ulyd i automatkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

ulyd i automatkasse

Legg inn av viggo N355 » 28 okt 2004, 13:16

hei, jeg har fått en merkelig lyd i aut kassa, eller converteren, det er en stygg rakkle lyd som kommer på tomgang, spesielt ved turtalls fall(når kjølevifta eller ac kobler inn) og hvis jeg drar på endel gass og slipper, så kommer lyden når turtallet går ned igjen, kan høres ut som om noe er løst i gear eller converter(eller deromkring), trodde først det hadde med kammer/ventil løftere og gjøre, men lyden kommer lenger nede i motor/gear området. noen som har vært ute for slikt og har no tips til hva det kan være?
oh, bilen er en 9000 t16 87 mod
viggo

Brukeravatar
JP
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av JP » 28 okt 2004, 16:06

Er det lenge siden du har byttet olje på kassa?
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" :D
Saab 900 giriffin

Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 28 okt 2004, 16:40

det var byttet kasse for tre år og 65000 km siden, går ut fra at oljen var skiftet da, hverfall mesteparten, men det kunne vel kanskje være verdt et forsøk alikavel..?
viggo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 okt 2004, 18:00

Då ville eg ha bytta olje OG filter.
Det er vel anbefalt å bytte olje ein gong pr. 40kkm...

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 28 okt 2004, 18:39

I Saabs verkstedhåndbok for automatisk girkasse (9000) er følgende ulyder omtalt:
- Ulyd ved oppskifte av gir 2.-3.
- Ulyd som er ladetrykks- og turtallsavhengig ved lav belastning
- Høyfrekvent ulyd i hastighet mellom 50-90 km/t
- Brumme- og ventilulyd ved 50-70 km/t når gassen slippes opp
- Turtallsavhengig hydraulisk ulyd i biler som er utstyrt med termostat i oljekjølesystemet
- Ulyden når bilen mangler fremdrift uansett gir (= havari).

Passer noen av tilfellene for bilen din? Uansett så er første tiltaket å bytte olje og filter. Merk hvordan oljen ser ut (brun, brent eller rød og frisk) og sjekk om det er metallsponer i sila. Bytte av olje kan du gjøre ved å tappe ut den gamle og fylle ny (ca 4 liter) i to-tre gjentatte ganger med litt kjøring imellom. Biltema har billig Dexron II (ca 30/liter), den duger til dette.

Mvh

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 okt 2004, 20:24

Eller det kan gjerast som SAAB anbefalte, ta av eine slangen ifrå oljekjølaren, set ein bolt der slangen gikk inn på kassa, stå klar med 13-14 liter olje og start bilen... Du skal helst vere to mann for å gjere dette trikset, ein som styrer med slangen, altså plasserar den slik at det ikkje vert griseri, og ein som fyller på olje slik at du heile tia har har olje over minimum i kassa. Bilen skal selfølgelig gå medan dette stuntet skjer. :eek: Vil du vere bombesikker er dokke tre mann, so har du ein til å starte/stoppe bilen ved behov. Men med to mann går det heilt greit.
Poenget med dette er at all oljen skal byttast ut, også den i konverteren.
Og som alltid, gjer dette på eige ansvar... ;)

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 29 okt 2004, 08:46

da blir det oljeskift,
det er ingen lyder som stemmer helt med saab bibelen, så jeg håper oljeskift ordner det, hvis ikke,,,, bygge om til manuell i vinter.
ps , hvor finner jeg filteret på aut kassa? dette har helt sikkert ikke vært byttet..

mange takk for tips
viggo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 okt 2004, 11:44

Filteret finn du under kassa, er eit metalldeksel med tre skruar. Når du tek av skruane og plata kan filteret takast ned.
Kjøp orginalt filter (altså ZF sitt filter), SAAB har det til rundt 200:- meinar eg på det kostar. Ellers kan det vere at Citta eller Pug har same filteret til ein billigare penge, evt at du har ein slik forhandlar nærmare deg enn SAAB. Citta og Pug brukte same automatkassa i nokre av sine modellar.

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 29 okt 2004, 18:09

kontroler reimhjulet til viftereima på veiva der vil du se at bannen har løsnet fra senter
saab 9000 turbo automat 87 mod

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 29 okt 2004, 19:22

Haugan kan ha rett i at det er lurt å sjekke om ulyden oppstår utenfor girkassa. Remhjulet på veivakslen har et gummimellomlegg som morkner med alderen sånn at det blir kast på den ytre delen av hjulet som drar remmen. Første tegn på at mellomlegget har løsnet er at det skriker høyfrekvent et halvt minutt etter at bilen starter kald. Det betyr at remhjulet må skiftes så snart som mulig. Prøver man å stramme remmen blir ulyden borte en liten stund, men komme snart igjen. I mellomtiden blir alle lagrene i hjulene som remmen drar utsatt for ekstra press, og havarer etterhvert. Ikke spør åssen jeg vet det...

Mvh

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 30 okt 2004, 09:14

hmmm, jeg er rimelig sikker på at ulydene kommer fra motor/gear området, men dette må jo sjekkes, har nemlig også vært litt plaget med skrikelyd ved kaldstart, men det har vært i lengre tid.
må ha av reimhjul og skifte simmeringen bakom der anyways.
takk for tips
viggo

www.jauto.no
Innlegg: 17
Registrert: 08 jun 2004, 01:00
Kontakt:

ulyd automat

Legg inn av www.jauto.no » 03 nov 2004, 21:34

Hei!

Det Kan bare være så enkelt som startmotorkransen på svinghjulet som begynt å løsne. Skjer ibland på 9000. Er det ikke det å du har ulyd i kassa så er det nog bare å se seg om etter en ny.
Mvh
Jonas

Johansson`s autoutstyr
http://www.jauto.no

Speedpartsnorway Leverandør. Buskerud, Akershus vest med omegn.

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 05 nov 2004, 17:53

da har`n fått ny olje og filter (og det trengtes), men lyder er der enda.
en annen ting jeg oppdaga, det er hvis jeg låser velgeren i første eller andre, så blir det et forferdelig rabalder når jeg kjører og så slipper gassen,,,
lyden er der på alle gir, men med velgeren i "d" så høres det kun fra 80 og oppover (verre med høyere fart, og lyden da er litt during), altså... jo mer (hardere) det bremser på gir, jo mer lyd,
åpner dette for nye forslag? kan converteren lage lyd?

viggo

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 09 nov 2004, 21:34

da er rem hjul skiftet, og skrikelydene vekk. tror jeg har løsningen på de andre lydene, hadde av starteren og sjekket startkrans, denne satt fast, men det gikk an å bevege litt på svinghjuls plata på et punkt. etter en telefon til saab måløy er jeg 99% sikker på at det er svinghjuls plata som er knekt på "ene armen ut mot startkransen".
noen som har en svinghjuls plate til salgs?
mvh viggo

ps, takk for alle tips

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 10 des 2004, 06:33

omsider har jeg fått tak i svinghjulsplate og plukka ned kassa, bare for å finne ut at to av skruene til converter var løsna :? og svinghjuls plata helt i orden, menmen,, lyden er da vekke, selv om det vart unødigt mye skruing..
viggo

Svar