Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
MPS
Innlegg: 10
Registrert: 04 sep 2011, 15:59

Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av MPS » 04 sep 2011, 16:10

EDIT: Nytt problem;

Hei igjen.

Fikk til slutt gjennomslag og fikk ny gearskiftindikator mm. vedr den forrige saken, og bilen har gått siden i fjor høst.

I dag har det derimot oppstått et nytt problem. Ved oppgiring mellom andre og tredje lugger bilen veldig. Nedgiring er ikke noe problem. Dersom jeg kjører ekstremt forsiktig lugger det ikke, men ved normal hastighet og høyere skjer dette.

Rakk ikke innom verksted etter jobb, og jeg er litt usikker på hvorvidt bilen bør kjøres nå.

Er det noen som har erfart lignende og veit hva det kan dreie seg om?



Gammelt problem skrev:God kveld!

Kjøpte for en måned siden en Saab 9-5 Vector 2003 mod med automat av forhandler. Denne har slakk i registerkjedet som jeg pr. dd. krangler meg til å få på bruktbilgaranti (3 mnd.)

Etter kjøretur i dag skulle jeg rygge bilen så det ble plass til flere på gårsplassen, men nå går girkassen i "L" når jeg setter den i revers og drive. Revers går for så vidt greit, men i drive skjer det knapt noe som helst. Det går til syvende og sist fremover, men minimalt. Motorlampa i displayet lyser også.

Noen som har en anelse over hva som har skjedd? Det fungerte ypperlig minutter før jeg skulle rygge ut av gårsplassen, nå har det gått helt i stå.

Har peilet automatolje, denne er ganske mørk, men det er ikke noe form for mangel.

Gleder meg ikke nevneverdig til å legge enda en sak på bordet til en forhandler som åpenbart har null interesse av å bistå. Her skal det kjempes med klør og nebb!

Takk for svar !
Sist redigert av MPS den 11 apr 2012, 22:50, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av Tor N12 » 04 sep 2011, 16:32

Du bør få lest ut feilkodene på kassa.

Opplevde noe i nærheten av det samme etter motorskift på min egen bil. Hadde glemt en kontakt på kassa men etter at jeg satte den på plass så ble den fortsatt ikke bra. Heldigvis så løste alt seg etter at man nullstillte adapsjonene på kassa, dette må gjøres med Tech2 (Saabs orginale diagnoseverktøy)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

MPS
Innlegg: 10
Registrert: 04 sep 2011, 15:59

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av MPS » 04 sep 2011, 17:46

Skal få kjørt/tauet bilen til nærmeste saabverksted. Får se hva de sier. Håper det ikke er noe voldsomt..

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av Tor N12 » 04 sep 2011, 23:52

Husk at man ikke skal slepe en bil med automatgir særlig langt da, bør heller ikke skje i for høyt tempo.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

MPS
Innlegg: 10
Registrert: 04 sep 2011, 15:59

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av MPS » 05 sep 2011, 18:14

Klar over det, det var over en kort avstand i meget bedagelig tempo.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av little_e » 07 sep 2011, 21:36

Hvor langt har denne bilen gått?
Dersom det har blitt foretatt et ATF-skift på denne kassen og brukt ATF som ikke tilfredsstiller Saab 3309/JWS 3309-spesifikasjon, vil kassen ryke...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

MPS
Innlegg: 10
Registrert: 04 sep 2011, 15:59

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av MPS » 11 apr 2012, 16:44

Hei igjen.

Fikk til slutt gjennomslag og fikk ny gearskiftindikator mm. vedr den forrige saken, og bilen har gått siden i fjor høst.

I dag har det derimot oppstått et nytt problem. Ved oppgiring mellom andre og tredje lugger bilen veldig. Nedgiring er ikke noe problem. Dersom jeg kjører ekstremt forsiktig lugger det ikke, men ved normal hastighet og høyere skjer dette.

Rakk ikke innom verksted etter jobb, og jeg er litt usikker på hvorvidt bilen bør kjøres nå.

Er det noen som har erfart lignende og veit hva det kan dreie seg om?

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 131
Registrert: 02 nov 2011, 22:18
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av N2411 » 13 apr 2012, 08:17

"Slår" den i gearene, start med å bytte olje på kassa. Dette er et stadig tilbakevendende tema, så info rundt dette finner du flere steder på forumet. Les dette før du evt.begynner hvis du skal gjøre det selv.
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av little_e » 13 apr 2012, 11:29

MY02 og MY03 har også problemer med slitt ventilhus og B4-servoen.
Slitt ventilhus vil gi hugging i gir, etc. Det er viktig å skifte olje ofte for å holde ventilhuset rent og forebygge slitasje.
B4-servoen har med flare mellom 2. og 3.-giret å gjøre såvidt jeg vet.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

MPS
Innlegg: 10
Registrert: 04 sep 2011, 15:59

Re: Saab 9-5 2003 - Automatkasse

Legg inn av MPS » 13 apr 2012, 14:06

Da er oljen byttet og den girer fint igjen. Takk for svar!

Svar