Side 1 av 1

Limp home og div.?

Lagt inn: 04 sep 2011, 21:19
av wanvik
Jeg tok en forsiktig vask i motorrommet tidligere i uka, og etter det har jeg fått litt problemer :(
Bilen fungerte helt topp på forhånd, og det gjorde den forsåvidt på vei til jobb dagen etter vask også. Når jeg skulle kjøre hjem fra jobb nekta den å gå på tomgang, og motorlampa lyste.
Kom meg hjem, men det var ikke noe morsom tur da det var mye kø og jeg har automat. (Dvs. mye tomgang...)

Har fått følgende feilkoder:
P1260
P1251
P0101
P1230

Har nullet kodene 3-4 ganger nå. P1260 har jeg fått hver gang, P1251 og P0101 har jeg vel fått to ganger, og P1230 èn gang.
Når jeg leser "freeze frame", får jeg "error" på "second air".


Flere av kodene indikerer jo noe med spjeldhus, og jeg har skjønt såpass at det er noe som heter "limp home mode" ihvertfall.
Er dette noe som kan nullstilles elektronisk, eller må en også gjøre noe mekanisk for å bli kvitt dette problemet?
Gasspedalen virker faktisk litt merkelig, men (uten å ha sett hverken på den eller spjeldet enda), er det gasswire på denne da?



Jeg føler meg forholdsvis sikker på at det ikke er masse komponenter som plutselig har tatt kveld her, men det kan jo ha kommet noe fukt til ett sted når jeg vaska.
(Det er jo påfallende at det dukker opp dagen etter vask...)
Er det noen som har tips til hvor jeg starter?
Bilen skal uansett leveres inn til service i løpet av ikke så alt for lang tid, men det hadde jo vært greit å fått ordnet det selv - og hatt en problemfri bil med en gang :)

Re: Limp home og div.?

Lagt inn: 04 sep 2011, 21:31
av Ronny_N169
Resette spjellhus: viewtopic.php?f=33&t=16039

Re: Limp home og div.?

Lagt inn: 04 sep 2011, 21:52
av wanvik
Takk skal du ha! :)

Var ut en tur i garasjen og tror jeg fikset det.
Det kom ihvertfall et klikk i spjeldet, og gangen var annerledes når jeg starta opp etterpå :)
Hadde missforstått hva jeg skulle gøjre med fjæra, så den delen kan jeg ikke garantere for. Er det viktig, eller er hovedpoenget å få klikket?

Jeg glemte å nevne det i forrige post, men tomgangen ved oppstart var enten lik null slik at den stoppet, eller den hoppa rett opp i over 2000rpm.
Nå gikk den sakte opp mot 2000 rett etter start, før den stabiliserte seg på et mer normalt turtall ganske fort.

Får bare håpe det ikke kommer noen flere feil med det første nå :)

Re: Limp home og div.?

Lagt inn: 08 sep 2011, 20:52
av wanvik
Problemet var ikke helt løst likevel :(

Har vel fjerna feilkodene 2-3 ganger siden jeg fysisk var borti spjeldet, men bilen oppfører seg forsåvidt greit.
I går hadde jeg et "ordentlig pådrag" ut av ei rundkjøring, og da kom motorlampa. Den har vel sannsynligvis kommet etter pådrag de andre gangene også, men jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med nøye nok til å garantere akkurat det.

De feilkodene jeg får nå er 1260 og 0101.
Googlet dette litt i sted før jeg gikk ut i garasjen, og fant èn tråd jeg kjente meg litt igjen i; mulig falskluft.
Skrudde av dekselet rundt spjeldet igjen, og der var det ikke noe galt, dvs. spjeldet sto i riktig posisjon.
Det jeg derimot fant, var en enveisventil med sprø plastikk som gikk i to når jeg tok på den. Denne var koblet på en forholdsvis tykk slange som gikk inn i spjeldhuset, og selve ventilen lå ganske nært toppdekselet.
Det var også en hard slange/rør fra spjeld til innløp på turbo som ikke var helt 100% tight i innløpet på turboen.

Er det sannsynlig at problemet er løst når jeg får satt på ny ventil?

LMM så ren og fin ut ihvertfall, og det er jo ikke så rart om en får feilkode på den når det kommer litt umålt luft inn i motoren..
Hva feilkode 1260 angår vet jeg ikke helt, men gasswiren lå ikke helt riktig nå, og de siste dagene har den faktisk vært litt tung på gassen. Dette kan kanskje ha ført til at spjeldet ikke har lukket helt...

Re: Limp home og div.?

Lagt inn: 09 sep 2011, 20:07
av Daniel2.3t
P1260 betyr en feil med returfjæra på spjellhuset. Du sier at du tok en motorvask, har du sjekket at du ikke har fått rivd av noen slanger så bilen trekker falskluft? Kan være at du må skifte spjeldhuset etter hva feilkode p1260 betyr.

Ta iallefall og bytt enveisventilen som du sier er gåen. Og sjekk først om lekasjer rundt om. Er du heldig kan det være en slange du har fått revet av eller løsnet litt.

Re: Limp home og div.?

Lagt inn: 12 sep 2011, 18:01
av wanvik
Fikk bytta enveisventilen, så nå håper jeg det ikke skal være mer falskluft! :)

Hadde i utgangspunktet time på verksted i dag, da jeg ikke rekker å gå i dybden på problemet selv for tiden, men måtte dessverre flytte timen til neste uka pga tjenestereise :P
(Kjører jo på bilen langt over 100 mil før jeg rekker å komme meg på verksted, hehe..)

Har holdt på i korte økter hver kveld jeg har vært hjemme, og føler jeg har løst en liten feil hver kveld, men nå tror jeg nesten ikke jeg kommer lenger.
I gårkveld skrudde jeg opp og rensa spjeldet (lot det sitte fast på innsug da, løsna bare slangen/røret inn på spjeldet).
Det var ikke strøkent, men ikke værre enn at jeg fint hadde latt det passere på en hvilken som helst bil om det ikke hadde vært for feilkode på nettopp spjeldhus.
Jeg synes mekanismen rundt fjæra virker litt "halvveis", og er vel igrunnen redd for at det må byttes ja.

Det er èn ting som er litt merkelig, og det er at det er en "voldsom" motstand i gasspedalen helt til å begynne med. Denne avtar etterhvert som jeg trykker inn, men er litt ujevn/rykkete.
Når jeg åpner spjeldet manuelt i motorrommet kan jeg ikke si jeg kjenner noe til dette. Slik burde det jo være, da det er strøkent der nå, men jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor pedalen skulle være slik - den er jo ikke rørt!

Heldigvis inntreffer problemet stort sett bare på lavt turtall/lite gass, og ikke veldig hyppig, så jeg har fremdeles håp om å komme meg til Våler til helga! :D
(Kjørte f.eks Trondheim - Molde i morges, og da fikk jeg feil èn gang. I helga kjørte jeg vel også 40-50 mil, fikk feil èn eller to ganger..)