Side 1 av 2
Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 20 sep 2011, 10:39
av Edward N812
Min 9000 har begynte å vibrere og dunke noe innmari under akselerasjon, og når jeg slipper gassen (eventuelt også trykker inn clutchen) bare for å trille. Det skjer ikke (faktisk forsvinner det) under nedbremsing. Ved jevnt gasspådrag skjer det kun i høye hastigheter.
Begge bærekuler er nye, jeg finner ingen slakk i hjullager eller indre/ytre drivknuter, begge hjul sitter som støpt. Fant ingen merkbar slakke i øvrige foringer heller (de aller fleste er powerflex, eller relativt nye originale). Det eneste jeg kan se for meg nå er at hjulene helt plutselig har kommet ut av balanse (mista drøssevis av lodd f.eks), men det er helt klart noe som er løst, mtp. dunkinga.
Utrolig irriterende

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 23 sep 2011, 16:33
av Edward N812
Det rister forresten i girspaken i takt med ristinga ellers. Det merkes nesten ikke i rattet, så jeg tenker det kanskje er noe lenger inn enn hjuloppheng som har løsna?
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 23 sep 2011, 23:09
av Rambraut N1491
Edward N812 skrev:Det rister forresten i girspaken i takt med ristinga ellers. Det merkes nesten ikke i rattet, så jeg tenker det kanskje er noe lenger inn enn hjuloppheng som har løsna?
Motorfester eller giroverføring?
På en kompis sin gammle 9000CD så hadde innfestningen til øvre motorfeste løsnet der hvor braketten til det er skrudd inn i karosseriet. Det dunket når han ga gass, også noen ganger under jevn fart.
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 23 sep 2011, 23:32
av Edward N812
meget godt forslag, jeg har prøvd flere ganger å rikke på motor og kasse med spett, men det virker 'tight'... noen kriterier for hva som er godkjent? omtrent samme som øvrige foringer i understell't?
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 24 sep 2011, 06:10
av Rambraut N1491
Har du orginale motorfester så vil jo de være myke, men ikke slakke. Er det slakke så er det mest sannsynlig defektmotorfeste. Det samme gjelder for foringer under bilen også.

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 24 sep 2011, 10:51
av Paradigm N558
Kan være indre drivknute... har du senket bilen?
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 26 sep 2011, 10:31
av Edward N812
Rambraut N1491 skrev:Har du orginale motorfester så vil jo de være myke, men ikke slakke. Er det slakke så er det mest sannsynlig defektmotorfeste. Det samme gjelder for foringer under bilen også.

Har powerflex øvre motorfeste, og originalt (gammelt) kassefeste. De hydrauliske har jeg ingen oversikt over, men de har sitti på bilen så lenge jeg har hatt den i hvertfall (4 år, 70 000km).
Har powerflex-feste til kassa liggende, skader ikke å prøve, selv om det virker såpass tight at jeg tror ikke det er synderen.
Paradigm N558 skrev:Kan være indre drivknute... har du senket bilen?
Har tenkt på indre drivknute også, og ja, bilen er senka. Men både med bilen i lufta og senket ned på bakken (som jeg antar avlaster drivknutene mest) så er det ingen slakke å finne når jeg røsker i drivakselen med henda. Litt aksiell glapp er det faktisk på begge sider (nyeste oppdagelse). Skal det være dønn tight? kan altså flytte hele drivakeslen litt ut og inn (3-4mm tenker jeg), og man skulle tro mtp. ytre drivknutes innfestningsmetode at det ikke skulle kunne rikkes på i det hele tatt?
Noen som har lyst til å sjekke drivakslene sine for aksiell glapp?

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 26 sep 2011, 20:12
av Tor N12
Defekt lager på mellomaksel/medbringer?
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 26 sep 2011, 21:38
av Holger N1591
Paradigm N558 skrev:Kan være indre drivknute... har du senket bilen?
Har tenkt på indre drivknute også, og ja, bilen er senka. Men både med bilen i lufta og senket ned på bakken (som jeg antar avlaster drivknutene mest) så er det ingen slakke å finne når jeg røsker i drivakselen med henda. Litt aksiell glapp er det faktisk på begge sider (nyeste oppdagelse). Skal det være dønn tight? kan altså flytte hele drivakeslen litt ut og inn (3-4mm tenker jeg), og man skulle tro mtp. ytre drivknutes innfestningsmetode at det ikke skulle kunne rikkes på i det hele tatt?
Noen som har lyst til å sjekke drivakslene sine for aksiell glapp?

[/quote]
Skal være slakke i drivakselene, da lengden på de forandrer seg når du demper. Mellomaksels eller noe sånt ville jeg også prøvd..

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 27 sep 2011, 07:47
av Edward N812
Tor N12 skrev:Defekt lager på mellomaksel/medbringer?
Veldig godt tips Tor. Da burde det kanskje gå an å feilsøke ved å få bilen opp på bukk og røske litt på mellomakselen håper jeg.
Holger; Ja, den justeringa har du vel av at drivakselen kan bevege seg litt inn og ut av den indre drivknuta, hvor det sitter med tripod i en hub. Og den bevegelsen finner du vel kun når hjulet faktisk fjærer, eventuelt svinger. Men jeg kan altså dra litt i drivakslene mine når hjula står helt stille.
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 27 sep 2011, 20:24
av Morten N88
Edward N812 skrev:Tor N12 skrev:Defekt lager på mellomaksel/medbringer?
Veldig godt tips Tor. Da burde det kanskje gå an å feilsøke ved å få bilen opp på bukk og røske litt på mellomakselen håper jeg.
Holger; Ja, den justeringa har du vel av at drivakselen kan bevege seg litt inn og ut av den indre drivknuta, hvor det sitter med tripod i en hub. Og den bevegelsen finner du vel kun når hjulet faktisk fjærer, eventuelt svinger. Men jeg kan altså dra litt i drivakslene mine når hjula står helt stille.
Siden det sitter et rør utenpå mellomakselen må du ta tak i selve medbringeren på høyresida. (men det vet du kanskje..

)
Ellers er det verdt å sjekke at mutteren i enden på drivakselen sitter.
Hadde noe lignende på en 9000 jeg hadde tidligere, der var det ytre drivknute som var gåen. Når jeg kom opp i fart var det som om det var skikkelig kast i bremseskiva, og det rista i rattet. Kjørte ikke lenge med det sånn.. Husker ikke om det var gåen mansjett som var grunnen til at knuten røk.
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 28 sep 2011, 07:58
av Edward N812
hehe, det var det tjukke røret ja. Hadde glemt det, men hadde forhåpentligvis skjønt det så fort jeg kikka oppunder
Ja, ytre drivknuter er jeg veldig vant med å bytte. Men de har alltid gitt symptomer i form av knepping i svinger, og en slags dødgang med påfølgende knepp når jeg drar i gang bilen.
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 28 sep 2011, 19:50
av Morten N88
Ja, er vel det som er det vanligste. Til meg var det ingen knepping, kun vibrering. Ble verre og verre, ikke plutselig håpløst. Etter jeg hadde demontert den var det nesten vanskelig å røre på den, nesten så den låste seg. Det hadde nok kommet vann eller grus inni knuten da mansjetten var gåen.
Rimelig enkelt å sjekke hvis du ikke finner noe annet galt da.
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 30 sep 2011, 08:36
av Edward N812
Skal helt klart sjekkes før noe annet.
neste som skal sjekkes er altså:
ytre drivknuter
sentermutter
lager til mellomaksel/indre drivknute
Så håper jeg også girkassefestet er enkelt å bytte? Ser ut som man må løfte kassa en del, har løftebukk og girkassejekk, men får jeg løfta kassa tilstrekkelig uten å løsne på noe annet?
Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000
Lagt inn: 01 okt 2011, 10:48
av Rambraut N1491
Du bruker bare en jekk som du løfter kassa litt med. Girkassefestet er veeeldig enkelt og bytte.
