Side 1 av 4
(video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 11 sep 2011, 20:15
av Emil N2221
Hei!
Fått gradvis ventiltikking etter toppakningsbytte. Tomgang er ujavn og beveger seg mellom 500-1000 rpm etter ca. 1 minutt. Spytter også til tider vann ut fra eksosen. Var vann i olja når jeg byttet den etter toppakningsbytte.
Bilen ble satt bort og kamakselen var tørr når jeg åpnet opp ventildekselet, bortsett fra ventil 1 og 2 + kjede.
Bilen står nå i håp om at noen kan gi meg råd på hva jeg skal gjøre og hva som er galt.
Prøvd 3 forskjellige oljetyper med nytt filter for hver gang, uten suksess.
Noen som ser noe uvanlig ut ifra bildene jeg har lastet opp? Husk at bildene er tatt etter at jeg for hånd har smurt opp kamakselen.
Takker og bukker for alle svar jeg kan få

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 11 sep 2011, 21:29
av Tor N12
Ser ut som at du (eller den som har skrudd på bilen) har byttet om på boltene til kamoverfallene. De MÅ sitte på riktig plass for at oljen skal komme frem. Noen av boltene er hule slik at de fører fram olje til lageret

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 11 sep 2011, 23:34
av Emil N2221
Hei og takk for svar!
Godt mulig det er noen bolter som har vært byttet om, men hvilke bolter er det du snakker om? Tenker du på boltene som fester toppen til blokka, eller boltene som holder kamakselen/ventilene på plass?
Har nummerert de ulike skruene/boltene jeg så på bildet med 1,2 og 3. Hvilken/hvilke bolter siktet du til? Han som gjorde jobben for har riktignok aldri skrudd på saab før.
Edit: Kanskje greit med bilde

Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 06:04
av Eirik N396
Det er snakk om boltene til lagrene på kammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 10:15
av Emil N2221
Er ikke helt sikker på hvilke bolter som du sikter til. Er tross alt ikke noen mekaniker som sådan.
Skal nevnes at det eneste boltene som har vært rørt er jo toppboltene (som holder toppen og blokka sammen). Har jo ikke rørt noen andre bolter når toppakning ble byttet?
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 10:50
av Frode N073
Emil N2221 skrev:Er ikke helt sikker på hvilke bolter som du sikter til. Er tross alt ikke noen mekaniker som sådan.
Skal nevnes at det eneste boltene som har vært rørt er jo toppboltene (som holder toppen og blokka sammen). Har jo ikke rørt noen andre bolter når toppakning ble byttet?
hadde du ikkje av kammen?
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 11:10
av Emil N2221
Nei tok bare av toppen med kamaksel og ventilene fortsatt sittene i.
Har jeg driti meg ut

?
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 14:32
av john n04
Sitter toppakningen feil vei? Jeg har gjort den feilen sjøl. Oljepassasjen til toppen ble blokkert. Litt flaut men...
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 16:22
av Emil N2221
Mener å huske at dette ble sjekket opp, men skal spørre vedkommende en gang til om han kan være sikker på at toppakning ble satt på den riktige vei.
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 16:24
av Atzz
Hvis du ikke finner ut av dette, er det vel bare å røske av toppen å sjekke? Dette var vel i orden før dere skifta pakninga, så da må det vel ha skjedd noe når den ble skiftet!
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 17:30
av Emil N2221
Frykter at det blir til det Atzz. Kan jeg bruke samme pakning eller bør den byttes?
Men som Tor og Eirik sier her ser det ut som noen av boltene sitter feil. Mulig det er noe med det?
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 19:15
av Atzz
Etter hva jeg har forstått, så er det snakk om boltene som holder selve kamakslingen på plass, disse har spor for olje. Disse har jo ikke du rørt, så da skal det ikke være noe som er satt feil. Boltene som holder toppe fast i blokka har ikke noe slik spor for olje.
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 12 sep 2011, 23:35
av Emil N2221
Skjønner. Da er det altså et eller annet med toppakningen å gjøre. Eller noe helt annet?
Hva med gåen oljepumpe osv, ødelagt oljedrev? Eller er det slik at dette må være relatert til toppakningsbyttet? Synes det gikk en "stund" før jeg merket til tikkingen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 13 sep 2011, 04:25
av john n04
Det gikk en stund før du merket tikkingen fordi du hadde oljet inn alt. Etterhvert, så forsvinner den oljefilmen du hadde laget, og da begynner det å tikke gitt.
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Lagt inn: 13 sep 2011, 07:39
av Emil N2221
Hmm, tok jo ikke å konsekvent oljet inn kammen etter toppakningsbytte.
Når jeg smurte opp kammen var etter tikkinga hadde tatt av som verst, dette hjalp litt helt til etter ca. 1 min tomgang så kom lyden tilbake. "dung dung dung dung dung"
