Side 1 av 1

Rengjøring av luftmassemåler

Lagt inn: 05 sep 2011, 17:00
av bas
Hei igjen

Har et spørsmål som jeg lurer litt på. Bilen (-02, 9-3, 2.0t) nykket og sperret litt på en måte en periode og jeg tok ut luftmassemåleren og rengjorde den med elektronikkrens. Etter dette var det som jeg hadde fått en ny bil, alle tegn til nykking og sperring var borte og bilen gikk som ei kule. Nå har det gått kanskje 3 måneder siden jeg reingjorde og nå er de gamle symptomene tilbake.

Jeg skjønner at luftmassemåleren bør byttes, men det jeg lurer på er hvorfor en rens ikke holder lenger enn det den gjorde. Hva er det som liksom gjør at en rens bare holder en liten periode før symptomene er tilbake? Skulle jo sånn i teorien tro at når man gjøre en rens og ting funker bra så er det i orden?

Hvorfor holder liksom en ny luftmassemåler så mye lengre enn en renset hvis det bare er snakk om belegg/avleiringer som danner seg på elementene i måleren (knøttsmå motstander montert på noen skinner så vidt jeg så). Kan det for eksempel være en ide å ta en litt "heftigere" rens med f.eks syre av noe slag som virkelig renser overflaten (dette er bare et tankeeksperiment og jeg kan være helt på jordet), eller er det andre ting som spiller inn på målerens virkemåte enn akkurat overflaten på de synlige elementene i måleren?

Re: Rengjøring av luftmassemåler

Lagt inn: 05 sep 2011, 17:22
av Paul N1176
hvilket luftfilter bruker du?

skal ligge en faq ett sted der det blir rengjort med rødsprit og q-tips..

edit: viewtopic.php?f=29&t=31298

Re: Rengjøring av luftmassemåler

Lagt inn: 05 sep 2011, 17:27
av bas
Sjekket ikke fabrikat på luftfilteret når jeg gjorde dette, men bilen har fulgt alle servicer så antar det er orginalt ( i hvertfall orginal luftfilterboks hvis det var det du lurte på, ikke no "effekt" filter). FAQ'ene har jeg vel ikke tilgang på så lenge jeg bare er forum medlem, men takk for tipset, skal søke litt på det.