kjøre med kaffekoppfilteret fra Saab?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
Det skal visst være mulig å fjerne denne støpekanten, har du prøvd det?
viewtopic.php?f=12&t=27616&p=199639
viewtopic.php?f=12&t=27616&p=199639
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
Nei, jeg har ikke prøvd det. Det er jo forbannet trangt der, dessuten har jeg ingen mulighet til det nå.
Siden bilen står uten olje og uten filter og jeg må bruke bilen, blir en midlertidig løsning å montere et filter fra Audi som heter "Audi Turbo",
det er i alle fall dobbelt så stort som det originale. Dette filteret er spesifisert til Audis R5 10v turbomotorer, og har bedre flow
og bedre filtrering (iflg Audi selv) enn det vanlige filteret til sugemotorene. Det negative er at det koster kr 178 (pr 26/8-11).
Siden bilen står uten olje og uten filter og jeg må bruke bilen, blir en midlertidig løsning å montere et filter fra Audi som heter "Audi Turbo",
det er i alle fall dobbelt så stort som det originale. Dette filteret er spesifisert til Audis R5 10v turbomotorer, og har bedre flow
og bedre filtrering (iflg Audi selv) enn det vanlige filteret til sugemotorene. Det negative er at det koster kr 178 (pr 26/8-11).
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
Det ser jeg faktisk ikke problemet med, olja skal du da bytte ofte uansett? På min motor så sliter jeg nok med å få plass til originalfilteret, men motoren er da gullende ren innvendig for det. Bytter olje hver 10 000 km, men motoren har riktignok ikke originale stempel.little_e skrev: Er jeg virkelig dømt til å kjøre med kaffekoppfilteret fra Saab?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
...men overdimensjonering har vel aldri skadet noen...?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
Nei for all del, men hvorfor gjøre det vanskelig for seg hvis det ikke er nødvendig?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
Det har jeg jo ikke gjort, det var derfor jeg skrudde på Audi's Turbo-filter. Et filter spesiallaget for turbomotorer - i tillegg dobbelt så stort som det originale
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Snurrbo
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 31
- Registrert: 05 aug 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1747
- Navn: Jakob
- Bil: Saab 9-5 2,0t
- Sted: Vestlending i Bærum
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
I oljefiltertesten er Purolator L27190 også med. Jeg tenkte at det ikke var så dumt å heller gå for dette siden det har original diameter, men øker kapasiteten i lengden. Vet ikke hvor langt det er i forhold til dette Audi turbo-filteret...
I følge en kompatiblitetstabell jeg har funnet på nett skal Mann W719/12 ha samme dimensjoner som dette filteret (men dette har jeg ikke prøvd). En snill mann på Torshov gravde i sine kataloger og fant ut at Tecneco OL57 også tilsvarer. Sist jeg skulle handle filter var jeg på Bil Extra. Der gav de meg i stedet Wix WL7077. Uavhengig av hvilken butikk man går i klarer de med litt graving i tabeller å finne et tilsvarende filter fra de(n) produsenten(e) de fører. Det ser ut til at de fleste produsenter har gått bort fra papir som filtermedium, slik at man uansett får grei kvalitet (?)
Er det forresten noen som har et forhold til Wix? I følge nettsiden deres http://www.wixfilters.com er det jo helt fantastisk;)
Jeg har forresten ikke montert disse filterne selv, bare lagt det i passasjersetet når jeg leverer bilen på service og sagt i fra at jeg ønsker at de bytter til det i stedet for det originale.
I følge en kompatiblitetstabell jeg har funnet på nett skal Mann W719/12 ha samme dimensjoner som dette filteret (men dette har jeg ikke prøvd). En snill mann på Torshov gravde i sine kataloger og fant ut at Tecneco OL57 også tilsvarer. Sist jeg skulle handle filter var jeg på Bil Extra. Der gav de meg i stedet Wix WL7077. Uavhengig av hvilken butikk man går i klarer de med litt graving i tabeller å finne et tilsvarende filter fra de(n) produsenten(e) de fører. Det ser ut til at de fleste produsenter har gått bort fra papir som filtermedium, slik at man uansett får grei kvalitet (?)
Er det forresten noen som har et forhold til Wix? I følge nettsiden deres http://www.wixfilters.com er det jo helt fantastisk;)
Jeg har forresten ikke montert disse filterne selv, bare lagt det i passasjersetet når jeg leverer bilen på service og sagt i fra at jeg ønsker at de bytter til det i stedet for det originale.
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Tecneco OL-40 oljefilter
Ingvar. Det med filterstørrelsen, kom vi vel fram til at var en fordel for smøringa under oppstart, og ikke direkte pga sludge. for hvis du har sludgeproblemer er det jo andre ting å begynne med som er bedre enn bare å bytte filter.
Slik jeg ser det er det for å forhindre at overstrømsventilen åpner på kald motor at jeg bruker storfilter.
Angående papir som filtermateriale, så tror jeg nok de fleste fortsetter å bruke det. Alle mine filtre til nå har da det hvertfall.
Støpekanten blir du fort kvitt med ei fil, men det audi filteret ser interessant ut.
Slik jeg ser det er det for å forhindre at overstrømsventilen åpner på kald motor at jeg bruker storfilter.
Angående papir som filtermateriale, så tror jeg nok de fleste fortsetter å bruke det. Alle mine filtre til nå har da det hvertfall.
Støpekanten blir du fort kvitt med ei fil, men det audi filteret ser interessant ut.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300